Sälja bil privat eller via VKDB/KVD

Hej!

Jag försöker bestämma mig om jag ska sälja bilen privat via Blocket eller om jag ska gå till KVD eller VKDB och om mellanskillnaden är värt arbetet och även den extra tid det kan tänkas ta att hitta rätt köpare.

Bilen är en Kia Xceed 2020 1.4 TGDI med dragkrok, automatlåda, metallicfärg gul.
Mätarställning 7900 mil.
Fullständig servicebok från auktoriserad verkstad och besiktad 1 månad tillbaka utan anmärkn.
Lite stenskott i både fronten och rutan. Vinterdäck går på sista versen.

KVD
När jag knappar in dessa uppgifter via KVD får jag ett värde på 182 000kr ± 12 000kr. Den kan alltså i värsta fall säljas för 170 000kr och i bästa fall 198 000kr (de senare fallet har jag svårt att se möjligt)

VKDB
ViKöperDinBil har inte återkommit ännu men ska bli spännande att se vad dom säger.

Blocket
Värderad via blockets egna tjänst skriver de ut att den kan tänkas säljas för 198 000kr. Har sett samma modell med samma miltal för cirka 200 000 - 208 000kr hos bilhandlare.

Sälja via KVD/VKDB

• Enkelt och snabbt
  • Mindre pengar

Sälja privat

• Få ut mer pengar
  • Kan ta lång tid att hitta rätt köpare som inte prutar mer än vad som ska behöva vara värt besväret att faktiskt sälja privat
  • En annan nackdel med att sälja privat nu är att sommarfälgarna fortfarande sitter på i typ 11 dagar till. Bilen är alltid oerhört mycket mer attraktiv med sommarfälgar, tänker jag. Kommentera gärna om det gör stor skillnad. Dvs om jag åker till KVD och de förmedlar bilen snabbt så kanske de hinner visa bilen med sommarfälgar och därmed ha högre attraktionsvärde och kanske högre slutpris. Jämfört med om jag säljer bilen privat där jag faktist Måste sätta på vinterdäcken inom kort och behöva uppvisa bilen med dessa.

Så om det skulle handla om cirka 10 000kr mellanskillnad så ställer jag mig frågan om det faktiskt är värt besväret.
Jag har inte möjlighet att vänta med bilförsäljningen till nästa år.

1 gillning

Hade jag varit dig så hade jag jämfört flera.

Testa även Riddermarksbil och Kamux. För mig skiljde de 18 000 när jag sålde min Passat tidigare i år.

Sen som vanligt, de kommer alltid försöka pruta en sista gång och säga att nåt är fel när du är på plats men jag bara stod på mig och fick den summa som säljare ville göra affär på.

De la ut bilen +30k från vad jag fick men med tanke på ålder på bilen och allt vad de kan innebära så var jag nöjd.

2 gillningar

Kan du inte sätta ut den på Blocket med bilder där sommarfälgarna sitter på och byt sedan hjul enligt plan. Låt annonsen vara där medan du bestämmer dig om du ska gå med någon annan aktör.

Som köpare hade jag (men kanska bara jag) blivit rätt nöjd åt att bilen kommer med vinterpuckar på när vi har slutet av november.

3 gillningar

Min (begränsade) erfarenhet av att sälja bilar privat är att en bil den prisklassen kan vara svår eftersom de flesta inte har pengarna kontant utan måste ha någon form av finansiering. Och det är lättare när man köper hos en bilhandlare. Men alltid värt att försöka privat. Bara inte falla för prutning under en förutbestämd nivå utan i så fall bara tacka för sig och dra. Det har också hänt att köparen ringt i efterhand och påstått att det var något fel på bilen, men det är bara att neka direkt. De som håller på med begagnade bilar är slipade och försöker allt.

5 gillningar

Bra rekommendation, jag ska kolla med de andra.
Vilken prisklass var det på passaten? 30 000kr skillnad låter mycket om det hade handlat om 200 000kr men kanske inte lika farligt när vi pratar 300 000kr.

