Bästa alternativet till Tesla Model Y

Å andra sidan äger Elon Musk bara runt 13% av Tesla.

Det finns alltså ett fullständigt möjligt scenario där övriga styrelse och aktieägare tröttnar på honom och avsätter honom. Det finns en realistisk möjlighet att utöva konsumentmakt här alltså som inte kan sägas existera för “kinabilar”.

7 gillningar

Bästa konsumentmakten är att avstå från Tesla helt och hållet…

18 gillningar

Att rösta med plånboken i hopp om att Musk får sparken är väl den bästa (och enda?) vägen framåt, eller?

Att vägra köpa “kinabilar” är väl också en form av konsumentmakt för den delen, där andra märken därför bli mer konkurrentskraftiga.

8 gillningar

Det stämmer. Även ID7 är ju byggt på samma plattform. Sedan kommer Audi säkerligen upplevas tystare och mer komfortabel osv. Men det är i princip detsamma men med olika smink och olika prislapp.

Ps. Även Ford Explorer är samma plattform :slight_smile: Hade dock hellre hållt mig till VAG då det lär finnas bättre stöd för reservdelar etc.

1 gillning

Eh, är inte det snarare :cn: ?

3 gillningar

Mer :sweden: än :cn: tycker nog jag, men helt oproblematiskt är det ju inte.

Yes, ID.4/5, Q4 e-tron och Enyaq är samma bil under skalet. Skiljer dock i inredning, stil och såklart utseende. Men samma batteri, motorer osv.

ID.7 är byggd på samma plattform, men större.

Audi Q6/A6 e-tron är byggd på en annan plattform som delas med Porsche

Bra att ni omvärderar! Finns många fina elbilar som ni säkerligen kommer trivas med. Gamla MY var ju också rätt stötig i jämförelse med mycket.

2 gillningar

Slänger in Ionic 5 i mixen

1 gillning

Volvo EX90 är en kanonbil :+1::+1:

Kör själv en Volvo EC40 som räcker gott till oss med en unge men skulle familjen växa mer blir det en EX90 :slightly_smiling_face:

Provkör den och du blir frälst

3 gillningar

Jag är i samma situation, med skillnaden att jag tar ut en tjänstebil. Likt andra i tråden väljer jag VW ID7 GTX, Sedanmodellen. Utrymmet är enormt i bilen jämfört med den Nissan jag kör idag. Rent ideologiskt delar jag din skepsis för Musk. Jag känner dock damma sak för Trump och det land som valt honom. Min nya tjänstemobil blir en Samsung, jag äter numer bara Max längs vägarna istället för McD. Cola var svår att ersätta, men efter ett par månaders avvänjning är det suget oxå borta nu. Det blir så lite av mina pengar som möjligt till USA i rådande läge.

11 gillningar

Man får välja precis vad man vill. Visst äre bra!!! Det är en himla resa Tesla gjort. Från början ett statusmärke med ofta obrottsligt lojala Teslafanboys. Idag mer (ö)kända för Elon Musk, dyra försäkringar, svagt andrahandsvärde och sitt smått bisarra krig mot svenska kollektivavtal som är lika kontroversiella som Kalles kaviar. För många är nog en laddare mer neutralt än ett bilmärke. Sällan man hör Jocke snacka om att han bara tankar på OKQ8 kanske.

4 gillningar

Bättre att blanka Tesla du vet.

Perfect is the enemy of good.

Väldigt tröttsamt att alltid höra att “du gör inte tillräckligt” när man väl försöker göra något gott, oavsett om det är att donera till välgörenhet, rösta med plånboken, eller att engagera sig politiskt.

22 gillningar

Speciellt från människor som inte lyfter ett finger för att göra något bättre någonsin :sweat_smile:

9 gillningar

De behöver ju någon berättelse så att de kan klappa sig själva på ryggen istället för att känna sig dåliga för att andra försöker. Finns som bekant inget bättre sätt att lyfta sig själv som att försöka sänka alla andra. :person_shrugging:

6 gillningar

Åker du inte till Tyskland då de flesta tyskarna förmodligen har ett förflutet med släktingar som var aktiva nazister?
Kommer du inte köpa varor från USA nu om du eventuellt också ogillar Trump?
Bojkottar du varor från länder som gör tokiga saker?

Och samma sak fast omvänt, vad missar du i form av produkter och tjänster som du köper, men där du indirekt stöttar kommuniststater och annat?

Skit i att Musk äger Tesla. Du gillar produkten, du köper inte Musk och hans åsikter eller handlande.

5 gillningar

Problemet med det resonemanget är att framgången med Tesla skapar ringar på vattnet för Musk. Pengar och inflytande.

Det är pengar och inflytande som han använder för att stötta en rörelse i USA som försökte sig på en statskupp, partiet med människorna i UK som låg bakom lögnerna som ledde till Brexit (Kreml och Peking njuter nog fortfarande av den segern). Och i Tyskland så stöttar han ett parti som deras egen underrättelsetjänst bedömer som demokratihotande.

Edit//
För att inte tala om att han har unikt goda kontakter till Kinas kommunistparti…

18 gillningar

Kör Xpeng G9. Otroligt fin bil, fick den till kampanj för 717.000kr. Är deras Performance variant.

Har den förvisso på företaget så vet inte vad den kostar att ha privat.

Men väldigt nöjd.

2 gillningar

Skit i att Musk äger Tesla. Du gillar produkten, du köper inte Musk och hans åsikter eller handlande.

Investerar du i Philip Morris? Det borde du ju. De är ju ute på skolgårdarna och skapar nya livslånga kundrelationer med sina innovativa nikotinprodukter. Det är liksom pengar på räls, rakt in i din ficka, alla de där ungdomarna som blir beroende av högoktaniga vapingprodukter med godissmaker. Jag menar, du skiter ju i intentionen, och ser bara på produkten, eller hur?

1 gillning

Nej, det gör jag inte.
Jag ogillar Tesla sedan början, till den grad att jag aktivt väljer bort dem från taxikön på arlanda till taxichaufförernas stora förvåning och ilska.
Äga verken bilen eller aktien skulle aldrig någonsin hända.

Jag har aldrig rökt eller snusat i hela mitt 44 åriga liv.

bra försök, men den biter inte.

Däremot tycker jag man kan köpa en produkt utan att tänka lite för långt.

Alla kina bilar går ju iallafall bort, så återstår som “vettiga” alternativ är väl VW koncernens i så fall. VW hade ju inte funnits om det inte vore för nazismen och Hitler.
Men visst bojkota Tesla för hans politiska åsikter som framstår som en svärmorsdröm i jämförelse.

3 gillningar