Volvo V60,70 och 90

Hej forumet!

Vi planerar på att uppgradera från halvkombi till familjebil för två vuxna + två småbarn (0 och 2 år). Tittar på Volvos olika kombimodeller. Bilen kommer att användas för pendling till jobb cirka 8 mil dagligen, 6-8 långresor inom Sverige per år samt allmäna vardagssysslor. Vi kör 2000-2500 mil per år i mellansverige. Fluffet och diverse utrustningspaket ej så viktigt. Budget ~250k men helst åt 200-hållet. Kontant köp planeras.

Söker efter er kunskap gällande allmän drift/underhåll och prestanda på nämnda modeller. Ex vilka årsmodeller, motorer etc bör man undvika? Andra ”måsten” och annat Volvo-relaterat att hålla utkik efter och vara vaksam kring på andrahandsmarknaden?

Stort tack :+1:t4:

Tillägg: den här informationen finns ju egentligen nästan överallt på internet. Men forumet här har också en unik ekonomi-lins som jag uppskattar.

3 gillningar

Tycker Sparos inköp av en Volvo 145 är inspirerande :slight_smile:

Annars är ju v70 och xc70 väldigt driftsäkra. Jag skulle satsat på en xc70 från 2016.
v90 är kända för det kommer in vatten i lamporna bak som kräver byte, vet inte om det är åtgärdat på årsmodeller efter 2022.

2 gillningar

Typexempel på ”det var bättre förr”-mentalitet :joy:

Tack för svar! Varför just från 2016? D2,3 eller 4 motor?

Kanske inte bara Volvo det skrivs om i tråden men absolut läsvärd.

Tråd om liknande frågeställning

Jag har haft alla de modeller du nämner. Tycker våra V90 D3 AWD med BSR-trim varit bäst (2016 - 2018). Haft två sådana. En tjänstebil och den senaste privat.

Går mjukt, lastar bra och via BSR får du 243 hk och väldigt bra driv. Smart val har vi tyckt.

Sista tillverkningsår, barnsjukdomar är lösta.

Själv kör jag Kia Ceed, 7års nybilsgaranti, rymlig och driftsäker. Är väldigt nöjd.

1 gillning

Måste det absolut vara Volvo även om det finns gott om bra (och kanske bättre) alternativ?

Tack för tipset! Har lurkat på dom flesta biltrådar cirka månaderna med hade missat den.

Vill du upplysa mig om vad BSR trim är? :slightly_smiling_face:

Jag ville begränsa diskussionen till Volvo-”prestanda”. Finns ju gott om”vad ska jag köpa för bil?”-tråd här i forumet. ICE bilar för familjer brukar ju landa i Avensis/corolla/auris, ceed/optima eller motsvarande kombimodeller inom VAG-koncernen.

Vad hade du för förslag i åtanke? :blush:

Det är programvara vilket gör att du får typ samma som D5 med Volvos Polestar-trim men till en mycket lägre kostnad.

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/3492/volvo-v90-d3-awd-150hp-2016-2018-d-4204-t4

Jag fixade det på min tjänstebil (2017) och sedan när jag blev av med den så blev det en privat (2018). Mycket nöjd och bra pris/prestanda-graf jämfört med en D5 AWD.

Du kan PM mig om du vill.

Vi hade V60 (nya) och den var mindre än jag trodde i kupén. Med babyskydd i baksätet kunde tyvärr inte en normallång person sitta bekvämt i sätet framför.

Därav hade jag, om du mållåst på just Volvo, kört på en V90. V70/XC70 är en för gammal bil.

1 gillning

Hade satsat på en V90 har haft både den och V60. V60 känns trångare i kupén och mindre lastutrymme, men är smidigare när man kör runt. V90 känns mycket mer rymlig och har en högre komfort när man kör speciellt motorväg.
Enda är att det känns som man kör en stor bil men man vänjer sig ganska snabbt.

Jag rekommenderar starkt Volvo V70/XC70, med deras större dieslar D4 eller D5.

Bra utrustning att ta med:

  • Automat växellåda
  • HGV paket med elmanövrerad baklucka och laminerade rutor runt om (säkrare och tystare).
  • Volvo on Call (fantastiskt smidigt att öppna, stänga bilen, se var bilen är, starta värmaren på distans osv).
  • Dragkrok (alltid bra att ha)
  • AWD (Trevlig bonus). Har ni en D4 AWD så är det D5 motorn som är strypt till 181 hk. Den vanliga D4 har 4 cylindriga motorn.
  • GPS paketet är också trevligt, snyggt att ha det integrerat i bilens skärm. Men inte nödvändigt med dagens mobiler.

Välj gärna en årsmodell som är senare än 2014 så får ni med facelift och utan barnsjukdomar. Komplett service historik och gärna låga mil. Men 20 tusen mil är ”lågt” för en sådan bil.

I min mening den bästa familjebilen. En riktig arbetshäst som är rymlig, praktisk, säker, komfortabel, stark, bra andrahandsvärde m.m. Om man servar den bra, så är det mest slitdelar som måste bytas. Inga överraskningar och det finns gott om reservdelar till bra priser :+1:

1 gillning

Snyggt! Tack! Jag PMar när/om det blir aktuellt :slightly_smiling_face:

Oj, förvånad ändå! Har inte provkört själv ännu men utifrån ser dom ut att vara ganska stora ändå, alltså motsv. mellanstor familjekombi.

Andra personen nu som kommenterar på utrymmet i kupén. Japp, en halvkombi till en V90 lär vara ganska dramatisk skillnad :sweat_smile:

Exakt ett sånthär svar jag var ute efter. Dragkrok tänker vi också och VOC smidigt att ha. AWD kanske overkill då vi är i stads- och asfalterad landsvägstrafik 99% av tiden. Stort tack för svar!

1 gillning

Gillar också V70/XC70 starkt och hade kunnat åka en själv, men är det verkligen vettigt att dyrt köpa en 8-10 år gammal bil? Även om kvalitet osv. varit bra hittills så börjar väl bilarna bli väl gamla nu eller om ett antal år? Eller tror ni verkligen att de förblir krångelfria och behåller ett högt andrahandsvärde efter, låt säga, 15 år och 25 000 mil?

1 gillning

Jag kommer att köpa en när nuvarande V70 från 1997 börjar krångla. Supernöjd med modellen.

1 gillning