Är i processen att köpa ny bil och känner att jag behöver lite bollplank och kritiska åsikter kring vad som kan vara rimligt. Lite bakgrundsinfo:
Familj med 1 barn under 1 år, bor i en mindre ort på landet och i behov av 2 bilar för att pendla till jobb. Vår tidigare “stora” bil var en Peugeot 3008 som vi privatleasade och var mycket nöjda med (kör ca 2000 mil per år med vår stora). Vår andra “lilla” bil är en Peugeot 208 som vi har kvar och lär köra med ett par år till. Så det är alltså vår “stora” bil vi ska byta ut nu.
Våra krav i korthet: En prisvärd bil (med adaptiv farhållare) som är tillräcklig men inga specifika krav på märke, utrustning eller övrigt. Bryr mig inte om vad grannarna tycker osv.
Vi har landat i vissa beslut, vi vill gå över till elbil utifrån att vi flyttat till hus och möjlighet till att ladda hemma med timavtal. Från början var vi ganska inställda på en Kia eNiro men efter lite research i veckan så verkar ju MG4 sticka ut som en otroligt prisvärd och bra bil. Vi är lite osäkra om storleken på bagageutrymme är tillräckligt i den bilen, men det får vi se när vi provkör. Vi behöver inget överdrivet bagageutrymme men vill kunna få plats med barnvagn + lite annat.
MG4 kör ju just nu sin MG100 år kampanj med som ändå verkar vara ett relativt prisvärt beaktat hela TCO kalkylen (får det till ca 6000kr/månad). Har även några begagnade som alternativ (TCO ca 5000kr/månad)
Vad har ni får spontana tankar, är där några andra bilar ni tycker vi bör överväga? Tänker jag fel kring MG100 kampanjen, något jag missar?
Ja det är det ju, men det är inte jämförbara bilar egentligen. Teslan är grymt mycket modernare och dessutom större. Men provkör några olika innan du låser dig vid MG.
Kör en gammal Model3 istället är mitt tips. Beroende på budget så är model3 RWD 2022 bäst då de har nya datorn och mkt annat. kostar drygt 300k.
Vill du har AWD så kan du dock kika på 2021 kinatillverkad som har svarta lister, då har de värmepump osv. Runt 360.000 gäller där.
Gällande MG - hur får du till 6000 i TCO? Det är i princip omöjligt att göra en TCO innan man sålt eftersom 50-90% av kostnaden består av värdeminskning som man ej har svar på innan.
Om du kör tesla, tänk då på att de har 4 år/ 8000 mil garanti, (skönt med garanti)
Batterigarantin är givetvis mycket längre. Inte många kommer vilja ha en batteribil utan garanti på just batteriet. Har det visat sig…
…men räkna på försäkringen på en begagnad Tesla. Helförsäkring kan bli en dyr historia beroende på var ni bor etc. Leta upp en begagnad på Blocket och kör regnumret via ert försäkringsbolag för att få en uppfattning om kostnaden.
Tror faktiskt inte jag bryr mig om fyrhjulsdrift, så isåfall låte det väl klokt med 2022 modellen som du säger. Vad är det som gör att du tycker den är ett bättre alternativ än MG4? Angående garanti så är det ju ganska bekvämt med 7 års garanti på MG4 med
TCO har jag fått fram utifrån en bedömning om värdeminskning som jag uppskattar till att den tappar ca 15-20% av värdet per år. Men såklart bara en bedömning.
Skoda kör ganska bra kampanj nu på Enyaq (även Octavian). Jag fick en lagerbil, 1500 mil, pluspaket, vinterpaket, försäkring, serviceavtal för nästan exakt 6tkr/mån
Jag går i samma tankar. En 2-3 år gammal Leaf för 180-200K måste vara prisvärt.
Ni som har koll. Finns några nackdelar med leafen som bör tas med i beräkningen?
Den finns för 3995kr/månad inkl allt som leasingbil just nu.
Jag ser varken mg4 eller nissan leaf som en storbil men kanske jag som är färgad av livet med 2 småbarn. Dvs bilvarnstolar, vagn, sovsäng mm för att inte tala om camping packning
Kia ceed hybrid ligger ett gäng runt 220tkr spanar på sådan som nästa. Då får du lite el körning iaf men betydligt större bil.
Jag gillar egentligen min Leaf, men appen för fjärrstyrning är skit. Alldeles för seg och opålitlig. Dessutom har något smarthuvud bestämt att appen bara ska kunna starta laddningen, inte slå av den.
Trådskaparen efterfrågade adaptiv farthållning, och där tycker jag att min Leaf ibland lägger sig liiite för nära – även med längsta avståndet inställt. Önskar att den respekterade 3-sekundersregeln.
Dessutom finns det någon enstaka konstig bugg, som att backspeglarna inte alltid fälls ut automatisk vid start om man startat klimatanläggningen med appen när bilen inte är ansluten med laddkabel. Det tog ett tag innan jag såg mönstret, men sedan hittade jag andra Leaf-användare på nätet som beskrev samma sak. Det är dock bara att trycka på backespegelsknappen så far de ut.
Med det är väl bara att hosta upp någon halv miljon extra och köpa något som fungerar om man inte står ut med Leafen.
Jag betalar under 300/mån för halvförsäkring (har vagnskadegaranti kvar). Kommer bli det dubbla om några år. Dyrare än vissa andra bilar men vägs upp av låga servicekostnader.
Kolla vad det kostar med service/inspektion på en ID4 eller E-niro så lär de också gå bort.
Orättvis jämförelse tycker jag. Påkörd av andra kan man alltid bli.
Det är så ofta man ser en bil (ofta XC40) som ligger i 80km/h på 110-väg bakom en släpkärra. När man passerar dem ser man en person som sitter och glor ner i sitt eget knä.
Adaptiv farthållare och annan självkörande teknik gör att folk blir än mindre uppmärksamma i trafiken är min upplevelse.