Det här med 80% har verkligen gått crazy. Det börjar vara på samma sätt som när pensionärer får halv tank och det är panik att den måste fyllas upp.
Andemeningen är lämna inte 100% i veckor och inte heller 5% i veckor.
Har en elbil från 2018 med 10000 mil på sig den har inte ens möjlighet att ställa in antal procent så den har alltid blivit laddad till 100% i snart 8 år nu och utöver det så har den en räckvidd på 14-20 mil beroende på vinter/sommar och enbart motorväg. Den kör alltså åtminstone dubbla mängden cyklar mot en större bil som har mer normal storlek på batteriet (min har 28kWh)
Räckvidden på den har inte förändrats så jag kan märka det ännu. Att man sitter och oroar sig över att man kanske förlorar 1-5 mil på 10-20 år och bara använder 80% av sin bil är ju komplett vansinne…
Så… om jag nu skulle envisas att liksom du köra alldeles för fort, med en stor låda på taket, med en av mina högst alldagliga elbilar med WLTP<600 km, så räcker det med ett kort laddstopp halvvägs. Jag klarar sällan att köra 55 mil nonstop utan att kissa på mig. Men det verkar vara många som behöver denna möjlighet. Lustigt nog är det ofta samma personer som måste köra fort, med massa last, men aldrig har provat leva med elbil. Som det kan vara.
Om jag skulle beställa en förmånsbil nu så hade EX60 legat på listan över alternativ.
Vad DU behöver och vad DU vill ha och har råd med, kan ju bara DU svara på.
Som jag har förstått det så är EX60 lite större än XC60, både längre totalt men också mer rymlig eftersom det är en elbil. Men troligtvis mindre än V90 som vi har idag.
För det första går inte din logik ihop, för det finns ingen elbil som löser dessa saker samtidigt. Eller om den finns - vad heter den och hur betalar jag?
För det andra kör jag själv en elbil som har 60 mils räckvidd på pappret. Och kanske om man cruisar på sommaren. Men när det kommer till lite längre resor klarar den ca 30. Om man inte laddar fullt och inte vill tömma helt så minskar det effektiva spannet till 25 mil.
Jag säger inte att det är ett problem att vi kan köra 25 mil mellan stoppen. Det funkar perfekt för oss. Men jag tycker att många verkar ha en skev uppfattning om räckvidden.
Problematiken är att långa resor påverkar alla faktorerna som ökar förbrukningen av el - samtidigt: Det är minusgrader (på jul- och fjällresorna vilket utgör kanske hälften av de långa resorna). Vi kör i bästa motorvägsfart (eftersom vi ska en bit så väljer vi E4 framför småvägar). Bilen är full last av människor och bagage (också en naturlig följd av att resa långt). Luften i kupén är inställd på komfort, radion är på, det laddas telefoner vid varje säte osv.
Allt detta gjorde att jag köpte en elbil med lång räckvidd och stort batteri. Men det leder också till att vi är beroende av att det finns en riktigt snabb laddare fungerande och ledig, för laddningstiden blir annars ett stort problem. Eftersom batteriet är så pass stort.
Därför kan man inte ta WLTP och dra av någon procent “om det är kallt”, för användningen vid långa vinterresor utsätter bilen för en samling faktorer som tillsammans påverkar räckvidden jättemycket. Jämfört med stadskörning och dagsutflykter som tvärtom är helt oproblematiskt.
Jag står i färd med att börja kika på nästa tjänstebil.
De rimliga alternativen som min kära arbetsgivare har godkänt är följande: 1. Tesla Model Y Long Range AWD.
Egentligen en på många sätt bra bil. Vi har dessutom en Model 3 sedan innan och vet exakt vad vi får. Fullutrustad i princip, med Teslas överlägsna connectivity och klassledande utrymmen och drivlina. Lite tråkig kanske, den kommer vara vanligast i förorten. Inte snygg, inte direkt skitful. 2. BMW iX3 50xDrive Fully charged.
Verkar riktigt bra egentligen, men något mindre. Laddlucka på fel sida. Säten i knasigt ljust tyg som jag inte kan uppgradera pga dum policy. Ser ut som stryk. Tror jag. Kan inte bestämma mig. Sjukt dyr med listpris kring 830K, så här är det klart mer “gynnsamt” att ta den som förmånsbil än den billigare Teslan eller för alldel en Volvo… 3. Volvo EX60 P6 Plus.
2WD och segast av de tre alternativen även om 0-100 på under 6 sek är dugligt.
Troligtvis 50-50 om denna modell kommer klara sig utan en kavalkad av mjuvarubuggar.
Jag litar inte ett skit på Volvos räckvidd och drivlina, alla Volvos hittills har varit riktigt ljud-specade på den fronten. Designen ser ut som om en kines försökt kopiera Polestar.
Men du lyfter en filosofisk tanke, när en del europeiska märken börjar kopiera kinesisk design, som tidigare kopierade europeisk design… vems är designen? Eller visar det bara hur tråkig globalismen är?