Bästa alternativet till Tesla Model Y

Ni har faktiskt rätt, jag har fel efter lite googlande. Då ska jag ta offert på den som alternativ till Teslan.

Personer som dig som alltid ska tänka i absoluta termer är tämligen tröttsamma.

1 gillning

Det är ganska sjukt att det inte är fixat på Polestar 4. Förvärmning av batteri vid DC-laddning är avgörande för att man inte ska bli stående vid laddstationen lääängre. Det finns en hel del andra buggar som gör att jag tvekar - men det ska komma uppdateringar “någon gång”. Vill man vänta ett år har det säkert löst sig och då är bilen nog väldigt bra att leva med.

Hetaste kandidaterna för mig, som också är i bytestaget, är VW ID7 GTX Tourer eller nya Skoda Enyaq.

Du hälsar alltså på kollegor på samma sätt? Eller när du vill visa omtanke i klass med “my heart goes out to you” gör du samma hälsning med samma uppsyn? Intressant, skulle gärna höra hur det togs emot.

Jag har tidigare sett upp till Musk något enormt pga av de saker han som entreprenör drivit fram i form av ffa elbilar, få igång intresset för utforskning av rymden igen samt möjliggöra bredbandshastigheter på otillgängliga platser. Jag har tidigare tänkt att han kommer gå till historien som en av de, i positiv bemärkelse, viktigaste enskilda personerna under början av 2000-talet. Efter att han har fullkomligt tappat det senaste åren (heil’andet är bara en mååååånga saker) hoppas jag att han förpassas till historiens soptipp. För mig är det främmande hur det kan finnas personer som slaviskt och nästan religiöst försöker bortförklara vad han håller på med. Förstår verkligen inte hur man kan vara så förälskad i någon att man beter sig på detta vis. Det kommer som sagt från en som sett upp till Musk oerhört mycket tidigare.

11 gillningar

Nissan Ariya finns också samt Lexus RZ. :jp:

1 gillning

Polstar 2 (Volvos CMA-plattform) och Polstar 4 (Geelys SEA-plattform) är byggda på två helt olika bottenplattor så inte konstigt om det finns stora skillnader mellan dessa två bilar.

Tack för alla tips på bilar nu har jag en lång lista att provköra! Och uppenbart att Musk verkligen skapar

1 gillning

Vad av detta var otydligt?!

Fler överträdelser kommer leda till varningar.
Har rensat igen!

5 gillningar

Min tanke är att en typ 5 år nyare elbil borde inte gått bakåt i utveckling från samma tillverkare?

1 gillning

Dessutom är väl Geely bara storägare. Men Volvo Cars är ju börslistat. Många på forumet lär ju vara ägare

Klart att en Lexus skulle passa er bra!! Jag upplevde NX lite liten, gå upp ett snäpp så lär du åka ok ett antal år framåt! Party on!:partying_face:

Vet inte om du skojar men NX är väl ingen elbil? Ett av TS krav är att det ska vara en elbil.

Här är kravspecifikationen:

  1. Inte Tesla
  2. El
  3. Stort bagageutrymme
  4. Bra räckvidd
  5. Ej för buggigt användargränssnitt på skärmar o grejer
  6. Ej för mkt dyrare än Y
  7. Problemfritt tryggt ägande
  8. Bra om det är hanterbart att trycka in ett tredje barn i den på sikt.

Vad jag kan se är Lexus nybörjare på elbilar, och har bara en enda modell på marknaden. Den verkar faktiskt rätt billig, kostar ca 5 tusen mindre än billigaste Model Y. Räckvidden är också längre (478 km vs 430 km). Sen vet jag inte om det tillkommer servicekostnader på Lexusen för att garantin ska gälla, då kanske det blir dyrare.

Det är väl främst punkt 5 som jag funderar på. Har Lexus gjort sig kända för att ligga i framkant här, likt Tesla?

Men den kanske är värd att testa.

2 gillningar

Lexus är väl ett märke som brukar ha erkänt bra kvalitetsrykte?
Vet inte om Tesla ska ha allt för hög svansföring när det kommer till det. Personligen skulle jag byta pruttkuddar och möjlighet att byta blinkersljud till bjällerklang mot färre mekaniska fel.

2 gillningar

Punkt 5 handlar om användargränssnitt.

Det har nämnts redan men jag slår ett extra slag för Skoda Enyaq 85 för “price to performance”. Specifikt att ni plockar upp en av de utgående modellerna som finns i lager så blir priset ganska rimligt för en helt ny elbil.

Den checkar i alla fall alla krav i listan. Tidigare sög mjukvaran men den är helt OK i de 85-modellerna.

2 gillningar

Notera att det där gäller äldre modeller av Tesla Model 3. Tesla har kommenterat artikeln och menar att förbättringar gjorts under 2021 års modeller, det som idag kallas modellens “facelift”. När Tesla Model 3 Highland sedan lanserades gjordes en rad förbättringar igen. Vi får väl se hur de klarar besiktningarna i framtiden.

1 gillning

Ja men kolla så modellen har förvärmning av batteriet vid DC-laddning. Har en kollega som kör en Enyaq med något år på nacken (kan vara en 80-modell) och där saknas det. Kanske ingen dealbreaker men värt att veta så man är beredd.

Helt enig här och vi landade just i att leasa en Enyaq 85 som har nya tekniska uppgraderingen i motor och infotainment. Fanns fantastiska deals i slutet på förra året och jag ser nu att det verkar finnas bra fortfarande.

Facelift är just bara en facelift men i stort sett inget nytt under skalet. Ny front, “SKODA” som text på ratten istället för logga samt lite bättre prisad och fler saker ingår i paket.

1 gillning

Beroende på vilken modell av Tesla Model Y som gäller så är ID7 GTX Tourer ett alternativ.
De är väl bättre på alla punkter förutom antalet hästkrafter? Visst de har inte pruttljuden och Netflix så mediagränssnitt är det säkert bättre på Model Y.

2 gillningar

Yes, alla Enyaq sen nåt år tillbaka har det! Man kan t om starta den manuellt, vilket saknas i många bilar…

Som sagt, siktar man på 85-modellerna så är man garanterad att få en bra bil i alla fall!

2 gillningar