När jag flyttar utomlands i höst kommer jag att behöva sälja min bil. Det har skrivits en del om sådant på forumet tidigare. Många verkar uppfatta hanteringen kring att sälja bil privat som väldigt jobbig. Man accepterar gärna ett bud från en bilfirma för att slippa gå igenom detta.
Jag uppfattar att frågan om hur man bäst säljer sin bil har starkt samband med bilens ålder. I mitt fall är bilen 10 år och ”lågmilare”. Under de fem år jag ägt den har den inte gått så långt. Den första ägaren var så kallat ”bilberoende” och körde mer normalt. Jag har haft den som helgbil.
Utifrån ålder och prisbild så antar jag att privat försäljning vore det bästa. Jag tror att den borde kosta runt 50 tkr eller lite mindre. Min fundering är därför hur jag på bästa sätt kan undvika och/eller hantera de berömda jobbigheterna som jag kan förvänta mig.
När jag köpte bilen hade säljaren en skrivning om att prutning inte accepteras. Det känns som en vettig grej. Samtidigt har jag också förstått att man kan bli blåst på olika sätt. Vad borde ja tänka på?
Jag har sålt bil via Kvd. Sjukt smidigt, de värderar bilen och du kan välja att sälja direkt till dem eller via auktion. De kan även hämta upp bilen om man skulle vilja.
Blocket fungerar bättre nu när man måste identifiera sig med Bank-ID samt kan hålla diskussionen till chatten där.
Jag har en guide på min blogg till hur jag går tillväga för att göra ett urval på säljarna samt få till en smärtfri affär. Själv säljer jag bilarna i Malmö och det är av vikt att göra ett vettigt urval. Finns många skojare. MEN - du får ut mer pengar att göra det själv. Man kan ju testa Blocket och funkar det dåligt så kan man annonsera på Blipp för att sedan gå vidare till biluppköpare.
Har alltid skött all kommunikation via blockets chat.
Låt det komma lite svar och samla och svara i ordning av magkänsla på att det är en vettig människa (märks på hur de skriver och om de skriver relevanta frågor, kan man googla vem det är desto bättre). Var inte blyg att bara direktblocka folk som börjar med att pruta eller bara känns fel. Var inte stressad att sälja, senaste objektet sålde jag efter 3 veckor till fullpris.
Att explicit skriva att man inte har prutmån tycker jag bara är onödigt. Lägg ut beskrivning och skit i alla löjliga “pratar enbart svenska”, “billigare vid smidig affär”, “ingen prutmån”. Beskriv vad du säljer detaljerat med alla kända fel och inget mer. Om någon vill pruta så är det bara att säga nej och inte mer än så. Blir det någon diskussion eller mer efter det så är det bara blockering direkt.
Jag tror många som har dåliga erfarenheter har det för att de börjar ge sig in i diskussioner eller svarar på allt istället för att bara blockera, och än värre de som uppgett sitt telefonnummer och blir bombarderade med samtal (fast det kan man väl inte längre har jag för mig)
Har alltid köpt och sålt privat. Senaste bilen car dock hela fem år sedan (dessa barn som tar fokus… ). Senaste gången var det en bilfirma som köpte.
En dyr bil känns som att både utbud och efterfrågan är lägre som privatperson.
Men det verkar vara en “billig” bil. Ta lite bra bilder, skriv en bra beskrivning och var ärlig om skick. Kolla prisbilden och lägg dig bland de lägre. Var beredd på några sista-priset-kompisar men svara bara att du inte är intresserad (eller svara inte alls).
Låt den ligga några veckor. Blir den inte såld - förnya och ev sänkt pris beroende på hur bråttom du har.
Och…alla prutar på en bil (jag har haft en på typ 25 bilar som inte prutade en krona). Någon eller några tusenlappar bör du nog tillåta…
Köpte en ny bil för 3 år sen för drygt 500 000 kr.
Sålde den för ett tag sen till en bilfirman som hämtade bilen på plats. Fick då 380 000 kr för den och pengarna på kontot inom en kvart.
Hörde sen att bilen såldes vidare till en privatperson för 440 000 kr.
Börja med att knata in på minat 3 olika firmor och fråga vad de köper in den för. Sen kan du ju kolla på blocket vad de ligger på i pris från andra privatersoner och få en uppfattning om hur mycket pengar du kan tjäna/spara.
Tvätta bilen ordentligt, även invändigt. Ta bra bilder och en tydlig och ärlig beskrivning.
Svara bara på folk som verkar genuint intresserade och använd blockets chat. Lämna inte ut telefonnummer.
Betalning via swish är ju ett säkert kort. Och ägarbytet gör man alltid via transportstyrelsens app. Där får man scanna ett gäng qr koder och så är det färdigt. GÖR ALLT SJÄLV. Låt inte den andra personen vara inne i appen och knappa.
Jag gillar att ställa av bilen innan ägarbytet, speciellt om bilen ändå inte används. Då får du tillbaka skatten och nya ägaren får betala skatten igen. Det omvända sker alltid om du går till en firma. Dvs dem behåller den påställd under ägarbytet och ställer sedan av den efter så att dem får tillbaka skatten.
