Det stämmer, men nu är ju inte så fallet. För att få en exakt bild så måste du kika på graferna i tråden jag rekommenderade. Men 80% lagring är uselt. I princip lika dåligt som 100%.
Enda positiva är väl att man snabbare kommer ner till 60% men likväl har den ju 80% de flesta av årets timmar vilket dubblerar degraderingen.
Då är det precis som jag alltid sagt och gjort. Ladda till 100!
Absolut inga problem! Man laddar så mkt man måste.
Däremot lite onödigt om man har ladd hemma samt ej behöver mer än 60.
Batteriet är ju en dyr replacement. Så det är mkt värre än att tex maskintvätta en svart bil 4ggr / månaden.
Vilka grafer? Jag kan inte se att du rekommenderade någon tråd mer än att du hänvisade till Tesla Club Swedens forum men inga specifika inlägg.
Ok, är det så håller jag med. Ingen idé att ladda till 80% då.
Man vill ju inte hålla på att ladda i tid och otid. Man vill också kunna dra iväg en längre sträcka lite spontant. Att hålla sig inom ett snävt fönster med 15 mil åt spela på innan man behöver ladda känns verkligen inte som något man önskar. Detta bara för att man i framtiden eventuellt ska kunna köra några mil längre vid långkörningar. Jättekonstig prioritet.
Man ska begränsa sig till 15-25 mils räckvidd en stor del av bilens livslängd för att i framtiden kunna ha något längre maxräckvidd vid långresor. Det är ju som att man väljer att ha ett dåligt batteri hela bilens livslängd och långt innan det ens har hunnit bli sämre bara för att batteriet… Eh…
Så farligt verkar det inte vara att ladda till 80% om man ser faktiskt data som börjat komma ut tex denna som jag läste för någon dag sedan:
Om man har 90% kvar i batteriet efter 12000 mil så är inte jag speciellt orolig över kapaciteten på batteriet. Bilen lär rosta upp före batteriet blir ett problem.
Tittar vi på denna test så har vi tex ett antal eltaxibilar som efter 18 000-26 000 mil har kvar 95-97% batterikapacitet. Tror inte de bilarna har laddat till någon 60% utan är nog snarare enbart snabbladdning?
En annan studie som på lite äldre elbilar:
Här kan man väl se att något man faktiskt ska se upp för är elbilar som inte har någon aktiv kylning av batteriet kan vara värt att undvika. Men tror du har svårt att hitta något sådan elbil idag med 5000-7000 mil
Skulle säga så här oroa dig inte över batteriet mer än du oroar dig över motorn eller växellådan till fossilbilen båda kostar lika mkt att reparera och är tråkigt oavsett. Så se till att du har försäkring/garanti som skyddar. Dekra erbjuder test av många elbilars batteri som kan vara värt att göra då det säger betydligt mer än vad mil/år på bilen säger.
Precis som @_Kalle skriver.
80% är bättre än 100% således är det väl ingen myt. Jag har aldrig hört någon påstå att 80% skulle vara en optimal laddnivå.
Däremot kanske 80-90% är en ganska bra kompromiss mellan att få en god användbarhet av bilen och batterihälsa.
Sen ska man nog inte överdriva detta heller. Volvo rekommenderar tex 90%. Många har leasat sina bilar och skiter i rekommendationen, ändå verkar batterierna hålla bra.
Sen tänker jag såhär. Det verkar vara ganska standard att erbjuda minst 8 år/ 16000 mil som batterigaranti.
Denna garanti gäller oavsett hur man laddar. Man kan välja att alltid snabbladda till 100%. Då tänker jag att biltillverkarna ändå känner sig trygga. Batterier är dyrt och man lär ha ganska goda marginaler på vad man lovar som garanti.
Jag har själv två elbilar med NMC-batterier som jag ställt in på 90% som laddgräns som standard. I själva verket blir det lite under 90% eftersom man alltid har lite extra marginaler.
Även moderna Nissan Leaf saknar aktiv kylning av batteriet, men det tycks inte vara någon större katastrof med dessa bilars batterier.
Möjligen blir det lite tråkigt att ge sig ut på riktiga långresor eftersom laddningen går allt långsammare när batteriet blivit varmt.
