Hur hade ni resonerat vid eventuellt bilinnehav?

Hej allesammans,

Tänkte samla in lite kloka råd och tankar kring hur man kan resonera kring införskaffning av en bil. Lite bakgrund först:

• Vi har en 7-sitsig dieselbil för en familj på 5 personer (2 vuxna + 3 barn under 5 års ålder) just nu som funkar fint. Vi har ca 70 tkr kvar på lånet på denna bil, bilens värde idag är ca 90-100 tkr, så den lär stanna hos oss ett tag till.
  • Jag jobbar nästan helt och hållet hemifrån och vi har förskola bara 600m bort från oss. Dock kommer jag att påbörja en ny tjänst på ett amerikanskt mjukvaruföretag inom säljgrenen så osäkert hur mycket resande det kan bli, dock nästan 100 % hemma i början.
  • Frugan kommer börja jobba nu då minstingen är inskolad. Ser ut som att hon kommer behöva pendla mån-fre och kommer jobba inom vård/omsorg/skola, oklart vad vi landar där.
  • Då vi bor lite avsides så finns det ingen buss/tåg/tub att ta sig till jobbet med, hon kommer att behöva bilen.
  • Jag får en s.k car allowance på 6000 sek/mån innan skatt utöver den vanliga lönen.
  • Om jag ska resa till kontoret en del så är det en 180 km tur- och retur resa, så kanske lång bit att pendla.

Då vi har leasat en bil tidigare som vi gick över antalet mil på så är jag inte superintresserad av leasing just nu. Var inte roligt att pröjsa övermil och man fick bara en sur eftersmak i munnen av privatleasing efter det.

Vilket ger oss 2 alternativ: Köp eller Lån

Jag vill även tillägga att jag inte alls är intresserad av bilar i överhuvudtaget och vill INTE stå och mecka med en gammal 740 eller spendera massa tid på verkstan. Jag betalar hellre mer för en nyare och förhoppningsvis mer pålitlig bil.

Vilket leder mig till ett intresse för en elbil, likt Model Y eller E-Tron Q4 40 (vi behöver någorlunda större pga barnstolar även om denna bil ska användas främst i tjänsten). Däremot så är dem dyra, enligt mig, trots alla fördelar låga kostnader över tid.

Nu är det säkert en hel del information som fattas som ni behöver men jag vill påbörja diskussionen utan att snöa in mig för mycket. Kommer svara aktivt så kan ta det därifrån!

Om ni var i min sits, hade ni ens funderat över en elbil, eller hade ni sneglat åt något annat?
Hur hade ni resonerat i överlag?

Alla frågor och feedback tas gladeligen emot, även åsikter som “bara korkat att låna till bilar”, kör på :slight_smile:

Detta utesluter nog en Tesla (som du nämner som alternativ). De har haft en hel del kvalitetsproblem på en del modeller.

Haha, @Nightowl, du är inget stort tesla-fan.

För att svara på frågan, jag upplevde att Tesla Model Y är en bra kompromiss. Upplever även flera som kommit fram till samma slutsats med småbarn.

Enda gången jag har hört andra rekommendationer är om man tex ska ha in tre barnstolar.

Nu är jag ju lite biased, men har svårt att se värdet med att ta något annat än en elbil om man har möjlighet att ladda. Visst man kan ta något begagnat men det för med sig saker jag tolkar du inte är intresserad av.

Jag citerar från länken: “Denna gång handlar det om nya bilars initiala kvalitet, det vill säga ägarnas upplevda problem hos bilar av årsmodell 2020 under första 90 dagarna av ägande”.

Vilka bilmärken som går sönder de första 90 dagarna är i o f s intressant, men jag är mer intresserad av vilka bilmärken som har modeller med bra hållbarhet mellan 5-10 års ålder på bilen. Slitstarka bilar alltså.

1 gillning

Hade absolut funderat över Kia om de hade en lite rymligare elbil som inte är så otroligt ful som Kia Soul.

E-niro upplevs som snäppet för liten, kan ha fel dock!

Däremot så kommer vi inte åka 3 timmars resor alla 5 samtidigt. Svårt det där…

Jag tänker lite likadant. Kommer ju ladda varje kväll och vi gör inga road trips.

