Det heter ju att priset på begagnade bilar har gått upp och att det är brist på dem. Samtidigt finns det ju bilar som av olika skäl blir stående hos bilhandlarna. Modellen kanske inte är populär eller så är priset lite i överkant.
Jag antar att det är möjligt att pruta vid bilköp trots rådande läge. Funderingarna blir därför:
Ungefär hur länge ska en bil ha funnits i lager för att den ska ses som en ”hyllvärmare”?
Är det mest rimliga att pruta på priset rakt av, fråga om de my går att ”göra något åt priset” eller begära något extra tillbehör eller tjänst? Vad borde jag i första hand satsa på i så fall?
Vad är en rimlig prutmån på ett ungefär? Jag förväntar mig ju ändå att bilhandlaren inte ska gå back på affären.
Det är så olika.
Är det en populär modell så prutar en del handlare inte medans andra gör det för att hålla omsättningshastigheten uppe.
Bästa här är lägga bud och se.
Jag lägger alltid ett bud vad jag tycker bilen är värd utifrån marknadsvärde skick osv.
Jag försöker givetvis få den i undetkanten ab intervallet, dvs så billigt som möjligt.
Då kommer handlaren eventuellt att ge ett motbud och det är då som du lägger in extra önskemål för att tillmötesgå det.
Här gäller det att du har koll på priset. Du kan kolla på olika värderingssajter och säljkanaler.
Här lägger man sig i underkant av intervallet i ett första bud om du är intresserad av bilen.
Till sist. Kom ihåg.
Om du inte är ute efter någon speciell bil som det är brist på så är det din marknad.
Det finns gott om bilar. Ha inte för bråttom.
Och var inte för sugen så kan du göra en bra affär.
Det beror väl på, själv tror jag du har mer att vinna på att hålla span på blocket och göra en snabb affär på en fördelaktigt prissatt bil.
I det läget är det ju inte heller nåt vidare prutläge men man kan ju alltid slänga in ett par frågor? Kanske fråga först om x ingår? Vinterdäck/Serviceavtal etc. Om så inte är fallet kanske det ändå går att göra några tusenlappar?
Sen tycker jag man ska påpeka saker som kanske missats vid försäljningen och få kompensation för dessa. Jag har själv hos handlare fått kompensation för:
Felaktigt miltal några hundra mil (hur lyckas de missa en sån detalj?)
Fel på däck (däckbula- kan bli farligt)
Andra mindre kosmetiska skador på bilen som inte nämnts i kontakt eller varubeskrivning (ja, jag hade kunnat inspekterat mer noggrant innan jag signade på).
Du hittar en bil på blocket eller andra säljkanaler.
Kolla upp bilen på car info mha regnumret.
Kan även kolla kvd, bilpriser, etc för värderingsförslag.