Värt 80k extra för en ny Skoda Kodiaq vs begagnad?

Jag valde att inte kommentera faktumet att TS ville köra bensin för en 7-sitsig familjebil. Det är inte mitt problem med usel bränslekonomi. Man ska dock inte tro att man gör det för miljöns skull.

Men först om min erfarenhet av VWs 190hk-drivlina. Den är törstig! Särskilt som automat med DSG-lådan och ännu mer med fyrhjulsdrift. Vi hade en Golf Alltrack med dåvarande 184hk och DSG. På långresa kunde man få ner förbrukningen till höga 6:or om man växlade manuellt. Annars kom man aldrig under 8l/100km.
Deras 150hk-motor med manuell låda har dock varit en helt motsatt historia. Seat Leon kombi med klarade med 2016-modellen 4l/100km och 2020-modellen ligger på 5l/100km. Men vi är tre personer som mest i bilen. Har mycket svårt att se god bränsleekonomi i en MPV med sju pers.

Själv kör jag en BMW 320d 2021. Med AD-blue åtgärdas mycket av det dåliga rykte som VW orsakade med dieselgate. Jag kör flera dagar i veckan och förbrukningen pendlar mellan 3,9-4,2l/100km. Dieselpriset är också väsentligt billigare samt andrahandsvärdet på dieselbilar är starkare än på bensinare sedan något år tillbaka igen. Jag har tyvärr ingen erfareneht av VW-gruppens dieselmotorer och hur snåla de är, men det vore ändå klokt att kika på hur alternativen ser ut. Kanske finns där en bra begagnad på marknaden med dieseldrivlina.

Helst skulle jag själv köra på el förstås. Men tills det är ett realistiskt alternativ för mig kommer jag köra billigt och älska min 320!

Edit:

Bor du inte i Norrland där snöupplagen fortfarande syns på ICAs parkering eller på en gård och kör runt på små lervägar är det meningslöst i Sverige. Folk har fått dille på 4wd utan någon egentlig logisk anledning i det här landet. “Det är bra när jag ska till fjällen”. Nej det är inte nödvändigt då heller. De har halkbekämpning och plogar även där.

2 gillningar

Hehe okej tack för input om de olika motorerna. Då låter det ju lite som att man kanske klarar sig på 150 hk modellen isf utan 4x4.
Ja det blir väl en dyr bensinhistoria med en stor suv men vad ska man göra när man är fem pers… Någonstans kommer det kosta, Miljö, komfort eller pris…

Vägar till stora fjällanläggningar är oftast jättefina. Asfalterade, plogade och halkbekämpade. Det behövs verkligen ingen fyrhjulsdrift där. När man ser Frusna vägar på TV förstår man att det är erfarenhet och omdöme som begränsar mest. Under kalvjakten i november kör jag ofta bil på usla oplogade skogsvägar. Jag klarar mig utan 4wd och likaså mina jaktkamrater.

Jag körde 4wd några år. XC70 och Passat. Visst det är trevligt vid tex omkörning i snömodd, bilen går stabilare. Men om det är värt det eller ej är tveksamt. Funderar på en RAV4 nu, dom har nån enkel variant av 4wd, men fanns dom med 2wd i Sverige skulle jag nog välja det.

2 gillningar

Dyrare service med fyrhjulsdrift med och man behöver oftast byta ut alla 4 däcken om 1-2 är slitna eller man fått punktering.

Så om man inte verkligen behöver det så är det onödigt och bara massa extra kostnader på service och underhåll.

1 gillning

Ja, det är som de andra skriver en onödig lyx med AWD. Det ökar motståndet så ökad förbrukning och mer som kan gå sönder osv. Det är billigare att köpa ett set riktigt bra däck istället :+1:

Så vida du inte tex drar hästsläp ute på en bondgård med lera. Eller ska dra husvagn uppför en brant snöklädd backe :yum:

Det är med andra ord väldigt ovanligt att AWD skulle vara nödvändigt.

Det verkar vara 5000 kr extra för AWD och större motor. Det tycker jag i och för sig är väldigt billigt!

1 gillning

Jag skulle gissa att det ena alternativet är en fällbar sätesrad så att den i nedfällt läge kan användas som extra bagagegolv.

Det är samma sak, ingen skillnad alls. Bara olika sätt att uttrycka samma sak.

1 gillning

Jag har haft 1.8T motorer på VW från 2002. Hade problem att köra en Passat kombi under litern per mil. Beror säkert tills största del på min egen oförmåga att köra snålt, men jag har aldrig haft liknande problem med dieselmotorer. Därför var aldrig 1.4 TSI ett alternativ för mig när jag skulle ha en Sharan.
Vår andrabil är en Citroën C4 Picasso/Spacetourer. Den har en 1,2 liters bensinturbo som genom något under har klassats som miljöbil 2017. Med automat drar den 0,8 liter per mil i blandad körning, betydligt mer än de 0,45 eller liknande som är uppgivet från början.
Min nuvarande Sharan diesel 4WD drar 0,8 l om jag kör 150 km/h på autobahn. Annars då är det inget problem att köra den på 0,7.