Gröna Mobilister skriver:
En fulladdad Leaf kommer 35 mil, 30 till efter laddning och sen kanske 15 mil på en timmas laddning till – vem kör mer än 80 mil om dagen?
Om man inte tycker att 80 mil om dagen räcker så är det ju bara att slanta upp en halv mille till och köpa en Tesla så är problemet löst.
Det är lite som med resonemanget om Solid State-diskar för några år sedan.
Man ska inte använda en SSD som operativsystem-disk eftersom operativsystemet skriver så mycket till disken. Och man ska heller inte använda den till applikationer, eftersom samma sak gäller där. Helst ska man inte använda den till någonting alls där den kan göra stor nytta, eftersom den slits och kan gå sönder efter sjukt lång tid. ![]()
Exakt! Verkligen spot on där. Hade helt glömt det och missat den kopplingen. Tack ![]()
Lägg till att de också har rekommenderat att inte gå under 20%!
Så det är 60 % av max energi som man kan/bör ligga inom. Blir många stopp när man åker längre turer då…
De där rekommendationerna gäller väl dock “till vardags”. På långturer går det bra att använda hela batteriet. Åker du långt varje dag får du helt enkelt finna dig i ökat slitage.
Men då är det ju bara att ladda till 100% helt enkelt.
men frågan är ju vad som är bäst och det är 60%. Jag laddar cirka var 5e dag när jag närmar mig 20% och då upp till 60. eller 70 om jag skall till landet tex.
jag kommer 10 mil i stan om jag har 20 i garaget så kan alltid komma dit jag vill i kris, sjukhus mm.
Här är från Teslaforumet. Forumets batteriexpert kan allt och har även skrivit i amerikanska forum, forskar själv i detta. Man halverar degraderingen om man håller under 60% och det kommer vara en avgörande faktor för äldre elbilar i framtiden hur man skött batteriet.
Det är egentligen helt oväsentligt eftersom 20-80% inte har något med degradering eller hur batteriet mår att göra.
Att det är jättedåligt över 80% är en myt, liksom att det är dåligt under 20%.
Batteriet mår bäst av låg SOC när det inte cyclas, så 0% är faktiskt bäst där.
Att bstteriet skulle må jättedåligt över 80% är också en myt och normalt skiljer det i princip ingenting mellan 80% och 100%. I många fall degraderas batteriet mer vid 80%.
Exempel:
Model S äkta celler tagna ur en nästan ny model S:
Nu blev det lite rörigt då jag bara kopierade in därifrån så det ser ut som jag skrivit. Men här är länken till just den tråden. Det finns mkt att läsa om detta om man vill ta hand om sitt batteri. Självklart håller batteriet “länge” ändå om man laddar till 80, men det fördubblas under 60 trots allt!
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=834128&hilit=hur+mycket+degraderas#p834128
Jag ifrågasätter inte vad som är optimalt för batteriet utan om det är värt besväret att nyttja sin elbil som om den hade en räckvidd på 10 mil bara för att spara några mil max räckvidd på batteriet eventuellt någon gång i framtiden.
Om alternativen ser ut så här så är det extremt dumsnålt att degradera sin bil till 10 mils räckvidd redan från år 1 genom att bara ladda 20-60 procent.
- Ladda fullt varje dag och ha 38 mils max räckvidd om 15 år (1000 mil per år)
- Ladda 20-60 och i 15 år (1000 mil per år) och ha 41 mil max räckvidd
jag tycker du tänker fel här.
Får jag fråga om du HAR en elbil?
jag köpte en av de första model3 som kom till Sverige i mars-19 för och har sedan dess kört många elbilar, både med och utan laddning hemma och med laddning hemma.
Dvs är rätt van.
Självklart skall man om man köper en med stort batteri använda hela batteriet.
Och om du som i ditt fall åker 38 mil om dagen så laddar man ju till 100% varje natt.
men 99% av svenskarna har ej det körmönstret och de pluggar in bilen när de kommer hem på kvällen med tex 50-60% och laddar till 80 eller 90%.
För att de tror att det är bra för batteriet.
I själva verket borde de ha en gräns på 60%.
