Vilken elbil ska jag välja?

Och när dom finns så ska du väl vänta tills dom har en som går 70😂 OCH SÅ VIDARE…
Även fast vi kan köra 40 mil utan laddning så stannar vi var 20e mil 10 minuter och knyter fast hästen och vid 40 äter vi ca 30 min och fyller samtidigt, inga problem alls om man inte har bestämt innan att allt bara är svårt.
Företagsläkaren rekommenderade att sträcka på sig och få igång blodcirkulationen gärna varje timme och minst varannan timme så elbil är bra för välmående till äldre dagar också😊.
Sen så är det inte så dyrt att ladda efter vägen heller 6-7 kr/milen när bilen är någorlunda effektiv.
/R

2 gillningar

Är du säker på att det inte var bilförsäljaren som överygade dig om detta? :wink:

1 gillning

Nej det är fel. Den har mycket kortare räckvidd.

Du laddar ju såklart till 100% när du behöver 100% räckvidd. Allt annat vore jättekonstigt.

Visst, till vardags kanske du laddar din MY LR till 80-90%, men när det behövs laddar du fullt. Så räckvidden för SR och LR skiljer sig åt.

Helt säker​:rofl::rofl:

1 gillning

Går ju så sakta att ladda dom sista 10-20% plus att batteriet inte mår så bra av det upprepade ggr i long range🤔

Visst är det så att Tesla inte stödjer Android Auto eller Apple CarPlay? Är det ingen som känner sig helt beroende av detta? Det är säkert så att Tesla inbyggda system är bra men du tappar väl native appar som Storytel, Spotify och Youtube Music som för egen del står för större delen av användandet i mitt fall…ihop med att jag då även navigerar med Google Maps givetvis.

2 gillningar

Det är ju nåt helt annat. Här påpekade jag att det är skillnad i räckvidd mellan en Standard Range och en Long Range, eftersom du påstod nåt annat.

Sen till dina andra påståenden, som inte har något att göra med respektive modells räckvidd:

1. Det går långsamt att ladda de sista procenten. Nej, inte om man laddar långsamt hemma. Ja, om man snabbladdar.
  2. Batteriet mår inte bra av detta (att ladda fullt). Det stämmer inte. Batteriet mår inte bra att stå med hög State of Charge en längre period.

Nu har vi kommit ifrån ämnet lite, jag ville bara rätta ett felaktigt påstående eftersom jag ser det titt som tätt.

2 gillningar

En följdfråga på din punkt 2. Menar du att om jag laddar min Renault Zoe fullt en till två gånger i veckan men samtidigt i princip aldrig har den stående med full laddning längre än till morgonen dagen efter(jag laddar hemma på natten) då jag pendlar till jobbet då innebär det ingen försämring av livslängden på mitt batteri?

1 gillning

Jag pratar om Tesla Model Y.

Vad som gäller för andra bilmärken vet jag inte. Du får prova att googla, eller fråga Renault.

Måste kolla det med tesla service center, så med andra ord kan man alltid ladda 100% om man använder bilen dagligen utan att det försämrar batteriet snabbare än om jag laddar 80% varje gång?

Du missförstod nog vad jag menade, vid långkörning så laddar jag ju min long range till ca 80% pga att det går långsamt efter det så jag nyttjar ju bara ca 42,5 mil av batteriets kapacitet.
Om en rwd kan laddas fullt med full effekt hela batteriet så har den ju 45 mil.
Såg bara att alrik på auto motorsport hade ett test på Youtube så har ej testat själv.

Japp. Deras egna system är jättebra men jag gillar att ja Google Maps, Spotify, Teams etc direkt i infotainmentsystemet. Många märken (t ex VW) har system som i sig är halvkassa men när man ändå kör Apple CarPlay 98% av tiden så spelar det mindre roll faktiskt.

1 gillning

Ang punkt 2 så stämmer det i ex nca och nmcbatterier.
Däremot rekommenderas du att ladda lfpbatterier fullt.

Det gäller bilar med batterier av LFP typ som tål 100% bra. Det är standard Range nyare 3 och Y som har dessa pga lägre energitäthet. LFP är säkrare mot brand men försämras mer vid kyla. Läs på Teslas hemsida. Dessa påstås tappa lite kapacitet snabbt men sen påstås dom hålla rejält längre.

3 gillningar

Tack för informationen🙂