Det övergår mitt förstånd hur du kan likställa moralen i att man köper från ett företag som hade sin nazist-period för 80 år sedan med ett företag som har det idag.
Någonstans så känner jag att Teslaägare och deras bilar förtjänar varandra. ![]()
Hur menar du?
menar du.
Så istället för att stödja Musl stödjer man etnisk utrensning i Kina?
Nej, stor skillnad på att några delar är producerade där eller att köpa en bil från ett kinesiskt företag
Ja att de fuskat något enormt med utsläppen är ju inget man behöver bry sig om, mycket mer allvarligt med en heilhälsning som inte ens var en heilhälsning…
Man förstår att världen är polariserad när man hör sådan här.
Rolig diskussion, man behöver inte övertala varandra.
Det är helt okej att älska Tesla.
Det är helt okej att hata Tesla.
Frågan var Alternativ till Model Y.
Enligt mig spöar Kia Ev 9 Model Y ordentligt, speciellt om man har en familj.
Skoda Enyaq är bättre om man har lägre budget.
Har man ännu lägre budget så funkar Kia Niro Ev bra.
I framtiden tror jag att Xiaomi kommer att vara det mest prisvärda bilmärket. men det kommer alltid finnas olika röda linjer för alla.
Blir såklart meckigt med många aspekter att ta hänsyn till… En Hitlersläde går bort, Tesla går (numera) fetbort. Läste någonstans att om Tesla varit en konventionell bil så hade de inte ens nått upp till medelbilen.
Vi kör Toyota BZ. Ingen vänder sig om efter en Toyota men den gör sitt jobb och har generösa batterigarantier. Dock värdelös app…. Ganska få politiska aspekter och Toyota placerar sig högt i varje bestest. Lite mellanmjölksvarning dock.![]()
Skulle nog tipsa om iD7 Tourer GTX. Kör själv en sån sedan tre månader tillbaka, har klämt 1.500mil med den hittills. Fullutrustad från start, kan bara välja till dragkrok och panoramatak. Massage och ventilation i stolarna, 4WD, LED Matrix etc etc. Rätt pris och sjukt lågt förmånsvärde med 6.200kr/mån brutto.
Men viktigast av allt om man som mig lägger mycket mil, väldigt bra laddkurva ![]()
Jag antar att du inte bor på Sveriges framsida? Vi som bor här har ofta flera personer i bekantskapskretsen som på ett eller annat sätt får sitt leverne från volvo cars. De har väl drygt 20k anställda i Sverige? Plus gud vet hur många konsulter, underleverantörer och andra stödfunktioner.
Att köpa volvo är att stödja Sverige. Konsekvenserna om företaget skulle lämna Sverige vore förödande för halva landet. Att likställa det med ett helkinesiskt bolag känns lite världsfrånvänt.
Var i samma sits som du nyligen. Hyundai Ioniq 5 är en bra bil och motsvarande Model Y på många sätt. För oss landade det i en Tesla ändå. Alla gör som de vill. Det är 100 000 anställda på Tesla som gör en bra bil och det väger över Musk. Försöker se honom mer som en maskot/pajas som ballat ur och hoppas bolaget byter VD
Id.7 , rimlig och bra räckvidd
Det finns väl flera anledningar till att man inte vill köpa en Tesla. För min del är främst att jag ser en personlig finansiell risk med att köpa en Tesla då en av storägarna beter sig på ett sätt som uppenbart äventyrar andrahandsvärdet.
Sedan kan man ha åsikter om man vill berika världens rikaste man ytterligare då han försöker lägga tummen på vågen i flera saker där jag hellre ser att de demokratiskt valda får vara de som styr. Jag röstar hellre med mina pengar på annat.
Men det fina är ju att man gör som man vill så länge det inte är olagligt.
Passar på att svara före den här tråden blir låst.
Ska ta ut en tjänstebil (el) för 4år framåt och tittar enbart på bilars egenskaper. Upplever Teslan som överlägsen mjukvarumässigt, situationen är väldigt likt iPhone vs Android för många år sedan där andra bilar än Tesla kan ”lagga” stundtals vilket jag avskyr.
Kombinerat med en uppgradering av köregenskaper på model Y gör det till ett enkelt val, tar inte hänsyn till politik.
Alternativen har varit EV9 (för stor), Q4 (Laggar ibland, annars ok bil), model 3 (för låg) och Polestar 4 (Ok bil men saknar förvärmning av batteri).
Har du kollat på ID7?
Nu har jag efter en massa flaggningar rensat tråden.
Vi låter den i fortsättningsvis bara handla om bilförslag.
Har man ännu lägre budget så funkar Kia Niro Ev bra.
Nej, inte om kravet är likvärdiga utrymmen som MY. Har haft en e-Niro och MY är dubbelt så stor, typ. I övrigt är den OK.
Ska du dra släp så tänk på att de flesta elbilar har begränsad dragvikt. Både ID.7 och Enyaq ligger på runt 1200 kg i bästa fall, Niro EV på 750 kg, MY har 1600 kg och EV9 hela 2500 kg.
Polestar 2 har ju förvärmning av batteri är du säker att polestar 4 inte har det? Låter ju väldigt märkligt.
Jo den har det för avresetid men inte för nästa stopp. Är det kallt och man ska mellanladda i 20min så finns inte den planerade funktionen i förväg.
Inte alls någon koll på PS4, men det låter ju väldigt märkligt om det inte skulle komma med typ nästa mjukvaruuppdatering. Men innan de bekräftat det vill man såklart inte chansa.