Det tar inte en sekund. Det är ett extra moment när man har barn, matkassar och annat skit man också ska fixa med. Ibland är det dessutom vinter och då är det inte ovanligt att locket fryser igen så då måste man stå och tjafsa med det. På vintern är det inte heller ovanligt att elpriset lite random sticker iväg till flera hundra öre per kwh.
En sekund vara kanske att ta i, men så som vi löst det sitter laddkabel på väggen där man parkerar, precis vid ladduttaget på bilen. Det tar 5-10 sekunder att stoppa i, sen kan man ta ut matkassen ut bilen. Vi gör det på rutin (då vi har en liten elbil för dagspendling) varje dag
Fastfrusen lucka har jag aldrig varit med, men det kan såklart ske.
Man skall inte glömma att det vi mest pratar om är ett friskt batteris normala åldrande. Sen förkommer även andra typer av problem som kan ge ett defekt batteri snabbt och tidigt om man har otur eller köpt obra bilmodel…
Bra att veta är att batterierna varierar i temperatur och så även omgivningen. Dom behöver “andas” uteluft för att hålla trycket inne i batteriets hölje normalt. Det görs genom speciella ventiler. Dessa sitter lite halvbra till på vissa modeller och kan med otur snarka in vatten.
Man kan råka ut för att fukt tar sig in också. Det kan uppstå batterifel då av olika orsaker.
- Batteriets övervakning upptäcker oacceptabel isolation till jord. Bilen stänger av sig av säkerhetsskäl.
- Fukt angriper något kretskort på insidan av batteriets inneslutning. Bilen upptäcker att batteriet och dess elektronik har ett fel.
- Fukt korroderar kontaktpunkter mm inne i batteriet. Fel upptäcks av bilen själv.
- Batteri Intern elektronik pajar av annan orsak. ( klen konstruktion ? )
- En riktig killer för batteriet kan vara att köra i decimeterdjupt vatten eller värre.
- Vissa elbils modell har dålig kylning av ett vissa celler. Dessa gör att batteriet tappar effekt snabbt när det belastas lite extra i ex backe. Bilen obrukbar.
Vissa biltillverkare reparerar inte ditt batteri trots att det kanske behövs bara ett litet kretskort och att torka ur lite fukt med locket borttaget. Dom säljer ibland inga reservdelar alls och ger inte ut någon felsökningsingsformation. Alternativet är då ett mycket dyrt beg eller helt nytt batteri .
Vissa bilfabrikat anser att den typen av fel ovan genom lite lurig formulering inte täcks av batterigarantin dom lämnat. Man beskriver bara åldrande med succesivt minskande kapacitet anser man och anser att dessa andra fel inte täcks av den längre garantin. Ojuste tycker jag.
Om jag förstått rätt finns tredjeparts verkstäder som i vissa fall kan fixa felen. Typiskt klart billigare än ett beg eller nytt batteri. Vissa fabrikat har mer lättmeckade batteriinstallationer där moduler ganska enkelt kan bytas ut av verkstad med rätt utrustning och utbildning.
JAG skulle inte välja en ovanlig bilmodell. Den kan man nog oftare glömma en kostnadseffektiv lösning för.
Kan bara ge min erfarenhet av att köra 17 000 mil med en Polestar 2 2021 års årsmodell. Ladda normalt till 90 % och enbart till 100 % när det behövdes. Skulle uppskatta att jag laddade till 100 % 2-4ggr/månad.
Blev förvånad sista tiden jag körde bilen, under de 17 000 milen så hade den tappat max 1-2 mil av sin maxräckvidd. På sommaren kom jag när bilen var ny med min körstil 34-35 mil och när jag lämnade in den så kom jag runt 33 mil. Har kollegor på jobbet som har VW ID.4 och KIA EV4, de har alltid laddat till 100 % och enligt dem så har deras max räckvidd gått ner betydligt. Dock har jag inte fått någon siffra på det, utan bara att de upplever att den sjunkit.
Du kan ej mäta så alls. Du vet ej varken toppbuffert eller buffert under 0%.
Det finns olika sätt att mäta energinnehållet men inte att man upplever mindre mil i displayen. Tesla har tex under servicemenyn ett batteritest som mäter totala energiinnehållet. de har också energiinnehållet uppe på displayen men den är missvisande. Det är alltså svårt att se ens i en iphone under batterihälsa.
Även om det står att man har 90% State of health så har det ej tappat 10%. Som bekant tar det ett tag innan man går under 100% state of health i iphone.
Det beror på att man ofta har runt "104-105% runt leverans av telefonen tex.
Så kan det säkert vara men vad har betydelse i detta fallet? Hur långt man tar sig med bilen eller hur mycket energi som är i buffert som man inte kan se?
