Försäkring på min MY Long Range AWD -23 är 343/mån med folksam stor.
343/mån betalar jag för MY Long Range AWD-23 med folksam halv stor, 1070:- när vagnskadegaranti går ut.
Vad betalar du sen när du kör helförsäkring, när garantin gått ut?
Tesla Y och Volvo EX30 är ju helt olika stora bilar. I Volvovärlden motsvarar väl Model Y Snarare en EX60 (som ju inte finns ännu). Så första frågan du bör ställa dig är kanske hur stor bil du behöver?
Vet ej, har 3 års vagnskadegaranti och den upphör när bilen ska lämnas tillbaka (leasing). Vet bara att den går under IF försäkringar och jag fick ytterligare 10 eller 15% rabatt när jag tecknade hemförsäkring hos IF. Volvos ex40 är samma plattform som polestar 2 och har typ lägst värdeminskning av alla märken i Sverige så det är ett smart val annars. Vet ej om ec40 är samma bil som ex40. Ex30 däremot är en kinabil med volvo-logga, var väldigt besviken när jag provkörde den vilket ledde till att jag landade på polestar 2 tillslut
Är det ingen som tänker på Polestars framtid? Företaget verkar ju inte direkt hälsosamt (-90% sedan start 2022) samt negativ kassa. Visst ägs av stor koncern men ja hur blir de med uppdateringar och reservdelar om de konkar?
Tänk på att hålla bilen i garage hela tiden bara, och var försiktig med att parkera på parkeringsplatser och annat.
Polestaren är mer i storlek med mod3.
Men mod 3 har bättre utrymmen enligt mig.
Har själv en mod 3 LR HL och är supernöjd.
Förvisso nya modellen så svårt att jmf med gamla 3.
Ser inga fördelar med y jmf med 3 om man inte behöver det större bagageutrymmet.
Skulle vara mer orolig för polestars framtid o andrahandsvärde än teslas…
Id bilarna helt ok men ack så tråkiga. ”Elbilarnas passat” om du frågar mig
Lycka till!
/
Polestar har bäst resultat på besiktningar. Tesla har sämst resultat. Så om du vill ha en välskruvad bil är valet barnsligt lätt. För den som önskar kvalitetsproblem, märkligt upplägg med service verkstad, småtokig VD. Tesla. Alla dagar i veckan.
Himla nöjd med vår P2!
Har du fler i familjen? Vi är 4 så det måste ändå kännas okey med utrymmet bak
Vi är fyra i familjen. Så litet är inte baksätet men OK två 190 tonåringar kanske inte skulle älska det? Bagageutrymme är bra med halvkombi. Grejen är väl att man får gilla att du är lite omsluten på förarplats, cockpitkänsla. Känns som en bil för någon som gillar att köra bil. Förarens bil osv. Smaken är som osv osv
En dealbreaker just för oss som bor på landet är bra ljus. Kanske spelar mindre roll för stadsbor? Nåt tillägg för typ matrix LED-ljus på vår P2. De är utmärkta. Vi ska faktiskt sälja en bil som egentligen funkar hur bra som helst men har kassa ljus. Så för alla i spenaten är det här med ljus himla viktigt. Det är tokmörkt i Sverige på vintern som bekant.
Håller med om ljusets betydelse, i synnerhet den mörka årstiden. Har varit supernöjd med matrix-ljusbpå vår a4 och skaffade en BMW i3 som också har adaptivt ljus.
Tyvärr var det adaptiva ljuset i bmw:n mer att jämföra med en helljussassistent. Fyra block helljus som kan tändas/släckas. I audin känns det helt sömlöst. Men det finns ännu värre, päronens Ioniq 5 har inget kul ljus.
Men både Tesla och Polestar har väl schysst ljus?
Äldre Teslor har sådär (dåligt jmf. polestar t.ex.) ljus är min erfarenhet. Men de har blivit bättre, så de nyaste ska ha helt ok ljus.
Vad tror ni händer här och i övriga Europa när Trump inför tullarna på 25% av icke usa-tillverkade bilar?
Säljvolymerna lär sjunka drastiskt i USA. Kommer bilbolagen införa massiva leasingkampanjer etc. för att få upp volymerna här? Man kan alltid hoppas.
Vet att Polestar hade ett kalaserbjudande förra året, ca 4400/mån, en sänkning på över 50%
Följer tråden då jag är i samma sits och shoppar runt på bilar. ![]()
Har du kollat på Xpeng G6? Var också fantastisk. Sedan även Skoda Kodiag (lite mindre än Enyaq). Ford Explorer / ID4 är ju också samma klass.
Kan flika in att Xpeng G6 har väldigt bra leasingerbjudande på 36 mån just nu.
Beställde själv en G6 4wd Performance, 1500 mil/år för 6200 kr/mån inkl försäkring.
Ja jag har kikat lite på Xpeng G6. Spontant känns den som en värdig utmanare till MY. Ser också ut som en MY ![]()
Såg att den finns för privatleasing från 5995kr/mån.
Några nackdelar efter att ha sett ett test av Elbilsmagasinet.
-
Svindyr service, nån som fått offert på 3 årig service på 15-18 tkr…
-
Långsamt operativsystem, dålig ruttplanerar etc. Men allt detta kan iof. ha lösts med uppdatering av mjukvaran
-
Styrassisten verkar funka sådär, spökbromsar ofta. Känns läskigt.
Men, det är en fin bil där typ allt ingår i priset (dragkrok och färg är tillbehör).
ID4 känns lite tråkig, men säkert prisvärd. Grannen berättade dock att bärgaren fått hämta hans ID4 på garageuppfarten två gånger då laddningen strulat. Hela bilen hade låst sig så den var tvungen att lämnas in på verkstad.
Har du provkört bilen?
Ja, har provkört absolut. Lite som du är inne på är ingen bil perfekt men som ren elbil, bra storlek för familj och väldigt mycket rätt är G6 privärd för leasing tycker jag. Service ingår då också.