Jag funderar på att köpa en begagnad elbil och undrar hur många mil som anses rimligt. Finns det någon särskild gräns man bör ha i åtanke när det gäller batteriets slitage? På bensinbilar vet man ju ungefär vid vilka miltal större servicebehov kan uppstå, men hur fungerar det för elbilar som Polestar, Volkswagen ID, Tesla osv.?
Jag har också sett att vissa återförsäljare, t.ex. Carla.se, gör batteritester och visar resultat med exempelvis ‘Aviloo Score’. De flesta rapporter verkar ligga runt 90-95/100. Är det en pålitlig indikator på batteriets hälsa, och bör man ta hänsyn till det vid köp?
Enligt Teslas Impact Report från 2023, så tappar batterierna i Model 3/Y i snitt 15 % efter 200 000 miles (32 000 mil). Det ger ju en referens i alla fall.
Teslabilarna har också ett djupgående test man kan aktivera för att testa batteriets kapacitet. Det tar ca ett dygn att genomföra så det är ju mest aktuellt inför ett ägarbyte.
Tack för svar och tydlig rapport och bild. Ja 32 000mil är väldigt många fler mil än de jag kollar på. Jag tittar främst på bilar som gått runt 5000 - 7000 mil (kanske jag skulle tagit med redan i frågan). på de milen jag kollar känns det då som att batteriet inte tagit så mycket stryk. I alla fall enligt Tesla då.
@Skogstomten kanske vill dela med sig av ett klokt inspel?
När det gäller elefanten i rummet, batteriet, så är ju som sagt 6-7K mil inget nämnvärt. Batterier åldras ju rätt mycket av ren ålder dock. Så skicket kan hypotetiskt vara sämre på en 10 år gammal elbil med 10K mil VS en som gått som taxi med 20K mil på bara några få år.
Okej, intressant. Aspekten med att ålder kan spela större roll än antal mil hade jag inte tänk kring. Den åldersram jag kollar på främstr är väl 2021 - 2023. Så ändå rätt i närtid.
En annan apsket jag klurat kring är om det också har att göra ladd-cykler, precis som all annan elektronik? Aldrig ägt en elbil men läser mycket om att man ska inte ladda upp till 100% utan 80% osv.
Tänker om man jämför med en Iphone (givetvis helt andra batterier) men då tappar ju den batterikraft efter något år och om man laddar ofta utan att batteriet är urladdat, blir batteriet sämre.
Jag läste någonstans att försäkring för Tesla efter 8000 mil blir ordentligt dyr, upp mot 20 000:- / år. Är detta någon “Tesla grej” eller gäller det även alla elbilar? (Om det stämmer dvs)
Ja, helförsäkring på motorstarka bilar oavsett el eller bensin blir ofta mer kostsamt.
Skillnaden är väl att det inte är ovanligt med en eldriven familjebil med >300 hk medan motsvarande diesel/bensinare kanske har hälften (och blir billigare).
För egen del har jag dock närmast det motsatta, 252 hk bensinbil (audi a4) och 183 hk elbil (bmw i3s). Bägge landar runt 800kr/mån på Folksam för mig.
Generellt sett tror jag inte man behöver oroa sig kring batteriet.
Av allt jag läst kring elbilar så håller batteriet oftast bra kapacitet lägre än resten av bilen.
Okej! Det verkar som att batteriets kapacitet oc hälsa påverkas mycket av hur bilen tidigare laddats och körts. Men det känns generellt som en omöjlighet att veta om man köper begagnat. Då allt man får är antal mil och ibland ett batteritest.
Av det mesta man ser om äldre elbilar är nog inte batteriet det du behöver oroa dig för i rangen du tittar på. Dremot har allt annat, som hjullager, stötdämpare, bussningar, och plåt gått lika långt på svenska saltade vägar som de hade på en förbränningsbil.
Vad som är en rimlig gräns för detta är som alltid en fråga om bilmodell, skötsel pris och ens egen lust att hantera eventuella problem. Hur som helst tänker jag att det är samma på el och förbränningsbilar. Möjligen mindre risk för motor och växellådeproblem på elbilar då.
Det kan vara värt att kolla reservdelsförsörjningen. Jag kollade lite på Autodoc, Skruvat.se mm efter bromsdelar, stötdämpare och sånt till några av de nya märken som dykt upp på marknaden. Ganska sparsamt med sökresultat. Då är man hänvisad till originaldelar. Och då gäller det att de har reservdelshållning till lite äldre modeller. Och att det överhuvudtaget finns en representant för märket i Sverige under bilens livslängd.
jag skulle ALDRIG köpa en beg elbil utan garanti på HV-batteriet. Det är dock sjukt lång battterigaranti, tex har tesla oftast 19200 mil.
Gällande degradering så skulle jag kika hur de förvarat bilen innan, Lithiumbatterier degraderas mer om de förvaras med hög SoC. Helst skall man ha laddgräns på 60% för att halvera degraderingen, ju fler av dygnets timmar man har den över 60% på ett dygn och ett år desto mer degraderat är det. Mest degraderas därför batterier som sitter i bilar där man ej kan ställa in laddgränser, tex hybrider.
LFP-batterier tål mkt mer. Vill du grotta ner dig ordentligt så finns ett par grymma trådar om detta på Teslaclubswedens forum där du kan läsa.
Bla att 80% laddgräns är en ren myt.
Så länge 80% är bättre än 100% så är det väl inget konstigt att det rekommenderas. Sen är det en annan sak om 60% är ännu bättre för batteriets livslängd.
Vi köpte en begagnad ID4 (3 år gammal) förra året från Carla. Vi resonerade så här. Batterigaranti 8år/16000mil (eller om det är 15?). Vi kör ca 2000 mil per år, så om vi äger den i 5 år till garantin går ut, så hinner vi köra 10000mil själva. Således var kriteriet att bilen gått max 5000 mil.
Svårt att säga hur bra batteritesterna är, den vi köpte hade ett Aviloo score på 95 har jag för mig. Finns så mycket som påverkar förbrukningen, men vi har kommit som längst 465 km på en laddning under en 3 dagars roadtrip i Östergötland med fullastad bil (2 vuxna, 2 barn, hund och packning). Vilket stämmer bra med testbetyget.
Då vägde fördelarna med helt ny bil över för mig. Det var försäkringskostnaden som blev avgörande. OM du ska köpa begagnad elbil - kolla på såna som bara är 1-2 år gamla så får du vagnskadegarantin 1-2 år. Accepterar man Tesla så tycker jag att en Model Y SR inklusive vinterdäck som man på KVD kan få för typ 375 000 kr är galet prisvärd. Den BORDE likt min kalkyl ovan för 6 år gammal ID4 vara värd 250 000 kr när den är 6 år gammal, d.v.s. om typ 4,5 år. Då blir värdeminskningen bara 125 000 kr på 4,5 år!