Värt 80k extra för en ny Skoda Kodiaq vs begagnad?

Jag vill nog lägga till att är det någon förbränningsbil som kan vara intressant framåt i tiden så tror jag det är fyrhjusdrivna fordon med dieselmotor och dragförmåga. Det är sådant som elbilarna fortfarande är svaga på. Dessutom finns möjligheten att köra på HVO som miljöalternativ, åtminstone för de nyare modellerna från VW/Skoda etc.
Detta gäller i första hand andrahandsvärde, men det är svårt att sia om det…

Det tycker jag verkligen inte, varför skulle man inte räkna på all expected value? Över flertalet bilköp så lär det ju stämma.

Vill du inte räkna med börsen så kan du alltid räkna med sparränta t.ex., även vid 1% per år så blir det en del om du t.ex. jämför mellan att köpa en bil med billån och att leasa (att leasa brukar vara dyrare, men det finns leasingerbjudanden, och då måste man ju räkna på det).

Även om tung diesel nog kommer vara bland de sista grejerna kvar på marknaden (?) så har ju i princip alla bilar fyrhjulsdrift idag, och de senaste och större elbilarna kan dra rätt mycket. En BMW i5 kan dra 2000 kg (med rätt körkort) liksom.

Visst, du vill inte släpa grejer över hela Sverige då räckvidden går ner med ca. 30% (obs: räknat på stora elbilar som kan dra mycket, de väger redan mycket och påverkas inte riktigt lika mycket procentuellt som de “lättare” bilarna se nedan), men jag tror inte att särskilt många människor kommer köpa en disel om fyra år bara för att kunna släpa på saker.

Finns det nån källa på det? De tester jag sett går räckvidden snarare ner till 30% på elbilar. i5 tappar enligt test mer än 30% bara pga vinter, hittade inget med släp.

1 gillning

Köper vi Kodiaq nu behöver det vara 7-sits. Men annars hade den vart klockren.
Sedan bor vi ute i skogen så fyrhjulsdrift är rätt nice.

Ah nä du verkar ha helt rätt, läste om F-150 Lightnings siffror (…sen finns iofs inte den pickupen i Sverige, än) men de verkar visst vara nonsens när folk har testat dem i verkligheten.

Men rent logiskt så ju tyngre bil du har desto mindre påverkan får släpet på räckvidden. Så du kanske når 30% räckvidd på en liten bil, men en jätte som väger 4 ton klarar sig nog bättre om den drar lika mycket.

Men empiriskt testande är såklart mycket viktigare :slight_smile:

Visst, en stor del av min gissning om framtiden är förhoppningar och rationalisering i efterhand av eget inköp. Jag tror ändå att det ligger en del i det jag skriver, främst jämfört med andra “fossilbilar”. De med hög dragförmåga och fyrhjulsdrift kommer vara mer eftersökta än t ex en småbil eller mellanklass med bensinmotor. Inte för alla men för några. Därför tror jag faktiskt ändå på diesel och fyrhjulsdrift snarare än bensinmotor på 5-10 års sikt. Min nästa bil lär bli en elbil (men det har jag trott i åtminstone fem år).

Alla elbilar är definitivt inte fyrhjulsdrivna och en hel del av dem får bara dra lättare släp. Som du skriver så gör totalvikten att det kan krävas mer avancerat körkort för att dra ett tungt släp med elbil.

1 gillning

tror du behöver sätta dig in i detta lite mer först.

Som andra påpekar har du malus skatten, men samtidigt lägre försäkring.
vad är status på däcken på den gamla bilen?
får du vinterdäck på någon av bilarna?
hur ser service kostnaderna ut på den gamla vs den nya

väldigt spontant säger jag nya med tanke på hur lite dyrare den är.
Men skatterna + eventuellt vinterdäck adderar en hel del till.

Men du har kanske nya däck både sommar och vinter på den gamla, plus 8000 dyrare skatt per år för den gamla som väger upp det hela igen.

Sverige är ett husvagnsland. En stark diesel med lång räckvidd kommer vara populär ett bra tag till.

Om politikerna får tummarna loss och tvingar bilföretagen att tillåta HVO100 på gamla dieslar så är nog elbilshypen över.

