Värt 80k extra för en ny Skoda Kodiaq vs begagnad?

Ohh ja det verkar ju va trevliga pengar att lägga på skatt :+1:

Jag hade lätt valt den nya, med den prisskillnaden.

Betydligt mindre huvudvärk och mer trygghet. Du får en ny bil som ingen annan kört. Du slipper stenskott, slitna delar såsom bromsar, däck, lukt osv. Plus du får längre garanti och vagnskadegaranti. Allt är ju 8000 mil mer slitet. Repor, bucklor. Folk kör som dårar och många bryr sig inte om sina bilar framförallt inte leasingbilar osv.

Hade prisskillnaden varit större så kan det vara värt. Men att spara 19% är inte värt det i min mening. Försök pruta ner istället och få med vinterhjul, servicepaket osv.

2 gillningar

Värdeminskningen är ju uppenbarligen liten, om en 3 år gammal bil med 8000 mil endast tappat 19% av värdet.

1 gillning

Alla är ju olika, men jag föredrar helt klart att åka runt i ett användbart transportmedel snarare än ett utställningsobjekt.

Bara att fnissa om man lastar bilen lite oömnt, får ett nytt stenskott, en liten repa.

Men jag ser inte bilen som något fint heller, jag ska bara åka i den.

3 gillningar

En extra fundering som jag hade när jag köpte min Corolla.

Jag stod mellan en 2020 Corolla med högsta utrustningen och cirka 7000 mil på sig för 230 eller en 2023 Corolla med samma utrustning och 1500 mil för cirka 320.

Den nyare kommer absolut hålla längre och kännas mer stabil. Men jag tänkte på andrahandsvärdet. Jag kör cirka 1500 mil om året.

2020 modellen kommer då vara runt 11,5 tusen mil.
2023 modellen skulle då vara runt 6000 mil.

När jag sedan kollade på Blocket så var värdeminskningen på en 3 år gammal med så många mil så var det ganska likt det jag nu skulle betala (Tror att de låg på cirka 210). Det vill säga, den totala kostnaden är lägre och det kan “hända mycket” med den begagnade innan jag kommer upp i kostnaden av en ny.

Om det nu är vettig vet jag inte. Men så resonerade jag.

Ja så är det ju helt klart med… Man kan vrida och vända på alla parametrar för att “vända till sin fördel” vilket gör att ja tycker det är så sjukt svårt att välja vilken väg man ska gå… Kommer få ca 150 000:- för nuvarande bil och resten kommer att lånas.

Jag vet inte varför det skulle vara särskilt bra alls.
Jag har haft förmånsbilar i decennier. Man behöver inte tänka på att vårda dem särskilt, eller vara snäll mot motor och koppling, eller nånting som jag faktiskt skulle göra med en egen bil.

1 gillning

Hur länge har du tänkt behålla den?

Ska den bilen ägas länge hade jag valt den nya

Gör du inte en helhetskalkyl?

När du köper en bil bör du räkna på månadskostnaden för åtminstone dessa:

• Värdeminskning
  • Alternativkostnad (om du investerade 80 tkr på börsen istället, vad hade den förväntade utvecklinge varit?)
  • Bensinkostnad (densamma förmodligen här)
  • Servicekostnad
  • Förväntad reparationskostnad
  • Kostnad för däck+däckbyte (3 år gamla vinter- och sommardäck har nog bara 1-2 år kvar beroende på miltal)
  • Försäkringskostnad
  • Skatt

Du kan använda bilskatt.nu för att lista ut bilskatten.

(just en Skoda Kodiaq lär vara hygglig på samtliga dessa punkter, men i det här fallet handlar det ju om att jämföra en ny med en några år gammal bil).

Jag var i liknande situation för tre år sedan. Skulle lämna in min förmånsbil (VW Sharan) och kunde inte få en ny sådan. Fanns att välja på en helt ny fyrhjulsdriven fullutrustad för 405 000 och begagnade utan fyrhjulsdrift och mindre utrustning (ville ha el i skjutdörrarna) som kanske hade gått 3000 mil och som kostade 30 000 mindre. Köpte den nya. Har inte ångrat mig en sekund. Dessutom har andrahandsvärdet varit väldigt starkt.
Om du kan tänka dig en diesel så finns ju den nya versionen av Kodiaq för ca 450 000 kr med fyrhjulsdrift och ganska mycket utrustning.

1 gillning

Precis. Jag förstår dig.

Sen är även fördelen med att köpa ny, att man är den första och enda ägaren vilket ökar andrahandvärdet. Bilar som varit leasingbilar osv har generellt ett lägre värde.

Fast man tar ju också den största värdeminskningen genom att köpa den ny.

Jag har börjat fundera på att byta bil. Kollar på Toyota RAV4. Hade en sån som hyrbil när jag arbetade utomlands några månader i vintras och trivdes bra med den. Begpriserna på RAV4or är helt sjuka. Blir helt klart en ny i så fall.

Skodan har ju tyvärr en saftigare Malusskatt men även i ditt fall hade jag nog valt den nya bilen.

Svårt att hålla med om detta då i mitt fall säljs identiska bilar två år och 6000 mil senare för högre pris som jag betalade för den nya bilen. I praktiken ingen värdeminskning alls. Bilarna jag jämför med är verkligen identiska då det verkar ha varit en kampanjmodell. Dock är priset som jag anger hör utpriset från säljaren vilket ju inte är samma som vad jag eventuellt skulle få ut i inbyte eller direktförsäljning. Men jag hade knappast haft en lägre värdeminskning på en tre år gammal likadan.
Dock dyr skatt, ja, men den tog lyckligtvis slut för tre månader sedan.

1 gillning

En bil som haft en privat ägare har betydligt högre andrahandsvärde än en bil som varit leasingbil. Båda var nya bilar. Så vi pratar om olika saker.

Mjo man förösker väl så gott det går =).
Värdeminskning är ju bara gissning. Att min nuvarande bil bara skulle tappa 80k på 6 år hade ja inte trott på förhand när jag köpte den ny.
Alternativkostnad känns ju sådär kan ja tycka. Varför räkna på vad 80k som är ämnade åt bilköp eventuellt utan börskrasch kan ge på några år osv…

Känns som man övertänker ett bilköp lite väl mycket då :smiley:

Ok nice. Ja ha de det skiljt 30k så hade jag gjort som du. Men det som känns lite jobbigt är att lägga ca 420 000:- på en BIL känns lite väl saftigt även om det eventuellt är mer förmånligt sett totalkostnad osv…
Men kanske är en tankevurpa man har :smiley:

Ok ja beg priserna har ju helt ballat ut nu…
Ja den där Malusskatten kändes lite jobbig… Va inget ja hade koll på innan.
Sedan tycker jag att det rent känslomässigt känns crazy att köpa bil för över 400k. Men det kär väl det nya nu med inflation osv =)

1 gillning

Antar att denna har lite mindre hästkrafter och saknar fyrhjulsdrift men ny och börjar på 381 tkr :slight_smile:

1 gillning

Ja, osäkerheten på den är enorm på några års sikt.
Regeringen pratar om en ny elbilsbonus, det är val om två år med osäker utgång, ändringarna av reduktionsplikt kan mycket väl vara tillfälliga och det är utöver vad marknaden hittar på.

Jag skrev visserligen välj den nya längre upp, men personligen är min strategi att köra gammal bil och laga tills osäkerheten minskar.
Det är trots allt bara drygt 10 år sen diesel var miljöbilar och några år senare var de värsta miljöbovarna och straffskattades istället.

1 gillning