Så du kör aldrig på främmande sträckor? ![]()
Har en bil från samma koncern och där jag kör har problemet inte uppstått. En gång på en landsväg då en cyklist passerade vägen på behörigt avstånd och därefter fortsatte cykla på höger sida fick dock bilen spunk och tyckte att vi borde panikbromsa eftersom vi höll på att köra på något - som då inte alls var fallet. Men det är nog enda gången bilen bromsat. Däremot har det väl hänt att den har annan uppfattning om vad som är tillåten hastighet men då panikbromsar inte min bil utan sänker bara hastigheten. Låter vara osagt om det är någon inställning som är ändrad - vi är fler som kör bilen och en del gillar att fiffla med inställningar och är riktiga proffs på det🤩
I teorin är det ju en bra tanke, finns ingen ursäkt för 99% av alla som ligger över hastighetsbegränsningen liksom. Men tekniken verkar ju funka sådär, så man borde ju utvärderat om tekniken fanns innan man lagstiftade..
Om vi ska vara petiga är lagkravet att bilen ska varna om man kör för fort, inte anpassa hastigheten. Den lagstadgade hastighetsvarningen återaktiveras varje gång bilen stängs av (vilket också är ett lagkrav).
Nej, det kanske är lite OT, men även varningen verkar ju funka sådär, för det är väl samma grundproblem, dvs att kartor/skyltavläsning inte är 100% tillförlitliga.
Inte jätteofta. Men om jag gör det så är jag av naturliga skäl ändå mer uppmärksam bakom ratten än när jag kör hemmavid. Jag kan nog hantera om bilen skulle göra nåt dumt. Och det händer ju trots allt väldigt sällan. Jag tycker att VWs adaptiva farthållare fungerar väldigt bra.
Jag har visserligen ingen elbil så det kanske är annorlunda. Men om jag kommer ikapp en långsammare bil så saktar min bil in såklart. När det sedan blir fritt att svänga ut i vänsterfilen så trycker farthållaren plattan i mattan, typ. Inte helt komfortabelt. Vilket leder till att man ändå får slå av farthållaren när man kommer ikapp någon. Hur tänkte dom här?
Intressant läsning. Jag överväger att välja ID7 som förmånsbil.
Jag har hört om detta problem, främst på ID4 och jag trodde att de tagit bort den dumheten på ID7.
Om man första dagen man får sin ID7 börjar med att koppla bort den farliga funktionen “Anpassning till tillåten hastighet”, är det då en bra bil?
Ja, det är en riktigt bra bil. Jag har bara hunnit 500 mil i min men den är grym. Jag pendlar 13 mil per dag och gillar både stödsystem, komfort, ljudnivå och förbrukning.
Jag är nöjd med min id.7, finns lite störningsmoment, typ manövrerinen av ACn och att den spelar musik/radio tills det att man fysiskt kliver ur bilen.
Plus är räckvidd, storlek, att massagestolarna faktiskt är bra, komfort. Sen har jag aldrig kört elbil förut så vet inte om det är id.7 eller elbil över lag, men den är så sjukt trevlig att köra, responsen är direkt. Tyvärr väldigt svår att köra lagligt i, särskilt i tätort så får man fysiskt anstränga sig för att komma ner i 40 ![]()
Då kanske du behöver aktivera “Anpassning till tillåten hastighet”.![]()
Jag fick prova ID7 över en helg när den kom. Det är helt klart en trevlig bil. Massagestolarna är underbara. Den är snål, har bra räckvidd och fin komfort. Inget negativt jag kan komma på.
Men jag blev ändå inte riktigt kompis med den. På något sätt. Kan inte förklara varför. Det var bara en känsla. Jag fastnade istället för ID.Buzz. Den har sämre räckvidd och är inte lika flådig. Men den är så underbart praktisk och cool. Jag älskar den.