Har själv en Volvo V70 D4 AWD, dragkapacitet på 2000 kg och räckvidd på 120 mil. Passar som handen i handsken för husvagnssemester i avlånga Sverige :+1:

Ah, missade att denna inte var 7-sitsig. De kanske skriver ut det när så är fallet.

Har också fyrhjulsdrift och även om det är onödigt 99% av tiden så vill jag inte vara utan det den gången det behövs. :slight_smile: Vill även slå ett slag för matrix-strålkastare som ger dig så mycket ljus som möjligt hela tiden trots möten och bilar framför.

Den verkar vara en vettig bil i övrigt Kodiaq. Mycket bil för pengarna!

Hur tänker du nu? De flesta som velat lite kring vilken bil de ska köpa väger nog inte mellan en tolv år gammal Volvo V70 och en flång ny elbil för 5-800 000. Tänker jag.

2 gillningar

Hade inte köpt en Skoda öht om inte alternativet var en Peugeot. Ursäkta låg kvalitet på input, kom bara in för å läsa Denkamals kommentar :man_shrugging:

2 gillningar

Okej det får man tycka :grin:.
Har en Skoda idag som gått väldigt bra.
Vad ticket du ja aj skulle våga istället? Kikat lite på vw allspace och vw touran men räcker Kodiaq verkar bättre.

I princip alla VW-gruppens MPV-modeller har dragits med en hel del problem som deras övriga syskonmodeller inte gjort. Skoda är idag en mycket bättre bil än den varit historisk. En Skoda köper man om utrymmen är högsta prioritet. Över lag har de sämre isolering och ligger efter i körglädje mot VW och i synnerhet Seat. Men likheterna är förstås många, särskilt infotainmentsystemet. Sen har jag hört att uppdateringar av systemet suger i Skoda fastän det är precis samma i grunden som VW, men den ska ju Skoda-fieras och då tar uppdateringar och annat längre tid och de verkar inte ha återanvänt samma distributionssystem av mjukvaran som VW. Kanske småsaker… Deras Elbils-SUV (minns inte vad den heter) verkar dock få väldigt bra betyg av ägarna.

För mig är bilköp alltid delvis emotionella, så jag tror inte mina preferenser bidrar med något.

Nej men jag tänker att många byter till elbil just för att diesel är en utdöende dinosaurie med dåliga miljö emissioner. Med HVO100 så släpper en genomsnittlig diesel ut 90% mindre koldioxid

1 gillning

Hade många varit miljömuppar som köper elbil av miljöskäl hade väl valresultaten sett annorlunda ut?

Det råkar ju vara så att det är lättare att limma fast sig på E4:an än att köpa en bil för 600 000. Särskilt om man inte har ett jobb att gå till.

5 gillningar

Instämmer i vad jag tror är konsensus i tråden. För så procentuellt liten skillnad i pris hade jag köpt den nya bilen. Det är väl egentligen det höga andrahandsvärdet på den begagnade som gör att det känns värt att köpa den nya.

1 gillning

Det är väldigt många som inte har råd att byta till elbil. Med ett mer miljövänligt diesel alternativ når man snabbt ut till en större population. Där man helt plötsligt konverterar en diesel till ett betydligt mer miljövänligt alternativ.

Det hade fått genomslag snabbare och mycket mer kraftfullt än att byta ut existerande bilflotta till elbilar. Elbilar är en långsam och dyr lösning som egentligen gynnar bilföretagen mest. Förstå mig rätt elbilar är bra och en långsiktig lösning, men effekten av dessa tar tid och nås inte av många människor.

Är man mån om miljön så är det snabbaste och effektfullaste alternativet att ta fram miljövänliga bränslen till existerande bilar.

1 gillning

Ja fortsätter mitt letande och kollar lite nya Kodiaqs för tillfället.
Hur viktigt är det med fyrhjulsdrift när man bort på landet tycker ni?
Verkar som att modellen med 150 hk är tvåhulj och 190 hk är 4x4.

Samt, fattar ni vad skllnaden är på 7-sits och tredje sätesrad? Borde inte det va samma sak?