Skriv redan i annonsen om du gör så här så att köparen är medveten bara
Säljarens marknade just nu, så acceptera inte prut om du inte MÅSTE bli av med bilen. Väl på plats så prutar många. Men säg att du har andra spekulanter.
Har dina nya gäster dessutom rest en bit så är dem i sämsta möjliga förhandlingsläge.
Dem har bevisat att dem är villiga att åka en bit för att titta och har därmet intresse och vill ha bilen. Dem har även lagt pengar på resan. Vilket så klart så klart gör att prutningen blir rätt menlös om dem ändå ska åka hem tomhämta.
Jag hade ett fall där en persom åkte från SKÅNE till mig i mellansverige för en bil i 50 tusenkronorsklassen. Inget bra läge att pruta varpå dem inte ens försöker.
“Om du ställer av ett fordon, behöver du inte längre betala fordonsskatt. Om det finns överskjutande fordonsskatt, återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare (eller brukare, om fordonet leasas) vid avställningstillfället. Men om det i efterhand kommer in en anmälan om ägarbyte, som gäller från samma dag som avställningen (eller tidigare), så kan den nya ägaren vända sig till Skatteverket för att begära omprövning av återbetalningen av fordonsskatt. Det innebär att Skatteverket kan besluta att det i stället är den nya ägaren som ska få tillbaka fordonsskatten.”
Se till att det är dokumenterat att bilen levereras avställd annars kan köparen begära skatten.
Man får heller inte provköra eller köra hem en avställd bil.
Har sålt bil och båt på blocket, var inga konstigheter finns färdiga avtal och man kan göra ägarbyte med mobilt bank-id via transportsytrelsen app, betalningen löser man enkelt med swish. Du kan även kolla upp köparen lite på nätet före du säljer så minskar du risken att köparen i efterhand kommer och påstår sig hittat fel på bilen eller liknande. Det kan vara bra att vara tydlig i annonsen under vilka förutsättningar du säljer bilen, det vill säga betalning endast via Swish, ägarbyte sker på plats med mera. På det sättet kan du även locka lite mer “ordentliga” köpare så det blir en kemi vid försäljningen.
Enda tipset jag har efter att ha sålt saker på blocket är att sätt ett så pass bra pris att du får ett antal spekulanter som vill kolla på den. För även om man skriver fast pris eller prutat och klart så ska det ändå förhandlas på plats och då är det enkelt att visa hur inkorgen ser ut på blocket-appen och säga att om du inte vill köpa den så har jag flera andra som vill göra det.
För min del var det väldigt smärtfritt sälja bilen, skulle säga till gränsen på trevligt. Familjen som köpte den kom förbi, vi drack kaffe och pratade. Dom gjorde direktöverföring till min bank (vi hade samma bank) sen postade vi ägarbytet tillsammans (bilen stod på mitt företag så man kunde inte göra via appen).
För det lilla jobb man lägger ner med att skriva en annons och möta upp en vettig köpare så har man väldigt bra betalt.
Jo det var därför jag skrev att man ska informera om det innan. Det måste man givetvis göra.
Provköra får man ju inte men det är sällan jag har poliskontroll på gatan köra hem den får ju nya ägaren göra, men dem måste ställa på den via appen efter ägarbytet.
Jo, men vill visa andra vad som gäller då alla kanske inte är insatta. Om du sålt 25 bilar kanske du kan reglerna utantill
Så har du även detta:
“Tänk också på att du inte kan anmäla en avställning följt av en påställning under samma dag.”
Vill du få ut skatten och där köparen ska köra hem bilen måste du ställa av den minst dagen innan försäljningen.
Men då ska man även vara medveten om att bilen har körförbud och saknar trafikförsäkring när folk provkör bilen.
Saker jag inte är OK med personligen.
Följ med i bilen när den provkörs. (Stölder sker genom att en provkör, en stannar kvar med säljaren och åker sedan för att “leta efter den som provkör” - vips så är de försvunna.)
Se till att ni är två från säljarens sida.
Kolla personen så mycket som möjligt innan. Be om fullständigt namn och telefonnummer innan du lämnar ut mötesadress.
Låt inte någon fotografera ditt körkort.
Se till att du får se köparens körkort.
Skriv helst över bilen direkt vid affären.
Jag väljer att skriva redan i annonsen att prutning inte accepteras. Smaksak, jag skulle inte sälja till någon som ska pruta. Punkt.
Spekulanter kommer peka på alla små repor och skavanker. Påminn dom då bara att det är en begagnad bil. Vill man ha en helt skadefri får man köpa en ny.
Bestäm ett pris prutandet inte får gå under och håll det stenhårt.
Jag sålde en bil och efter provkörning började prutandet. När det nådde under min gräns satte jag mig i bilen och backade ut från parkeringen. Då blev det affär till mitt lägstapris som var lite högre än inbytespris.