Värt 80k extra för en ny Skoda Kodiaq vs begagnad?

Hej!
Vi är på jakt efter en större bil då vi är fem pers i hushållet och har fastnat för Skoda Kodiaq 7-sits.
Kollar man begagnatmarknaden så ligger en Kodiaq som gått ca 6-8000 mil runt 340 000:- med årsmodell 2020-21.

Det verkar dock finnas ny Kodiaq 2023 som gått 0 mil för 419 000:-. Är det värt att låna extra 80k för att köpa nytt eller ska man “spara dessa” och köpa den begagnade?

Svårt att få ihop vad som är mest prisvärt här…

Tack på förhand för eventuell input här.

1 gillning

Är det samma utrustning och motor?

Hur drabbad är den av straffskatten?

1 gillning

Hej,
Ja i princip samma utrustning, samma motor, 4x4 och 7-sits.
Hm straffskatt? Båda är bensinare och Euro 6 om det är det som du menar? =).

Erbjuds du billigare/gratis service i antal år om du köper nytt?

Malusskatt.

13366kr om året dom första 3 åren för en 2024 TSI 190hk DSG 4x4.

Hej nej det tror jag inte att jag erbjuds…

1 gillning

Hmm oj det kände jag inte till… Då känns det som att man vill köpa en tre år gammal ? Blir ju en del pengar i skatt annars…

1 gillning

Försäkringen blir sannolikt billigare på den nya, räcker ju med halvförsäkring så länge du har garantierna från Skoda.

1 gillning

Satt i typ samma sits fast med en Toyota Corolla.

Jag resonerade att cirka 100k är för mycket att lägga extra på i princip samma bil.

Men det beror på hur länge du tänker ha kvar bilen. I vårt fall?.cirka 3-4 år så kändes inte värt det. Men ska du ha den i 10 år? Då kanske du kan lägga det.

1 gillning

Som @Borax skrev…

13366 var ju inte så farligt, men om jag tittat rätt går skatten ner till ca 2000 fjärde året. Det är alltså ungefär 33 000 du får lägga till på prisskillnaden mellan en ny och en tre år gammal.

Jag skulle nog valt den nya ändå, 6-8000 mil börjar det bli dags för nya däck, bromsbelägg och andra slitdelar. Särskilt om du tänkt ha bilen länge.

5 gillningar

Hej

Jag har haft en Skoda Kodiaq, en mycket prisvärd och bra bil med hög kvalitet.

Köp en tre år gammal leasingbil med bra utrustning av Skoda, se till att få ett servicepaket på 3 år för låg summa, jag betalar 99 kr/månad nu.

Bilarna på Skoda är rejält genomgångna

(Jag arbetar inte på Skoda men har gjort bra affärer där)

Tack för input. Tenderar att hålla kvar bilar i minst 5 år vilket lär bli fallet även här.

Hehe tyckte 13k per år lät sjukt dyrt iofs :blush:.
Ja du har en poäng med att saker börjar slitas. vår nuvarande Skoda octavia har gått 7000 och nu börjar det lite märkas att det är dags för en del byten.

Hej, ok kul att du är nöjd med bilen.
Hur vet man att den varit en leasingbil?
Ja man hör ju ofta att ett par år gammal bil är mest prisvärd så kanske lutar dit ändå. Tycker att det börjar bli lite väl mycket pengar med ny bil och sedan Maluskatt på det…

Använd registreringsnumret för att kolla historiken på någon tjänst på nätet, typ car.info Där kan du se om tidigare ägare varit företag eller privatpersoner, och om bilen varit leasad.

Personligen skulle jag köpt den begagnade bilen med ett serviceavtal som det tipsades om ovan. Malusskatt + värdeminskning på ny bil gör att milkostnaden drar iväg rätt fort.

Grymt! Tack för värdefull info :pray:

13k är visserligen sjukt dyrt, men får också sättas i perspektivet att det kan bli betydligt mer.

Hej

Klokt val att köpa 3 år gammal, fråga säljaren om Leasing bilar, Kodiaq, som kommit och när du provkört, fråga om serviceavtal, du sparar massor på det.

Hade det varit en Dodge RAM Hemi 6.2L TRX med koldioxidutsläpp på 506g/km hade årsskatten varit 63000kr :grin:

13000kr är ju rena kapet.

1 gillning

Hej,
Ja det verkar luta dit. Fanns serviceavtal att få för 250:- i månaden.
Fanns tydligen en riktad buckla vid förardörren efter att ha pratat med försäljaren. samt en mindre repa han skulle skicka bild på. Det va en leasingbil som de fått in så verkar ju bra så sett. Men ska invänta lite bilder på repan han prata om…
Vill ju inte köpa bil för över 300k som är repig/bucklig =)