Vi planerar på att uppgradera från halvkombi till familjebil för två vuxna + två småbarn (0 och 2 år). Tittar på Volvos olika kombimodeller. Bilen kommer att användas för pendling till jobb cirka 8 mil dagligen, 6-8 långresor inom Sverige per år samt allmäna vardagssysslor. Vi kör 2000-2500 mil per år i mellansverige. Fluffet och diverse utrustningspaket ej så viktigt. Budget ~250k men helst åt 200-hållet. Kontant köp planeras.
Söker efter er kunskap gällande allmän drift/underhåll och prestanda på nämnda modeller. Ex vilka årsmodeller, motorer etc bör man undvika? Andra ”måsten” och annat Volvo-relaterat att hålla utkik efter och vara vaksam kring på andrahandsmarknaden?
Stort tack
Tillägg: den här informationen finns ju egentligen nästan överallt på internet. Men forumet här har också en unik ekonomi-lins som jag uppskattar.
Tycker Sparos inköp av en Volvo 145 är inspirerande
Annars är ju v70 och xc70 väldigt driftsäkra. Jag skulle satsat på en xc70 från 2016.
v90 är kända för det kommer in vatten i lamporna bak som kräver byte, vet inte om det är åtgärdat på årsmodeller efter 2022.
Jag har haft alla de modeller du nämner. Tycker våra V90 D3 AWD med BSR-trim varit bäst (2016 - 2018). Haft två sådana. En tjänstebil och den senaste privat.
Går mjukt, lastar bra och via BSR får du 243 hk och väldigt bra driv. Smart val har vi tyckt.
Jag ville begränsa diskussionen till Volvo-”prestanda”. Finns ju gott om”vad ska jag köpa för bil?”-tråd här i forumet. ICE bilar för familjer brukar ju landa i Avensis/corolla/auris, ceed/optima eller motsvarande kombimodeller inom VAG-koncernen.
Jag fixade det på min tjänstebil (2017) och sedan när jag blev av med den så blev det en privat (2018). Mycket nöjd och bra pris/prestanda-graf jämfört med en D5 AWD.
Vi hade V60 (nya) och den var mindre än jag trodde i kupén. Med babyskydd i baksätet kunde tyvärr inte en normallång person sitta bekvämt i sätet framför.
Därav hade jag, om du mållåst på just Volvo, kört på en V90. V70/XC70 är en för gammal bil.
Hade satsat på en V90 har haft både den och V60. V60 känns trångare i kupén och mindre lastutrymme, men är smidigare när man kör runt. V90 känns mycket mer rymlig och har en högre komfort när man kör speciellt motorväg.
Enda är att det känns som man kör en stor bil men man vänjer sig ganska snabbt.
Jag rekommenderar starkt Volvo V70/XC70, med deras större dieslar D4 eller D5.
Bra utrustning att ta med:
Automat växellåda
HGV paket med elmanövrerad baklucka och laminerade rutor runt om (säkrare och tystare).
Volvo on Call (fantastiskt smidigt att öppna, stänga bilen, se var bilen är, starta värmaren på distans osv).
Dragkrok (alltid bra att ha)
AWD (Trevlig bonus). Har ni en D4 AWD så är det D5 motorn som är strypt till 181 hk. Den vanliga D4 har 4 cylindriga motorn.
GPS paketet är också trevligt, snyggt att ha det integrerat i bilens skärm. Men inte nödvändigt med dagens mobiler.
Välj gärna en årsmodell som är senare än 2014 så får ni med facelift och utan barnsjukdomar. Komplett service historik och gärna låga mil. Men 20 tusen mil är ”lågt” för en sådan bil.
I min mening den bästa familjebilen. En riktig arbetshäst som är rymlig, praktisk, säker, komfortabel, stark, bra andrahandsvärde m.m. Om man servar den bra, så är det mest slitdelar som måste bytas. Inga överraskningar och det finns gott om reservdelar till bra priser
Exakt ett sånthär svar jag var ute efter. Dragkrok tänker vi också och VOC smidigt att ha. AWD kanske overkill då vi är i stads- och asfalterad landsvägstrafik 99% av tiden. Stort tack för svar!
Gillar också V70/XC70 starkt och hade kunnat åka en själv, men är det verkligen vettigt att dyrt köpa en 8-10 år gammal bil? Även om kvalitet osv. varit bra hittills så börjar väl bilarna bli väl gamla nu eller om ett antal år? Eller tror ni verkligen att de förblir krångelfria och behåller ett högt andrahandsvärde efter, låt säga, 15 år och 25 000 mil?