1 gillning

Inte så viktigt. Jag har klarat mig utan 4WD i närmare 40 år men fick det på köpet när jag köpte min senaste bil. Kan dock konstatera att det har varit oerhört uppskattat under vinterväglag. Men jag har inte hamnat i en situation som hade orsakat en olycka om jag hade haft 2WD. Men känslan av att ha det och inte få hjulsläpp i snö är väldigt skön.

Okej tack alla för er input :heart:. Börjar inse att om det blir en Kodiaq nu så blir det en ny då de ligger på ca 381 000:- ( 2x2 variant) + 7 sits avgift på ca 10 000:- . Men jag kommer nog behöva ta mig till återförsäljare och se på bilen med egna ögon och provköra då den stora nyckelfrågan nu är om vi kan få plats med 2 vuxna + 1 bilkudde + 1 framåtvänd barnstol + en bakåtvänd bilstol på ett bra sätt.

Det är trots allt mer plats vi behöver så vore ju fånigt om det blir same same but different =)

1 gillning

Kan inte exakt svara för motorerna ifråga med har kört 2.0 TDI 190 hk (framhjulsdriven) i en A4 och snittat runt 0,5 l milen och nu 2.0 TFSI 252 hk (fyrhjulsdrift) i A4 Allroad och snittar 0,7 l/milen.

Kör dock ekonomiskt/planerande och lagenligt så majoriteten bilförare hade nog haft högre medelförbrukning.

Glöm inte Matrix-ljusen vad du än gör, du har glädje av dem i stort sett hela vinterhalvåret.

1 gillning

Jag har bott på landet i större delen av mitt liv. Jag har aldrig, upprepar aldrig, känt behov av fyrhjulsdrift, trots att jag har några 100 meter grusväg.

Åker regebundet till Sälen och jag kan bara konstatera att en blåsig januaridag åker jag hellre på en väg i Dalarna än i Skåne.

Allt för många Stockholmare och andra storstadsbor med för del delen, tycks tro att “landet” är någon form av urskog med kostigar där man behöver en fyrhjulsdriven jeep för att ta sig fram.

4 gillningar

Jag resonerade som dig under 20 år (även om jag inte bor på landet). Tyckte det var helt onödigt. Sedan blev jag med fyrhjulsdrift för att det var den bilen som hade annan utrustning (eldörrar och kupevärmare). Min upplevelse är att det är så bra. Inget slir eller spinn vid rödljus i snömodd, ingen sladd i rondeller osv. Antispinnsystem tar mycket av detta men skillnaden är ändå stor. Det är nästan som med automatlåda. Jag kommer inte köpa en ny bil med manuell växellåda igen om det inte är en extrem merkostnad för automat (>50 k). Nu när jag kollar på elbilar så är fyrhjulsdrift högt på villhöverlistan…

1 gillning

Ja, även jag kör automat numera, dock en bensinare.

Själv tycker jag att det är lite najs att köra manuell, man får ju liksom något att göra.

Man åker redan bil istället för att gå eller cykla. Måste man även underlätta extra mycket genom att köra automat, ha automatisk avbländning osv?

Det känns som att vi tillslut bara kommer ligga och drömma i koma och få hormoner inpumpade i hjärnan.

1 gillning

Det är kul att köra en manuell luftkyld Porsche på bana. Att sitta och veva med spaken och trampa dragläge i stadstrafik är ju bara svintråkigt.
Att ha massa andra stödsystem är ju en smaksak men ser inte någon poäng i att vara teknikmotsträvig.

Å andra sidan har jag kört automat i säkert femton år och de senaste åren elbilar utan växellåda. Nuvarande Tesla har inte ens en växelväljare utan väljer själv framåt/bakåt baserat på kamera när man ska iväg, sen får man peta på skärmen för att byta.

Angående fyrhjulsdrift beror det väldigt mycket på. En tung SUV kan kännas otymplig utan AWD och få lite problem med start i backar eller att snabbt och säkert köra ut på en större väg, t ex. Vid normal körning på landsväg el motorväg gör inte fyrhjulsdriften nån nytta.
Har däremot haft ett par elbilar med bakhjulsdrift som haft alldeles för mycket vrid och behövt försiktigt hanterande av gaspedalen. Med AWD är det bara att stampa plattan i mattan…

Hur kommer det sig att en leasingbil har sämre värde? Den är ju servad enligt intervall ( förhoppningsvis).

Är folk slarvigare med leasing än egen?

Ja. (10 tecken)

2 gillningar

Ja.

Bara för att en bil följer serviceintervallen så säger det inget om hur den använts. En polisbil är också servad ordentligt, samma med demobilar. Dessa bilar körs mycket hårt och med minsta omtanke. Samma gäller leasingbilar.

Äger du inte bilen så har du en annan relation med bilen. Oftast.

Håller med angående Rav4:an. Jag har också siktat in mig på en Rav4, blir troligen en vanlig hybrid (ej laddhybrid). Som du säger så ligger begagnatpriserna på dessa väldigt högt. En 2023:a med några mil på mätaren kostar inte mycket mindre än en helt ny…
Visserligen lite malusskatt på en ny, där man iallafall slipper ett eller två år om man köper en 1 eller 2 år gammal bil… Men känns knappt värt det heller.
Malusskatten på en ny Rav4 är väl 6300 per år tror jag. Inte jättefarligt, även om det är sura pengar.

1 gillning