Vad är det för funktion? Jag har haft ACC under 13år i fyra olika volvobilar (3st fabriksnya V60 och en XC40) ingen av bilarna har bromsat när hastigheten ändrats från 100 ner till 70. Skyltavläsningen fungerar klockrent.
Gå in på https://youtu.be/VIJVQhsN7aw?si=mh1F4Sz0MX5WEtp3 så visar han hur krångligt det är. Inte lätt att bara hitta i en manual heller, fruktansvärt egentligen att det inte är mer tydligt med en sån katastrofalt dålig funktion
Vilken sjukt usel lösning. Jag blir f ö mindre och mindre sugen att någonsin köra en ny bil med alla dessa touchskärmar. Så muppigt gammalmodig är jag.
Det finns tre olika lägen, Travel assist, Acc och nån mer, typ lane assist(?) . Som jag minns det nu så är travel assist “default-läge” och då kör bilen mer eller mindre själv. Man får va lite uppmärksam i rondeller tex för om den själv bromsat in för att ta rondellen så gasar den även upp själv när man kör ut.
Men även i acc plockar den upp vägskyltar så man kan bli överraskad av bilen i det läget också…
Skulle också svara det. RTFM hör till de klassiska förkortningarna som lol och afk. Inget nytt med dryga skitstövlar på internet, det är en av grundfunktionerna.
Den funkade ganska bra, men just här där skyltarna satt ganska nära 100 vägen så fick den fnatt 10 gånger av 10. Så istället för att leva med den så har jag slått av.
Vet inte om volvo beter sig liknande idag på samma sträcka, kör där inte så ofta och tänker inte prova om jag skulle köra där
Jag kör en taxibil utrustad med ISA eftermonterat”som “känner” av hastigheten på vägen jag kör och markerar STORT på taxameterdisplayen om jag kör mer än 10% för fort… skriver ut “rätt hastighet “ på skärmen.
Mindre kui vid körning på E4 till Arlanda. Varje gång motorvägen passerar över en väg med annan hastighet tycker ISA att jag kör för fort… Dessutom är vissa vägsträckor “felloggade” i ISA (och även vissa GPS). I stadskörning är det inte ovanligt att ISA visar hastighet på angränsande gata.
Det kan ju vara ISA som spökar i nyare bilar. Jag vill minnas att EU i sin absoluta vishet bestämde att alla bilar som säljs i EU skall ha ISA som varnar föraren om hen “råkar” köra för fort. Alla bilar från och med juli 2024 samt nya modeller som lanserades efter juli 2022 måste ha detta system.
Det är ju dock skillnad på varning och aktiv åtgärd av bilen. Du som förare har alltid ansvaret, men om din bil bestämmer sig för att halvera hastigheten från 100 → 50 km/h utan förvarning så skapar bilens teknik en trafikfarlig situation.
Att bilen däremot tycker att du kör för fort (när du inte gör det) påverkar ju inget.
Visst är det skillnad på varning och “aktiv åtgärd” av “bilen”… Jag tror dock inte att AI har gått så långt redan (men kan ha fel såklart…”.
Det handlar nog ännu om att NÅGON bestämt att den funktionen “verkar ju bra och vettig, den inför vi i systemet så får den som inte gillar den stänga av den”…
Då är vi tillbaka till det där med manualen… och i alla fall vi män är ju inte i allmänhet kända för att vara överdrivet duktiga på att läsa dessa… Men ibland är det ganska bra att göra det.
Sen kan vi i och för sig i en annan tråd, kanske även ett annat forum, starta en diskussion om det är rimligt att det ska behövas så många menyer och undermenyer för att ändra enkla och ibland viktiga inställningar i en bil. Är de kanske på väg att bli för avancerade för vanligt folk (de som saknar adekvat högskoleutbildning med inriktning på IT)…?
Borde vara prisavdrag om systemet säger 140 från en järnvägsskylt på en 80 väg? Stämmer inte alls överens med marknadsföringen eller beskrivningen av systemet på deras hemsida.
”Sign Assist hjälper dig att följa trafikreglerna och att köra säkert”
”Sign Assist hjälper dig att hänga med i trafiken genom att visa **vägmärken **på instrumentpanelen12.”
”Sign Assist version 1
Den här versionen ger dig all relevant skyltinformation på ett ställe, så att du alltid har kontroll på situationen. Du kan känna dig trygg med att du **alltid vet den aktuella hastighetsbegränsningen **.”
Inte en ID 7, men samma koncern. Min Audi får ibland för sig att bromsa inför kurvor på E4an. Det är predictive inställningen på ACCn som spökar med det på min. Ibland är dessa kurvor i princip helt raka.. absolut inget behov av att sakta ner.
Inget annat händer och det är såhär det fungerar idag. Därav blir det farligt när bilen tror att hastigheten ändras fast det kanske är en avfart sänkningen sker för.
Om vi inte ändrar/tar bort inställningarna i en meny eller en av alla undermenyer…
Eller kanske rentav inser att det är så enkelt att den som sitter bakom ratten har ansvaret för bilens framförande. På övriga platser i bilen är det OK att bara koppla av och ÅKA bil, men bakom ratten förväntas att vi ska KÖRA bil…
Så himla skönt med en 16 år gammal bil… inte ens däcktryckssensorer som kan “förvirra någon”… Dessutom vet jag hur jag både kollar och vid behov justerar däcktrycket…
Jag har glädjande nog hört att EURONCAP ska/har börjat basera säkerhetstesternas resultat (betyg) även på hur lätt det är att använda “basicfunktioner” via knappar och inte via menyer på en skärm! Inte en dag för tidigt!
Jag tror inte att det är bilens fel egentligen. Det är fel i kartmaterialet som många biltillverkare, bla VW, använder sig av. Har haft många bilar från olika märken, Tesla, Audi, Hyundai och VW. Alla har gjort samma dumheter på samma ställe. Jag bor utmed en 70-väg och alla bilar tror på ett visst ställe att det är 50 och tvärnitar. Det är inte 50, har det aldrig varit heller. Lite senare, mitt i ett samhälle, tror de att det är 70. Men där är det 50.
Hos VW går det att avaktivera den hastighetsberoende farthållaren. Men jag har den ändå påslagen. Jag tycker att nyttan är större, bara man vet de ställen där bilen får fnatt.