Bästa alternativet till Tesla Model Y

Jag tror på allvar att de här som hänger med på en mediafråga i taget bara tänker bojkotta en sak i taget. Genom att hoppa runt till att bojkotta precis den sak som nämns i media just för tillfället, så kan de skrytsamt annonsera att de har BÖRJAT bojkotta en ny sak igen.

Sen kan de några år senare hoppa över till nästa sak som de bojkottar, samtidigt som de köper det som de tidigare bojkottade.

Samma människor som skryter med att de säljer sin Tesla idag, är de som förut skröt med att de inte flög, utan åkte Tesla istället.

Med detta otroliga hoppande mellan olika former av konsumtion, där det hela tiden är ett ohemult köpande, vaskande och rensande, så får de en chans att visa upp sin köpkraft. De visar hela grannskapet att de lätt kan ta ut några extra hundra lax i lån för att slänga på något som de läste på Facebook eller något annat hjärnruttnande tabloidmedia.

Jag blir mer imponerad av den som klarar sig utan ny bil och utlandsresor. Den som vågar vara unik och varken behöver ha senaste jeansen eller följa senaste trenden inom godhetsknarkande.

28 gillningar

Ha ha vänta lite nu.

Man ska absolut inte välja Teslabilar, för att en afrikansk invandrare som jobbar där har blivit nazist.

Men man ska välja Teslas laddnätverk …

Kan du förklara lite mer. Är man själv inte nazist om man laddar på Teslas Superchargers alltså?

7 gillningar

Skoda är tjeckisk (även om stommen kommer fr volkswagen koncernen)

6 gillningar

VW ID7 Tourer uppfyller alla er krav skulle jag säga.

5 gillningar

Så länge man kan acceptera deras förflutna med tex dieselgate och utnyttjande av uiguriska minoriteter i fabriker i kina.

edit: detta är naturligtvis satir, men det är inte lätt att hitta en biltillverkare som är 100% godhjärtad :slight_smile:

12 gillningar

Tack för alla svar och tips! Inser att det var onödigt av mig att nämna varför vi kollade på alternativen, kunde bara bett om alternativ!

Och som jag nämnde inser jag att agerandet inte är helt rationellt. Jag använder exempelvis X till vardags, och det borde jag väl inte heller. Och bilmärken ägs av diktatuterar och andra märkligheter. Och jag vet att Musk inte är nazist. Det som personligen fick bägaren att rinna över för mig var när han dök upp på Tyska Afd:s årsmöte, ett parti som kanske närmast i Sverige kan liknas vid Afs. Jag ser ett bilköp som ett ganska känslomässigt beslut och om vi ändå ska hosta upp 700-800 k till något så kan vi välja vad. Det är absolut inte en uppmaning till allmän bojkott eller att andra borde göra likadant.

23 gillningar

Nej, du vet inte det. Snarare så att allt han säger och gör visar på motsatsen.

23 gillningar

Du gör helt rätt! Alla står vi upp för nåt även om det kommer in massa människor som skriker whataboutism…

Hoppas du hittar nåt vettigt :slightly_smiling_face: Men jag slår ett slag för id7 igen, tickar alla dina boxar :blush:

13 gillningar

Var i samma situation som dig innan Musk ballade ur. Jämförde många bilar och skrev på leasing avtal på xpeng g6. Allvarligt talat förstod jag inte alla som går på hypen och går på MY. Överhyped bil.

Gällande Xpeng så var tidigare resonemanget att det är en Kina bil, men alla produkter man har idag tillverkas i Kina så ska man inte vara hycklare så undviker man alla typer av elektroniska produkter.

Nu när Musk tappat det så känns Xpeng g6 som givet alternativ till MY. Dessutom har den Android Auto och Carplay som Tesla saknar.

Lycka till!

5 gillningar

Jag stod inför samma val i november. Valet föll på en Enyaq och efter 300 mil körda är jag supernöjd.

För mig som har lite ryggproblem blev det väldigt viktigt med förarstolen då det var anledningen till att jag bytte bil. Efter många probkörningar föll valet just på Enyaq. De hade väldigt fina privatleasningpriser i slutet av 2024 men vet inte hur det är nu. Den är ju också precis faceliftad och har samma drivlina som ID.7.

Skriver lite om den i min blogg här.

4 gillningar

Vi är i samma situation som dig och resonerar likadant. Vi tittade på en Tesla model y, men just nu känns det helt enkelt inte kul att köra runt i en ny Tesla med tanke på att Musk har blivit galen. Valet föll på en Skoda Enyaq. Vi är 5 i familjen, varav två sitter på bilkudde och upplever att vi ryms gott och väl.

9 gillningar

Kia EV5 ska väl komma strax (den skulle varit här 2024). Jag kommer att testa den när den kommer till Sverige.

2 gillningar

Jag tycker om min pappas Audi Q4. Min favvis av alla hans förmånsbilar hittills. Vet dock inte om den liknar en tesla.

Plus gynnar den europeiska ekonomin.

1 gillning

Nu är räckvidden inte är den bästa, men annars har Audi e-tron vad ni söker. Finns prisvärda begagnade e-tron. Dessutom bättre kvalitet än en Tesla.
För oss har räckvidden fungerat bra men så kör vi sällan längre än 200km utan en paus för hunden ändå.

2 gillningar

Q4 är väl i princip samma som VW ID4 och Skoda enyaq under skalet, dock lite dyrare tror jag, eventuellt lite mindre också? Men gillar man skalet bättre så kanske det är ett bra alternativ.

2 gillningar

Du har säkert rätt. Jag har noll koll på bilar egentligen, vet bara att jag verkligen gillar den han har nu. :slight_smile: skön känsla att åka i.

1 gillning

Räknar med att byta ut vår MY i slutet av sommaren när den blir 3år och letar också efter en bil i samma storlek. Just nu så tycker jag att Zeekr 7X ser väldigt lovande ut.

3 gillningar

Håller med! Perfekt sen när barnen skall ha med sig kompisar osv!

Såklart en bra bil, men också större och närmare dubbelt så dyr (iaf inköpspris) som en model Y. Så det är väl eg. inget alternativ till den tänker jag?

Följer tråden, står exakt inför samma beslut. I september var ju den nya Teslan huvudalternativet men Caroline har lagt veto och det känns knepigt med Elon minst sagt.

20 gillningar