Detta är dyra grejer och trådskaparen har med all rätt undrat hur man skall kunna lita på hur batteriet är skött. Det kommer att rasa mkt batterier i framtiden, det pågår redan nu. Det är riktigt dyrt.
Det är direkt jämförbart med fossilbilar. hade de inte servicebok så hade man aldrig vetat om ens 10 år gamla bil man köper överhuvudtaget bytt olja en enda gång. Det är katastrof för många motorer att ej frekvent få ny olja.
Åke i forumet (som kan allt om batterier) sålde sin Tesla model 3 - 21 som den minst degraderade i Sverige innan han köpe sin Plaid.
Men kort svar: Man skall använda HELA batteriet, men bilen skall ej stå förvarad under större delen av året med 80%. Det finns garanti på batteriet men den gäller bara om State of health går under 70%, (dvs en tredjedel av kapaciteten försvunnit) och det gör den inte pga att man förvarar batteriet med 80-100%
Men VEM vill ha en gammal elbil som är tio år som har tappat 20-30% av sin räckvidd och dessutom riskerar ett batteribyte i närtid när batterigarantin försvunnit?
Med all rätt skall trådskaparen ifrågasätta hur batteriet är skött - om han inte planerar att ha bilen endast något år eller så.
Jag kör verkligen inte 38 mil per dag utan snarare 0-3 mil per dag. Ibland blir det längre utflykter vilket ofta sker lite spontant när man tex ska hälsa på någon långt bort. Jag stoppar in sladden och laddar kanske varannan vecka och passar ofta på när det är billigt och laddningen ligger på 20-50 procent och då laddar jag fullt.
I princip alla mina grannar har elbilar och ingen laddar varje dag så det verkar som att alla har ungefär samma rutiner som jag. Skulle aldrig palla att ladda efter varje gång jag kört. Jag vill ladda sällan, passa på när det är billigt och helst inte ha för lite kvar ifall man får feeling och vill köra en längre utflykt.
Att ligga och snåla i ett snävt utrymme av laddnivå kräver att man laddar ofta, har begränsade möjligheter till spontana utflykter, tvingas ladda när det är dyrt. Man lever som om man hade ett kasst batteri trots att man inte har det. Jag förstår inte alls hur det kan vara bättre leva som man hade skitbatteri från att bilen är ny bara för att ha några potentiella mil extra om 10-15 år. Vad ska man ens ha alla dessa extra mil till om man ändå jämnt ska ladda varje gång man parkerar? Det är ju i sådana fall bara för att man tror att man eventuellt skulle kunna sälja sin bil billigare om räckvidden är några mil extra. Extremt dumsnålt menar jag.
Framförallt handlar det nog inte om att ha några potentiella mil om några år. Degraderingen avtar så det är ingen big deal.
Skulle nog säga att det framförallt handlar om att vårda sin dyrt inköpta vara.
Maskintvätta v/s handtvätta
Serva v/s hoppa över det
Vårda batteri v/s inte vårda batteri.
Det är ungefär samma lika. Vi väljer själva. Jag tar hand om grejerna.
Andra gör det inte. Men köper jag tex en beg bil så är det viktigt att se hur den är skött.
För vissa. Vissa skiter i det. Precis som sin ekonomi i övrigt. Och det vore ju trist om alla gjorde likadant. Som svar till TS så skulle jag definitivt framförallt se över hur bilen är laddad. Personligen håller jag med TS om att det är viktigt.
Rent ekonomiskt är det också viktigt. Och ur miljöperspektiv om man nu har obegränsad ekonomi och vill ha en annan anledning.
Man kan ju absolut vara fullständigt pedant med allt man äger men ens liv kommer bli ett helvete och absolut inget liv jag vill leva. Jag tar gärna hand om saker men vill göra det så effektivt som möjligt och inte lägga massa tid och energi på sådant som knappt gör till eller från.
Det tar en sekund att stoppa i kabeln.
Hade jag elbil som krävde att man stannade och plockade fram en kabel och dessutom verifierade att man har rätt att ladda så skulle jag nog också köra fossilt. Eller ladda till 100% varje gång. Så visst har du rätt i att det inte är värt att lägga tid på. Men att köpa en illa skött bil är inte värt dock.