Bästa alternativet till Tesla Model Y

Vi är en barnfamilj (2 småbarn) som troligtvis ska skaffa bil under 2025 - vi hade ögonen inställda på Tesla Model Y, som vi hyrde i några månader i somras. (Vi har i flera år hyrt bil typ 4-6 mån per år pga bor centralt i Sthlm men har sommarställe, men börjar bli mer och mer bilkrav året runt m barn)

Nu har ju dock Musk enligt oss tappat det totalt och vi känner ärligt talat att vi inte vill ha en tesla som förknippas så tätt med honom.

Jag förstår att det här säkert är irrationellt och att alla bilmärken har olika typer av problem men det är en annan fråga.

Hur som helst. Vi tyckte verkligen om Model Y - särskilt utrymmena och att den var så enkel att använda. Inte massa knappar o skit. När vi kollar på andra bilar känns framförallt bagageutrymmet så litet?

Vilken bil skulle ni säga är det rimligaste alternativet om man har följande prioordning:

1. Inte Tesla
  2. El
  3. Stort bagageutrymme
  4. Bra räckvidd
  5. Ej för buggigt användargränssnitt på skärmar o grejer
  6. Ej för mkt dyrare än Y
  7. Problemfritt tryggt ägande
  8. Bra om det är hanterbart att trycka in ett tredje barn i den på sikt.

Har företag vi kan köpa/leasa själva bilen på om det är förmånligt.

25 gillningar

Komma över någon av de sista gamla Skoda enyac?

1 gillning

Hmm.

Om ni är ok med diktaturstater så kan ni ju kolla på Zeekrs nya suv, 7X. Den ser fin ut, och inte alltför dyr heller.

Om ni är ok med tyska bilmärken, trots landets historia, kan ni ju kolla på tex Skoda Enyaq.

Det är nog dock svårt att få en bättre elbil än Model Y, men lycka till i sökandet!

38 gillningar

Jag tittar också på alternativ till Model Y och ska provköra en massa bilar under året tänkte jag.

Renault Scenic, Peugeot e-5008, Kia EV3 & EV9, Ford Capri & Explorer samt Skoda Elroq.

På förhand så känns nya Renault Scenic och Ford Capri mest spännande.

4 gillningar

Varför skippar du ev6?

2 gillningar

Sambon tycker att den är ful. :sweat_smile: Dem tyska märkena saknas också av sambo-anledningar. :joy:

Men den kan ju så klart vara ett alternativ för TS. Jag gillar den, rymlig, bekväm, rolig bil att köra. Sedan finns ju även Hyundai Ioniq som är lite same-same?

1 gillning

Volvo EX90 :sweden:

3 gillningar

Hur har ni tänkt lösa laddning på långresa?

1 gillning

Jag hade kollat in VW ID7.
Inte provkört själv, men den har fått goda omdömen i media.

8 gillningar

Renault 4 kommer att återlanseras som elbil i vår någon gång. Jag vet inte vilken tidsram du har för ditt bilköp - men Renault 4 är ju byggd för att vara praktisk.

Om du vill köra amerikanska bilar (som inte är Tesla) så är ju Ford ett säkert kort här i Europa, och de har ju sin Ford Puma.

För asiatiska bilar så kanske Koreanska Hyundai Kona kunde vara något?

Ska väl tillägga att jag också går i biltankar, och jag har landad i att köpa Franskt. Tycker att tyska bilar är lite “faxmaskiner på motorvägen; de funkar, men är ju inte så kul precis”. Skulle heller aldrig köpa Tesla.

4 gillningar

Gissar att TS tänkt använda snabbladdare. Om TS verkligen ogillar Musk så blir det någon annan laddare än Tesla SC

5 gillningar

Xpeng g6, vw id7, kia ev3 (och nya ev6) samt polestar 4 tycker jag du borde provköra.

1 gillning

18 gillningar

Volkswagen ID7. Tourer.

5 gillningar

Sånt påhitt, finns väldigt mycket olika bilar som är likvärdiga… Ganska många som nämnts i kommentarsfältet.

Dessutom gällande kommentarer om tyska bilar och deras historia vi kan inte påverka historien men framtiden kan vi påverka.

Rekomenderar id7, ev3, och enyaq. Nya elroq verkar trevlig med men har inte levt med den så kan inte kommentera!

10 gillningar

Jag har kört väldigt många långresor och har alltid utan problem kunnat ladda utan att använda Teslas laddare. (En av dem som bojkottade allt med Musk för ett tag sen)

5 gillningar

Xpeng G6 är det närmaste du kan komma.

3 gillningar

Om man på allvar inte vill köpa Tesla pga Musks uttalanden etc borde man verkligen inte köpa en Xpeng som tillverkas i och backas av en äkta kommunistregim som har noll % respekt för mänskliga rättigheter. Ville bara ha det sagt.

20 gillningar

Ev9 är den bäst bilen just nu vs hur mycket den kostar. Fick en chock när jag provkörde hur fin och stor den var. Väldigt mycket bil för pengarna med den senaste tekningen.

11 gillningar

Det är otroligt märkligt att Teslas VD blivit så politisk och kontroversiell. Har total förståelse för att ni inte vill välja Tesla. Dessutom strul m verkstäder långt bort slarv vid Teslas mobila hembesök. Har ni tittat på Polestar? Delvis svenskt men kinesisk tillverkning, som Tesla, ska starta fabrik i Europa. Snacket om att man bara måste välja Tesla för att kunna köra långt är struntprat. T o m de flesta Teslaladdare är öppna för andra märken idag.
Lycka till!

12 gillningar