Elbil med lång lista krav

Ännu en av dessa trådar om elbilar :slight_smile:
Funderat över vad jag skulle vilja ha för elbil och om den finns eller om det finns några tankar om en sådan bil. Vissa delar är krav andra är nice to have. Vet någon om denna bilen finns? Närmsta jag hittat är Skoda Enyaq 80x, finns det någon fler eller är det någon som är kommande?
Något annat ni tycker är viktigt i en bil?

• Pris under 700 000 kr (Krav)
  • Bagageutrymme på 700 liter eller mer (hundbur och barnvagnslivet) (Krav)
  • Räckvidd vinter motorväg på ca 25-30 mil (Krav)
  • Fysiska knappar
  • Fyrhjulsdrift (Krav)
  • I så stor utsträckning som möjligt ej tillverkad eller att den stöttar diktaturer likt Kina/Ryssland
  • Låg kupé ljudnivå och bra komfort vid 110 km/h. (Haft bil med högre ljudnivå nu under några år och stör mig mer än jag trodde) (Krav)
  • Dragkrok som klarar 1000 kg, behöver dock bara klara 10 mil sommartid då den används (Krav)
  • Snabbladdning behöver ej vara mer än ca 100 kW men med någorlunda jämn kurva då Norrbotten innebär få laddare och inte alltid möjligt att välja att komma in med 10-20% utan kanske man måste ladda från 40-50% då ingen kommer fler laddare kommer dyka upp.
  • Gärna 17" fälgar absolut inte 20" och över.
  • Tycker inte man ska behöva säga detta 2023 men en bil som inte rostar efter 2-3 år.
  • Kombi hade varit nice då man kör efter motorväg 95% av milen och förmodligen hade gjort att man kunde kapa 10 kWh på batteriet.
  • Service får gärna vara efter 3000 mil eller 24 månader.

BMW ix1? - Den tickar nog av många av dina punkter. Har dock ingen egen erfarenhet från den, så vetetusan hur tyst den är t.ex. Eller faktisk räckvidd i norrländsk kyla… Finns det någon handlare i närheten av där du bor?

Jag själv letar elbil, men är i förmånsbilsträsket och härjar, och letar bil som kan köra 120-140km/h utan att dra ut på ström onödigt snabbt, med så lågt förmånsvärde som möjligt, och som kommer långt på en laddning. >400km.
(Kör mycket mellan Trondheim och Düsseldorf)
Sorry för (ofrivillig) trådkapning.

Tyvärr säger fysikens lagar emot detta.
Du får antingen hitta ett sätt att ta bort luftmotståndet eller göra bilen mer strömlinjeformad och ha en mindre frontyta.

2 gillningar

Fysikens lagar är svåra att förändra, men finns som du säger bilar som är anpassade för olika miljöer.
T.ex en liten bensindriven bil kan ju förbruka mer L/mil än en motorstarkare sedan i motorvägsmarsch.

Tänker därför att det bör vara likt med elbilarna?
Måste väl finnas elbilar utvecklade för att transportera sig motorvägssträckor i högre hastigheter än optimala 20-55km/h?

Visst skiljer det sig från motor till motor.
Men överlag har elmotorer bra effektivitet och jag skulle vilja påstå att luftmotståndet spelar större roll när hastigheten går upp än effektiviteten hos motorn.

Skulle gissa att många biltillverkare ligger på 85%-95% i effektivitet på själva motorn. Exakt hur deras siffror ändrar sig med hastigheten vet jag inte, men luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten och effekten som behövs ökar med kuben av hastigheten.
Det ska alltså matematiskt kosta 8ggr mer i effekt att öka från 70km/h till 140km/h och om du då tappar 10-20% pga motorn i sig så är det inte mycket jämfört med luftmotståndet

4 gillningar

Tesla Model Y är kanske?

Om den är tyst nog måste du nog prova själv för att avgöra. Tyvärr inte fysiska knappar men det är väl en vanesak.
Stort bagageutrymme, drag och pris inom budget i alla fall. Lite stötig men allmänt trevlig bil annars.

1 gillning

Håller med. Annars en begagnad X årsm 19-20 får du för det priset. Dock måste du ha B96 eller BE om du vill dra 1000 kg med X.

MY är notoriskt högljudd och stötig för biltypen och prisklassen.

Jag skulle tro att Enyaq är bland det bästa TS kan uppbringa just nu. Eventuellt VW ID.7 i kombiutförande när den nu kommer. Att vägra :cn: gör ju att många starka konkurrenter försvinner.

Du kommer behöva körkort BE eller B96 för de flesta större elbilar om du vill få dra 1000kg. (Totalvikten på de är ofta över 2500kg, särskilt de med 4WD)

Invänta id.7 kombi nästa år, om möjligt, tror den kommer pricka av allt. Det är vad jag gör.

Helt klart intressant!
Har varit väldigt skralt med nya kombimodeller på senare tid, speciellt på elbilssidan.

Intressant kravlista. Håller med om de flesta.

Tycker personligen att det är helt galet att bilar med enda interface typ iPad ens får säljas. Vet själv hur mycket svårare och riskfyllt det är att försöka pricka något på CarPlay interfacet under gång mot att bara trycka på en knap eller vrida på ett vred. Hoppas verkligen att det här inte är något som slår igenom stort.

Det har det ju redan gjort tyvärr. Många tillverkare flyttar fler och fler fysiska knappar till skärmen. Tesla är såklart extrema men även VAG m fl har alldeles för många funktioner på skärmen i mitt tycke.

Har du kollat Zeekr 001? Specifikationsknappen funkar inte för mig så lite osäker på hur många boxar den tickar av och den har inte fysiska knappar vad jag kan se :frowning:

Id7 kanske kan vara aktuell men om man ser på övriga id bilarna så verkar ju de ha gått från knappar till ett värdelöst infotainmentsystem. Vet man av att de tänkt förändra detta? Tänker även att den lär väl kosta ca miljonen?

Gällande tesla så tycker inte jag den tickar så många boxar i min lista, ska vara högljud som jag förstått det. Har inga knappar i princip. Läser man utvärderingar av bilar ligger de i topp med antal fel och de har även rostproblem. Tror de har stora fälgar?

Är skeptisk till att köpa en begagnad miljonbil då dessa tenderar vara dyra i försäkring och reparationer när de blir äldre.

Zeekr går bort pga kina.

Många av ”kraven” gäller även uppåt framförallt pga pris. Men tex behöver inte 250kw laddning eller 2500 kg i dragkapacitet. 0-100 får gärna ta 10 sek, är snarare bättre än 3 sek. Samma gällande räckvidd 25-30 mil räcker och jag betalar inte extra för att få 40 mil.
Söker helt enkelt en prisvärd bil.

Som man säkert märker är jag väldigt kräsen här men tycker man borde få vara det om man ska lägga över halvmiljonen på en bil :blush:

2 gillningar