Månadskostnaden är överkomlig men det som tar emot är insatsen på 150k. Är inte den som frivilligt lägger ut dem summorna när jag lika gärna kan investera dem.

Dock får man ju miljöbonus på 70k…

Då hade jag verkligen inte valt en Tesla. Rostproblem på väldigt kort tid.

1 gillning

Jag är inget fan av att ge sken av att Tesla är något annat än de faktiskt är. En omogen fordonstillverkare med lite erfarenhet som bygger flashig teknik. Hypen är helt löjlig kring varumärket som om de vore nån form av magisk organisation.

De säljer (och har sålt framtida löften om leverans för 10k dollar). Vilken annan biltillverkare hade kunnat kränga ett tillbehör till sin bil för 10k dollar, innan det ens fungerar?
(FSD option).

Ja, jag förstår det. Men låt oss hålla den diskussionen i den andra tråden. :slight_smile:

Här handlar det om att hjälpa @HampusKarrlander till ett bra beslut och det gör man sällan genom att såga saker utan att komma med förslag. Det var första regeln jag lärde mig i styrelsearbete. Såga aldrig någon annans förslag utan att komma med ett eget motförslag. Det är alltid enkelt att kritisera.

Jag påstår mig ha en ganska nykter syn på saker, jag har valt en Tesla är väldigt nöjd med beslutet just nu, nästan alla jag har pratat med är nöjda med sina Teslor och sedan får framtiden utvisa om det är rätt eller inte.

För att ta oss tillbaka till on-topic; utifrån kravspecifikationen så skulle jag rekommendera att provköra en Tesla Model Y, en Kia e-Niro och alternativt någon motsvarande ICE-bil. Det som gör mig lite frågande är att @HampusKarrlander skriver att de är 5 personer. Många som är 5 vill ha sjusitsig…

Hey Hampus, kul frågeställning.

Jag kan ingenting om bilar. Det är viktigt komma ihåg. Ingenting. Däremot vet jag vilka bilar jag tycker är snygga. Utifrån alla avsnitt Top Gear jag sett och alla tokiga saker de gjort under åren har lärt mig en sak. Toyota gör bilar som håller en evighet. Därför säger jag kolla in Toyota om du vill ha något som bara fungerar. Utifrån Top Gear. I övrigt kan jag inget om bilar. Hoppas det hjälper lite :open_mouth: .

As night drew in, Clarkson decided that the only way to destroy the truck was with fire. The Hilux was scorched, but still entirely driveable.

Jag älskar min E-klass så jag vill gärna slå ett slag för en sådan. Finns överkomliga som hybrid nu också. Mycket rymlig och komfortabel och bör inte vara några problem att få in i din 6000:- /månad budget.

När E-klass finns som helel med typ 100-mils räckvidd köper jag en direkt (om jag har råd) :slight_smile:

Har också kritiserat Tesla förut och jämfört dem med Apple, otroligt duktiga på marknadsföring men det finns säkerligen bättre alternativ.

Hur som haver, det som lockar mig denna gång till en Tesla är just Model Y då den verkar ha gott med utrymmen för att vara en crossover SUV.
Men precis som du säger @janbolmeson så måste vi provköra olika modeller för att få en verklighetsbild av utrymmet, komforten och körandet mm.

Gällande 7-sits så kommer vi att behålla nuvarande Sharan i några år till, efter det så är tanken att uppgradera till en ny 7-sits modell beroende på vad som finns då :slight_smile:

Bilen som vi kikar på nu kommer pendlas, åka till affären och åka kortare sträckor (30-60 min) med hela familjen.

När det kommer till ICE varianter så har jag verkligen fastnat för E-Klass också. Otroligt snygga bilar med utan tvekan snyggaste interiören i mina ögon :slight_smile:

Har kikat på 2019 modeller med widescreen (dock diesel, men det funkar) för ca 320k och om det kommer till att ta en ICE modell så är jag helt såld på den.

Vill dock nämna att 6000 kr tillägget som jag får är innan skatt, så blir kanske mellan 3-4 tkr/mån netto beroende på hur de kommer att skatta den. Däremot är detta inget att tjafsa om och man får tillbaka en del genom ränteavdrag i deklarationen, är inga hårresande summor hur man än vrider eller vänder på det.