Polestar 2 är en riktigt fin bil, däremot blir den så dyr när man måste välja ett paket för 50k för att få värmepump som borde vara standard i alla etablerade märken idag.
Snabbladdning låg kian på 30-40 kwh så det var segt.
Ja det är dåligt. Bra värmelösning för vintern birde vara standard. Håller med.
Tesla model 3/y såklart, nyfiken på hur kan man fundera på någon annan bil med dagens prisläge?
Perfect is the enemy of good.
Varför hacka ner på folk som köper en ny elbil, vilket du själv medger gör nytta, bara för att påpeka att de minsann kunde göra mer? (Och glömma bort att de flesta gör ännu mindre än så.)
Till slut längre ner i ledet så kommer det vara folk som inte har råd, som då kör sin urgamla dieselbil till tippen och byter till en lite nyare, och lite miljövänligare bil. Och det här sattes i rullning av de som faktiskt köper de nya bilarna (och också är de som finansierar utvecklingen mot mer miljövänligare bilar).
Alla gillar inte Tesla. Teslas billigare bilar är bäst på en del parametrar men rätt halvtaskiga på andra. Värdesätter man t ex ljudnivå, komfort eller känslan av att något är väl ihopskruvat så väljer man kanske något annat. Likaså kan man ju faktiskt tycka att Teslas design är sisådär, rent estetiskt. Som exempel på hur man bygger en bil med lågt luftmotstånd är de dock riktigt suveräna.
Vägljudet i tesla är likvärdigt som id4 och väsentligt lägre än niro ev iaf.
Vet inte vilken bil i samma prisklass och storlek som har bättre? ![]()
![]()
Model y rwd har väl lite mjukare fjädring än awd som vi har och är lite väl stötig.
Det skulle jag iofs inte hålla med om och tror det är objektivt felaktigt. Men Tesla har förbättrat sig, första produktionsårets MY var betydligt sämre än den som nu byggs. Bäst är väl att provköra för det är ordentlig skillnad mellan My och en del andra bilar i hur de upplevs.
Vilken bil då? I samma storleksklass som Y med likvärdig utrustning? Tacksam för tips🙂
Får ju en rwd för 513 idag utan drag och ska du ha id4 eller ev6 med samma utrustning så är det nog 650 åtminstone…
Ja det är ju ett problem att Tesla MY efter prissänkningarna är väldigt svårmatchad. Jag hade inte köpt en ID4 el Enyaq nu när Teslan är så mycket billigare.
Snikvarianterna av dessa är otroligt tråkiga och det krävs sexsiffrigt med utrustning, och fyrhjulsdrift, för att de ska komma till sin rätt.
Att Tesla skulle ha batterier som man skall ladda till 100% var en nyhet för mig. Gäller inte 80% som rekommendationer för alla märken.
När det kommer till mitt råd till TS gällande att välja ny bil så är mitt tips att inte glömma de små detaljerna som man älskar med sin nuvarande bil. Ex 360 kamera, trådlös android auto/apple CarPlay. Blir lätt att man fokusera på de stora grejerna som batteri, laddning, räckvidd, acceleration mm men i slutändan är det de små funktionerna som man kommer antingen älska eller störa sig på.
Tydligen har rwd(åtminstone dom som tillverkas nu) någon annan typ av batteri som gärna ska köra lågt och laddas fullt. Såg alrik på auto motor som testade på Youtube. Så då har den ju samma räckvidd som min long range som bara laddas till 80-90% och den är väl lite snålare också🙂
Så vad kommer jag sakna om jag går från ID3 “1st Edition Pro” till Tesla 3?
- Har idag backkamera och parkeringssensorer fram. Uppskattar backkameran.
- Trådlös Android Auto som funkar riktigt kass (kopplar in med sladd istället)
- Har tidigare haft automatisk baklucka men tycker nästan manuell som på min ID3 är skönare än seg motor
- Helt OK ljud i högtalarna för mina öron och vägljud osv OK
Det jag stör mig på idag är framförallt räckvidden som jag tycker borde vara 10 mil längre på motorväg (kommer max 25 mil i motorvägsfart) och tycker laddkurvan efter 50% laddning är rätt kass (skulle egentligen tycka minst 100-150 kW upp till typ 80% batteri är rimligt). Sen finns det små saker som stör mig, och jag räknar det kommer vara med min nya bil med. T.ex. att spolarvätskebehållaren inte rymmer en hel 3 liters-påse eller att kupévärmeinställningen tar typ 30 sekunder att komma åt när man startar bilen.
Som jag sa till Tesla åf, hör av er när har en bil som har räckvidd över 500km vinter och kostar mindre 500K.
Om några år kommer det vara verkligt.
Rent tekniskt blev det verkligt med första elbilen som släpptes tror jag ![]()
Hej!
Vi har haft både model 3, men bytte till model y för ett par år sedan. Jag tycker du ska provköra båda för att se vad du gillar bäst. Det jag gillar med model y vs 3 är att backluckeöppnibgen är större och att den är högre dvs man behöver inte böja sig ned in i barnstol.
Ang kamera så har tesla 3 backkameror så du ser dels direkt bak men även åt sidorna bak det är en av mina favoriter och har gjort att jag alltid backar in vart än jag ska. Ett av de mindre minusen är att det finns ingen automatisk backlucköppnarw, antingen öppnar du i bilen eller med handtaget, men du kan inte vifta med foten eller dyl.
(Bara för att förtydliga så är värmepumpen bara ett mer effektivt system än det vanliga värmesystemet med direktvärmande el som finns i alla bilar. Det går lika snabbt att värma upp kupén utan värmepumpen, det går bara åt lite mer el.)
Och därför borde det vara standard i alla etablerade märken idag🙂
Vi leasade en kia ceed sw plug in hybrid som vi var rätt nöjda med, men nu när det var dags att lämna in den valde vi att köpa en model Y rwd istället. Jag har bytt jobb vilket innebär lite längre pendling (10 mil Tor) så räknar med att man kommer få rätt bra ekonomi på pendlingen. Allt som jag störde mig på med kian är löst med teslan kan jag säga. Sen är man väl lite nördig i naturen så jag gillar starkt att man styr det mesta via skärmen. Vet inte hur Kias infotainment är i de nyare bilarna men i våran sw var det katastrof. Som andra sagt så rekommenderar jag att provköra. Vi har inte ångrat oss hittills i alla fall. Kom nyligen hem från första långresan på 230 mil ToR, gick sjukt smidigt faktiskt.