Det var en bra idé. Varför inte egentligen! Jag tänkte nog mer att själva intrycket på plats blir ganska tråkigt med fula vinterfälgar men som du säger är det ju nästan oundvikligt förutsatt att de ska köra därifrån med bilen efter köp, vilket ju är tanken…

Det är också en bra tanke och håller med dig. Vilken vanlig Svensson cashar en bil för 200 000kr egentligen.

Har här du statistik på din bil

1 gillning

Sålde för 138k till Kamux. Man vet ju inte riktigt vad de får sålt bilen för även om de lägger ut den högre. Allt som oftast kommer ju privatperson som ser bilen pruta minst 5-10%.

1 gillning

Nu kom VKDB tillbaka och gav ett bud på 166 254kr vilket jag tyckte lät väldigt dåligt. Men deras förbannat jobbiga reklam syns exakt överallt så de verkar ju inte ha dåligt med pengar till marknadsföring. Tycker nästan synd om gubben som syns i reklamen.

För lite billigare bilar så har jag haft bra erfarenhet när jag budade på en bil på Klaravik. Det var inte lika bra för säljaren, den kom aldrig upp över reservationspriset.

30t emellan är rätt vanligt i bilhandeln. Kvd tar en säljavgift OCH en köpavgift. Om den säljs till en privatperson efter budkrig så bör du ha fått marknadspris minus avgifterna så omkring 15-20t. Om den säljs till en bilhandlare så har Kvd inte lyckats få in tillräckligt med köpare, för bilhandlare köper ju bara om de kan sälja den vidare dyrare. Kvd hsr incitament att sälja till privatpersoner (bilhandlare tsr inga lån) men de lyckas inte alltid.

Har du kollat med Cardrop? Har sålt med de 3 ggr. Alltid fungerat bra och fått bra betalt.

1 gillning

Jag hade kollat med Riddermark bil, Niemi Bil och Daal Bil. Kan skilja väldigt mycket pengar mellan vad dom erbjuder. Man behöver bara fylla i ett formulär. Sen kan du ställa dom mot varandra och säga att du får mer betalt av Riddermark än Niemi t.ex. Då brukar dom kunna matcha eller ge mer.

Går även att göra din bil tillgänglig för bud av bilhandlare på Wayke. Då ringer dom upp dig och ger bud. :slightly_smiling_face:

Jag skulle göra något av det. Inte värt i min mening att sälja privat då det ska prutas och ställas hundra frågor. Men då är jag också väldigt bekväm av mig, hehe. :sweat_smile:

1 gillning

Kan bara instämma med Royal de är rätt skönt när du lämnat nycklarna och pengarna att all huvudvärk ligger på någon annan.

Ta igen den förlusten på något annat :slight_smile:

De är ännu roligare och också knäppa säljarna på näsan som tror de gett de bästa budet!

2 gillningar

Jag sålde en bil i 200 000 kronors-klassen via Wayke tidigare. Det var väldigt smidigt. Fick bud från flera bilhandlare redan inom en timme. Landade slutligen på en nivå jag var nöjd med.

1 gillning

Sålde en bil tidigare i år och fick bättre bud från VKDB än privatpersoner på Blocket. Enkelt, smidigt och inget tjafs. Rekommenderar :sunglasses:

1 gillning

Jag har fått svar tillbaka ifrån diverse bilförmedlare och alla ligger runt 166 000 - 175 000kr. Det känns lite väl lågt tycker jag.
Jag har tänkt om och tror inte jag behöver göra mig av med bilen abrupt och ska göra ett godtyckligt försök att få sålt bilen privat. I och med att jag inte har bråttom så kan jag sålla bort en del oseriösa aktörer.

Återkommer hur det går! :wink:

3 gillningar

Handlare först.
Sen privatförsök så mycket över som man tycker besväret är värt (i mitt fall 30 000).
Fick bara bud under handlarpriset, extremt korta enkla konversationer därmed.
Niemi bil

Jag frågade VKDB utan att jag tänkte sälja bilen just då för något år sedan. När jag inte hört av mig kom det fler lite högre bud. Hur funkar dessa tjänster? Lägger de ut prisförfrågan till handlare?