Överväger köp av bil från en privatperson men det är helt nytt för mig. Är det något speciellt att tänka på jämfört med vid ett köp hos handlare?
Jag är införstådd med att ansvaret hos ett bilföretag är mycket mer långtgående vad gäller ursprungliga fel. Det är en relativt ny bil så den kommer omfattas av maskinskadeförsäkring vilket gjorde att jag kollade med försäkringsbolaget om det är något extra att tänka på men de såg inga konstigheter.
För att utgå från det värsta, är det nån som köpt en bil av privatperson som gick sönder kort därefter och hur löste det sig isåfall?
Jag har inte så mycket erfarenhet gällande detta heller. Men glöm inte att kontrollera (transportstyrelsen tror jag det är, men inte säker?) att bilen inte är pantsatt eller har skulder. De följer med bilen till nästa köpare. Med tanke på att du sa att bilen är relativt ny, så kanske det finns lån på den.
Ägarbyte över transportstyrelsens hemsida är väldigt snabbt och smidigt. Tyvärr är appen inte längre i drift, men hemsidan funkar bra.
Diskutera hur ni gör betalningen i god tid. Är det en större summa som inte går att swisha är ett besök på bankkontor ofta att föredra, men kräver en del planering.
Ta med någon bilkunnig om möjligt. Även nya bilar kan misskötas och därmed ökar risken för dig att något skiter sig längre fram.
Vad gäller hävdande av dolt fel tror jag det är väldigt svårt att få rätt mot en privat säljare i efterhand, kontra hur det är mot en bilhandlare. Så där är det lite mer risk. Att det finns garanti kvar underlättar.
Jag vet inte hur bilfirmor gör sina affärer för aldrig köpt ny bil eller hos en handlare, bara gjort köp av privat persioner..
De är köparens uppgift att kolla bilens skick å trafiksäkerhet.. Kan man inte sånt själv så har jag för mig att motormännen har ställen där dom kan kolla upp hela bilen för en summa..
Jag är inte orolig att köpa bil av privat personer..