Volvo laddhybrid

Aha. Såklart! Jag var så inne på el-delen i det hela när det snackades räckvidd osv.

Detta är min erfarenhet också av Googles operativsystem inkl. Android TV m.fl… Inte alls förfinat eller optimerat på något sätt. Tackar för Apple och alla andra vettiga mjukvarusystem :pray::joy:

1 gillning

Ang Android Automotive. Inte fasen tar det 1-2 sek från att man trycker till att systemet reagerar.
Visst precis vid uppstart är det lite segt och det har funnits en hel del buggar i början, men jag tycker de har fått ganska bra ordning på det nu.

Det beror på. Om du startar manuellt är det bränslevärmare då du vill ha den klart typ nu. Om du sätter en timer tror jag att det är el.

Det är inte min upplevelse. Det som talar för min upplevelse och talar emot det du tror:

• Jag mäter elen i laddboxen, även när jag använder timer inställd flera timmar i förväg så drar den ingen el från väggen, och batteriet är fullt. Så ingen el konsumeras alltså till värme.
  • Det luktar bensin om bilen, även när jag använder timer inställd flera timmar i förväg.

Ytterligare en observation är att det luktar bensin/avgas om bilen om du kör i kallt väder, även om du kör i “Pure Electric” mode; dvs stänger av hybriddrivlinan och enbart kör på elmotor. Just för att uppvärmning av kupén sker med bensin ändå. Även om det är en separat brännare, och inte huvudmotorn, så är det ändå en förbränningsmotor som går igång.

Jo, det gör det. Första minuten från uppstart av bilen tar det 5-6 sekunder från att man trycker på kugghjulsikonen tills att menyn kommer upp. Lika lång tid om du vill slå på 360-kameran. Har den varit igång en stund tar det bara 1-2 sekunder. När man skrollar på touch-skärmen så hackar det hela tiden, och har i vissa fall kring 1 FPS. Lika så om du kör med kartan och svänger, hela bilden roteras ju, men så hackigt med runt 0.5 FPS.

Alltså en modern V90 Recharge 2022 års modell. Som tur är har den stöd för Apple CarPlay, och när man slår på det så är allt snappy och all scroll och karta flyter på i åtminstone >30 FPS för det går inte att se. Således inte hårdvaran i bilen utan mjukvaran. Och ja, bilen är uppdaterad.

Ja det är dumt. Nyare bilar har bara elvärmare. Jag tror man började gå över till el på årsmodell ca 2020/2021 men det är helvete till logistik bakom bilbygge så det släpade säkert något år på vissa modeller och marknader.

Min arbetsdator tar en minut att starta. Min iPhone tar 23 sekunder att starta, provade precis. Om du inte orkar vänta 6 sekunder på din bil så får du väl sälja den och köpa en bättre då :wink:

Okej. I så fall är det stor skillnad på systemet i en XC40 och en V90. Lite märkligt att det skiljer så mycket!

Det var väl en pandemigrej, att Volvo inte fick tag i elektriska värmare under komponentbristeran. Vet inte exakt men gissar att årsmodell -21, -22 kanske -23 kan vara utrustade med bensinvärmare. Innan pandemin var det elektrisk värmare.

Min telefon öppnas allt direkt, efter att den startat. På ett ögonblick. :wink: Jag pratar inte om hur lång tid det tar att starta bilen utan hur lång tid efter att infotainmentsystemet startat tills dess att knapparna i det inte tar 5-6 sekunder när man trycker.

Kartan i mobilen har också > 30 FPS när den roterar, och skrollning i menyer lika så.

Men som sagt, allt löses med att istället köra Apple CarPlay, som inte går segt alls, vare sig kartan eller något annat. Det är skillnad på mjukvara och mjukvara. Och Android Auto eller vad det nu heter är bland det värsta jag upplevt. Äldre volvos med det gamla infotainmentsystemet som WirelessCar gjorde, t.ex. vår äldra V40, var mycket mer snappy.

Jag kör en V90 MY22 late och upplever inte alls de problemen du beskriver. Ska vara extra uppmärksam nästa gång jag startar bilen.