Sist jag köpte en begagnad bil skapade jag ett exceldokument för att få en överblick över va de olika bilarna skulle kosta mig i månaden. Jag fylde i skatt försäkring och bilens förbrukning per mil samt förväntat värdenedgång.
Jag fick information ifrån, Blocket, Försäkringsbolag, Transportstyrelsen och Bilsvar.
Jag använde Bilsvar för att gämföra bilars säkerhet och värdesnedgång men nu har ju sidan lags ned.
Jag fokuserade själv inte på detta perspektiv. Däremot använde jag Carfax för att kolla upp bilar som jag tyckte jag var intressanta. Jag noterade att särskilt vissa bilmodeller hade en hög frekvens av fuskande. Krasst sett handlade det för mig om vissa Toyota-modeller som hade personer med utländska namn som säljare. Bilar hade använts för taxikörning utan att det redovisats, fått manipulerad mätarställning och någon hade en skuld som säljaren hade tänkt sig att “baka in” utan att informera om det. Jag uppfattade dock Carfax som pålitligt. Blocket var också snabba att radera annonserna för de mygliga bilarna när jag hörde av mig till dem. Säljarna i fråga var inte särskilt trevliga att ha att göra med.
Kikar på vad jag vill ha för modell och om det är något extra lull-lull som är att föredra.
Skapar sedan en bevakning på blocket med notifikationer. Slås av att det emellanåt dyker upp nåt objekt som är 10-20% billigare än snittet utan uppenbar anledning.
Dyker nån intressant bil upp tittar jag gärna historik på Biluppgifter.se
Sen är jag kanske lite extra försiktig och köper bara av större/mer kända handlare. Med det sagt har jag ändå stött på olika mindre fel (fel miltal/däckbulor/en nyckel kvar hos tidigare ägare etc). Men de har iaf varit tillmötesgående och kompenserat mig.
Men det är dyrt att köpa bil nu. Den jag köpte för snart 4 år sedan har gått 5000 mil och skulle antagligen gå att sälja för samma peng idag.