Det enda viktiga är hur mycket extra stryk batteriet tar av att man står för det mesta med 80-100%.
Det är sånt som kommer synas när bilarna rullat +20.000 mil.
Följer man forumen så är det extremt många batterier som havererat.
Det är sällan det beror på fabrikationsfel utan handlar i princip om att folk endast snabbladdat bilen, alternativt snabbdegraderat den med för hög SoC.
Detta är inget man märker under garantitiden för batteriet.
det som är viktigt är när bilen blir äldre. Vem vill köpa en beg. batteribil för 200 tusen när det kostar 170.000 att byta batteri, när varken garantin eller försäkringsbolaget tar kostnaden.
Hela diskussionen kring SoH och vilken förvaring SoC man har är knäpp.
Det finns så mycket mer som spelar roll:
Vilken batterikemi används?
Påverkar hur man ska ladda i och ladda ur batteriet.
Laddningshastighet (kanske enskilt mest påverkande faktorn).
Ladd och urladdningstemperaturer (Näst mest påverkande faktorn).
Gör man rätt så håller ett batteri långt längre än vad fordonet i sig kommer klara av.
Gör man sitt bästa för att paja batteriet så löser man nog det på bara ett par månader egentligen.
Generellt:
Ladda batteriet vid 25 °C. Bruka batteriet vid 25 °C. Snabbladda inte, håll dig till 1-2C (Dvs, ett batteri på 50 kWh laddar man med 50-100 kW).
Om man ska djupcykla eller bara jobba i kort intervall beror helt på vilken batterikemi som används. Oftast blir SoC mätningarna wonky om man inte laddar ur batteriet rätt rejält någon gång ibland.
Vilken batterinivå man har i batteriet vid “lagring” är nog det sista jag hade funderat på. Kör man bara fram och tillbaka till Ica 3 km bort så kanske man inte ska ha en elbil med 80 kWh batteri, men det är en annan diskussion.
Vilka forum då?
Min uppfattning är det motsatta.
Teslaclubsweden, model3 forumet på facebook mm.
Känner personligen en som var tvungen att byta batteri på sin 3a vid 21000 mil. Betalade själv och sålde gamla batteriet. Han hade bara snabbladdat. Finns ju många model3 som bytt batteri. Klassikern var ju i aftonbladet till och med, killen som bytte själv hemma i garaget.
Dock Ej hört någon Y ännu. När det gäller prefacelift S så är det ju extremt vanligt. Tesla ströp ju till och med laddhastigheten vid SuC för att batterierna inte pallade det.
Så det beror ju på vad man menar med vanligt. Men nä under 20.000 mil är det ej vanligt. Vi pratar framtiden för de flesta ägare.
LFP håller bättre ja.
En äldre model S idag värderas ju idag inte mkt högre än vad batteribytet kostar. Batteriet är ju allt på dessa gamla bilar.
Få vill ha en utanför batterigarantitiden tyvärr.
Sen har man läst om många, men mörkertalet är väldigt stort.
Få skriver glatt i forum att batteriet la av.
Det sliter att ha hög SoC samt snabbladda helt enkelt. Det finns data på det så det är inget jag tar ur luften eller tjänar pengar på att hitta på.
Forum skulle jag ta med samma värde som hört på gallerian eller fikarummet, som anekdoter. Skulle säga att när det gjorts regelrätta studier på detta så har det väl visat sig att det är en väldigt låg procent som batteriet behövt bytas på med undantag för tidiga elbilsmodeller som saknade aktiv kylning (vilket alla tillverkare sedan senaste typ 5 åren tagit lärdom av). Att det finns bilar som behövt byta batteri efter garantier och försäkringar gått ut 8 år / 15 000 mil är väl något som är självklart händer ju hela tiden med fossildrivna bilar även om det där också är låga procenttal av totalen.
Skulle även säga att generellt är intresset av att köpa bilar för 200 000 utan garanti eller försäkring som täcker maskinskada rätt låg. Av goda anledningar kan jag tycka.
Men står inte du med svarte petter då? Vem köper den bilen när du är klar med den och till vilket pris?
Är intresserad av hur andra tänker och har inte för avsikt att vara dryg…
Du kan idag gå ut och köpa begagnade bilar för flera hundra tusen som gått mer än 15 kmil. D.v.s maskinskadeförsäkring gäller inte. Jag kan inte tänka mig att byta en motor på en sådan bil rör sig om korvören… Men hur många som rattar en BMW 5-serie strax över 15 kmil sitter där och tänker “Jaha, så om motorn rasar nu, då kan jag sälja denna bil för i princip skrotvärde, vilket skulle innebära en gigantisk förlust för mig”?
