Volvos nya modell EX60

Trist med de här små bagaluckorna. Varför köpa en bil i den här storleken om man ändå inte får in ngt större än en resväska där bak? Tackar vet jag V70.

1 gillning

Volvo verkar ha skapat en fantastisk bil. Tror många företag har anställda som kommer välja bilen. Samtidigt är jag lite besviken på prissättningen. P10:an är vid grundutförandet endast lite billigare än Ix3 som har längre räckvidd och är en BMW med allt vad det innebär. Det är heller inte ett jättestort kliv till GLC. Ix3:an är provkörd och de flesta har varit mycket nöjda med bilen som satt ny en ny standard. Hoppas att provkörningen av Volvo ger bra betyg.

2 gillningar

Man är ändå lite besviken över att den nya marknadsrevolutionerande och banbrytande super-duper tekniken som utlovades och skulle ge över 80mil WLTP nu visar sig mest bestå av ett ännu större batteri. Varianterna med ”normal” batteristorlek verkar ha ungefär samma räckvidd som konkurrenterna.

Annars ser den riktigt fin ut och jag tror den kommer sälja bra.

2 gillningar

Nja jag fick in en 65 tums TV med kartong i min 3.6m långa Toyota Yaris. Så nog ska en ex60 få in större saker än en resväska :laughing: Men håller med gamla kombis känns mer utrymmemässigt klokt jämfört med dagens suvar.

2 gillningar

810km i perfekta förhållanden, vid snö, slask, vind, fullpackad bil i 120km/h, och -4 så är vi nog snare runt 25mil i bästa fall. Jo vi har elbil också tacka jag vet vilken skillnad på förbrukning vintertid.

Lillbrorsan har en Volvo 960, den är guld i lastutrymmet! :squinting_face_with_tongue:

Make combi great again! Är så trött på SUV och låtsats SUV som sakteligen börjar spilla över i europa.

Men imponerande räckvidd på denna, normalt sätt kanske 50-60 mil?

5 gillningar

Volvo har en egen räckvidds kalkylator på sin hemsida. Minus 5 i motorvägsfart säger den ca 40 mil.

https://www.volvocars.com/se/cars/electrification/range/?model=EX60&powerTrain=NA&drivingRatio=0,0,100&temperatureIndex=2&climate=true

3 gillningar

Porsche hade samma teori med nya Macan. Att de kunde byta sin bästsäljande SUV till en elbil, tyvärr blev det megaflopp för deras del.

XC60 laddhybrid ligger redan i topp bland de laddhybriderna som laddas minst. Detta indikerar att nuvarande kunder inte är särskilt intresserade av att köra på el.

Får hoppas att det även kommer en ny XC60 med förbränningsmotor.

25 mil!
Möjligen om du lägger ihop allt det du listade, men tror ändå du skulle komma längre än så.
Ja WLTP är enligt en standardiserad körcyklel som är väldigt snäll.
Jag brukar tänka att om man har halverat WLTP siffran så har man tagit i för att vara på säkra sidan.

1 gillning

Tror du har fel.
Porscheköparna kanske inte är representativa för Volvos kunder.
Känner inte till siffrorna du hänvisar till, men även om det stämmer så kan det vara för att Volvos laddhybrider har små batterier.
EX40 har ju också sålt bra. Då är ju denna inte ens byggd på en elbilsplattform.

WLTP tycker jag stämmer bra så länge man kör i samma väder dom testat i. Borde finnas en vinter WLTP.

Oftast kommer jag längre än WLTP på sommarn. Men visst jag kör sällan ren 110-120 motorväg.

1 gillning

Ja när jag skrev halverad då tänkte jag vinter+motorväg.
WLTP stämmer ju om man kör enl körcykeln. :slightly_smiling_face:

Överlag verkar den riktigt trevlig tycker jag, även om jag inte planerar att köpa ny bil i prisklassen. Ratt (utseende, funktionen är nog bra med riktiga knappar) och mittkonsol (eller snarare avsaknaden av sådan) är kanske det jag tycker verkar sämst. Annars nästan alla rätt IMO.

Jo, men också till att du kanske startar på 80% för inte slita på batteri samt du kör aldrig ner till 0% utan kanske 5-10% vid laddning. Så snarare realistiskt runt 20mil mellan snabbladdningar vintertid långresa, sommaren såklart mkt längre.

20-25 mil vintertid i motorvägsfart kom jag med min Model S 2019 utan värmepump. Att Volvos nyaste elbil som tekniskt ligger väldigt långt fram inte bara jämfört med gamla elbilar utan väldigt många moderna konkurrenter inte väsentligt skulle överträffa detta känns högst osannolikt.

Man kan också fundera över vilken prestigeförlust det skulle va för det nordiska varumärket Volvo om deras verkliga räckvidd vintertid visade sig va 25% av den angivna räckvidden.

3 gillningar

Den må vara fantastisk men frågan är om den tål att prissättas högre än BWM. Den är i praktiken dyrare som det är nu om man jämför versionen med samma räckvidd/kapacitet som BMW.

2 gillningar

Tja. Fast pratar man om räckvidd utan att säga något annat antar nog de flesta att man räknar från 100%.
Nu är detta OT, men man ska inte överdriva det där med att det skulle vara farligt att ladda till 100% (säger inte att du gör det). Det som är dåligt är att låta batterier stå länge med nära 0% eller nära 100%. Laddar man till 100% över natten och kör iväg på morgonen ser jag inga problem.
Nog om detta. Nu ska jag jämföra priset med närmsta konkurrenten BMW iX3

2 gillningar

Ja detta är den tråkiga verkligheten med elbil. Kör ofta Stockholm-Skåne och kör stora delar av sträckan i 130km/h. Lägg på en takbox, och räckvidden är fjärran från min diesel som gör 90 mil på en tank.

Detta är den enda anledningen till att jag hänger kvar vid min bil och kan inte bestämma mig kring vad jag ska ha härnäst. Känner för elbil, men det känns orimligt jobbigt med räckvidden.

Du kan ladda till 100% om du behöver köra långresa, är inte farligt vid enstaka tillfällen. Skulle du ha LFP batteri mår batteriet dessutom bra av 100%. LFP batterier tar dessutom allt större marknadsandelar.

2 gillningar

Snabbladdningen går långsamt över 80% för att skydda batteriet så sällan värt tiden att vänta (såvida du inte har tid) att ladda upp till 100%. Vid start hemifrån är det dock inga problem starta med 100% om man laddat under natten.

2 gillningar