Begagnad bil - hur ska man tänka?

Jag håller på och tittar på begagnade bilar hos olika bilhandlare. Det handlar om relativt vanliga modeller som det finns många varianter och exemplar av. Vi pratar om större kombibilar (diesel) med bakgrund som företagsbilar. Jag sitter och tittar på Wayke, Autouncle och liknande sajter.

Autouncle har någon sorts automatvärdering där vissa bilar pekas ut som särskild prisvärda. Samtidigt har jag svårt att riktigt förstå logiken i priserna. Vissa bilar är högre prissatta, andra lägre. Det kan skilja typ 30-50 tkr mellan till synes ganska likvärdiga exemplar. Naturligtvis heter de olika bokstavskombinationer men de har ändå liknande antal HK och utrustningsnivå allmänt.

Prisspannet totalt på bilarna ligger 200-300 tkr ungefär. En notering jag tycker mig göra är att modellåret har stor betydelse. Det går att få ganska mycket lägre pris genom att välja en något äldre bil med samma utrustning och miltal. Eftersom företagsbilar ofta har ett treårigt innehav är 2019 brytåret och bilar från 2016-2018 framstår då som ekonomiskt bra köp.

Är jag “smart” om jag väljer ett till synes billigt exemplar eller finns det några hakar, kontrollfrågor eller annat som jag borde titta på? Kan det rentav vara en bättre affär att välja en dyrare bil än nödvändigt? Alla bilar jag tittar på tillhör samma “generation” så några avgörande skillnader mellan dem borde det inte vara.

Jag kommer om några år sälja bilen vidare utomlands. En kollega tipsade om att välja en bil med stark motor och fyrhjulsdrift eftersom sådana tydligen ska vara mer efterfrågade. Jag har egentligen inga ekonomiska hinder mot att välja den dyraste bilen av de jag tittar på. Om jag bara får ihop “logiken” varför den skulle vara ett bra köp så vore det helt lugnt.

Vito mixto… 2015-2017… 119 fyrhjulsdrift me 190 hk motor… Bränslesnål med hyfsat låg skatt…

Eftersom bilen ska exporteras spelar skatten ingen roll. Jag kan köpa en bil med jättehög skatt om det bara gör att försäljningspriset blir lägre. Jag vet inte om det fungerar så dock. Skulle det sambandet vara tydligt så vore det en bra utgångspunkt.

Jag uppfattade de som du skulle använda fordonet å sen sälja de utomlands…

Den ska utomlands direkt, användas där under några år och sedan säljas där. Om någon typ av egenskap gör att vissa bilar värderas lågt i Sverige specifikt så vore det ju av stort intresse. Det ökar ju förutsättningarna för att göra en bra affär.

1 gillning

Bilfirmorna brukar sälja av demobilar som ofta har gått en begränsad sträcka.

Att vinterdäck inte ingår?

Jag undrade över det i några fall där det inte står angivet. De bekräftade dock i samtliga fall att det ingår. Teoretiskt skulle ålder/skick på vinterdäcken kunna vara en variabel. De ”ingår” men behöver i praktiken bytas. Jag har inte frågat specifikt om skick. Det blir lite petigt att försöka använda en sådan faktor för att jämföra olika bilar.

En av de billigare/äldre bilarna har däremot ny kamrem och det är ju en klar fördel.

Kan säga att autouncle är bra, men stirra dig inte blind på deras automatiska värdering. Den missar ofta extra utrustning på bilarna vilket i sin tur kan ge en väldigt skev bild.
Använder den dagligen för att se trenden på id4 1st max, och värderingen på dessa är all over the place :grin:

När jag sålde bil för ett tag sedan visade sig sedermera Autouncles värdering slå fel på ca: 70 000 kr. De värderade bilen för lågt.