Men när man ska överväga elbil då är det den viktigaste faktorn? Det är inte logiskt för mig. I ärlighetens namn, om du tvingade mig att välja: Kommer detta batteri eller denna förbränningsmotor klara ytterligare 30kmil? Jag hade satsat mina pengar på batteriet och då äger jag 2 ICE-bilar (som om de fick motorhaveri, hade blivit i princip värdelösa).
“Batterispöket” är bara är noja inför det nya okända. Framförallt finns här en oerhörd potential som främst Nio börjat på, detta att byta batteriet i bilen beroende på vad du behöver. Och att bilen designas så att byte är vardagligt och inte ett gigantiskt verkstadsjobb. Batteriet börjat strula? Inga problem, kom in så byter vi på 5 minuter.
Håller med om att Nio tekniken hade tagit bort batterispöket…
Men det finns en skillnad mellan rasad motor och trasigt batteri.
En rasad motor kan ersättas med en beg för 20k kr ex arbete. Att byta en motor är nåt som de flesta mekaniker reder ut.
Ett batteri ersätts med ett nytt för mycket mer. Idag finns det inga bra siffror på vad det kostar. Då det ofta görs på garanti.
När nuvarande vagnpark blir äldre får vi svaret. Förhoppningsvis och sannolikt kommer ett batteribyte bli billigare. Vi får se…
Det är nog inte batteriet man ska oroa sig för främst. En elbil är en bil med kaross, hjulupphängningar, bromssystem, styrning, lampor, elektronik osv som andra bilar. Såna problemområden har elbilar såväl som ice-bilar.
Jag skulle främst oroas av obeprövade och överkomplicerade tekniska lösningar och gimmicks. Hur kommer elektriska dörrhandtag och luckor åldras? Alla säkerhetssystem, hur åldras dom? Det är så dyrt att reparera bilar att det viktigaste kommer vara att bilen i sig är en kvalitetsbil rakt igenom. Inte om batteriet tappar några procent. Har man valt att köra elbil har man ändå inget större behov av långkörningar.
Tror nog inte på lösningen med att byta batteri som tex nio håller på med. Batterier har visat sig hålla otroligt bra och ha väldigt låg skadefrekvens. Är lite som att en fossildriven bil skulle ha som lösning enkelt motorbyte på 5 min med snabbkopplingar. Tror få hade viljat betala extra summan för att göra den lösningen.
Att byta batteri för att få snabba stopp finns en poäng men samtidigt sätter du dig i problem att antingen äger du inte batteriet utan hyr det eller så ska du äga och samtidigt hålla på byta batteri. Vad gäller med försäkring om det nya batteriet är defekt?
Förstår ju poängen när det tog 1 timma att ladda men de snabbaste nu är ju under 15-20 min på en laddning och om då batteribytet tar 5 min är det verkligen värt extra strulet med batteribyte för 10 mins tidsbesparings? Vad ligger laddningstiden på om 5-10år?
Av alla jag hört som bytt en motor efter haveri (vilket är väldigt få) har det gått på typ 60-120tkr så 20 låter smått otroligt?
Håller helt med, det är så mycket annat som troligen ger sig först, inte minst elmotorerna är en komponent som inte diskuteras så ofta.
Vårt mål är att våran håller 20 000 mil, utöver det är det bonus Börjar närma sig 8000 mil nu, inga problem än så länge.
Ska man sälja den precis när batterigarantin gått ut blir det nog ett litet värdetapp, men det går ju att köra (högst troligt) bilen i några år till, och då blir det rätt rimlig TCO på det.
Vi planerar som sagt att ha våran tills den gått 20 000 mil, (10 år) får vi skrota den då har det varit en bra affär, får vi den såld eller den håller längre är det bonus
Hållet helt med, det är en lösning på ett problem som inte finns. Det är dessutom extremt osannolikt att man behöver ladda där Nio placerat sina få (5?) batteribytatstationer i Sverige.
När de lanserades var de även tvungna att vara bemannade, vet inte om tekniken strulade, vilket ledde till att de hade begränsade öppetider. Det kan ha ändrats, ni får gärna rätta mig.
Om andra tillverkare skulle haka på så skulle såklart deras stationer bara kunna hantera märkesspecifika eller modellspecifika bilar. Går ju inte att skala upp.
Jag menar då främst att bilen designas på ett sådant sätt att batteriet kan bytas oerhört enkelt och inte att bilen i princip måste plockas isär i tusen delar. Sen om 5-10 år om nya batterier är mycket bättre, finns det ju ett enkelt sätt att uppgradera sin bil.
Jag håller med om att batteribyte istället för laddning mest är en ploj.