Köpa bil - betala allt direkt eller ta lån

Hej,
Jag funderar på att köpa en begagnad bil på ca 200 000kr. Toyota lutar det åt mest då jag vill ha en så “problemfri” bil som möjligt efter en Volvo v70 som vi haft stora problem och 4 bärgningar…
Hur resonerar ni kring att betala av bilen på direkten (om man har pengarna) eller betala av ca halva summan direkt och sen ta ett lån på resterande? Jag får inte ihop det med att ta lån då ränta + avgifter blir såpass mycket extra kostnader än att betala av allt direkt? Vissa anser att det är bättre att ta lån poch investera sina egna pengar för att de skall växa istället. Men tar inte den ev vinsten på sparandet ut sig med ränta+avgifter på lånet? Eller tänker jag galet? Förstår att det inte är en investering av bil, den kommer inte öka i värde men har svårt att se vad som är att föredra - lån eller betala allt direkt. Tack på förhand!

1 gillning

I normalfallet är billånet så pass dyrt att det är vettigast att inte låna, så skippa lånet.

6 gillningar

Det beror på vilken ränta du får på billånet. Jämför t.ex. med att ha pengarna på ett sparkonto. Lånar du 200’ för 1% och har kvar dina 200’ på sparkonto med 4% ränta så är det ju vinst för dig. Tvärtom om låneräntan är 8%, som vanliga billån kan ligga på idag.

6 gillningar

Har man möjlighet att utöka bolånet så är det ett bättre alternativ än billån med hänsyn till ränta. Det kan också hända att du behöver vara likvid om något händer och inte vill binda upp allt i ett billån. Ibland har dem även kampanjer och kan ge bättre deal om du även finansierar ditt bilköp med lån och sedan betalar av.

Mina kalkyler idag blir bättre utan lån men beror på vad man förväntar sig för alternativ avkastning.

2 gillningar

Har inget bolån då jag bor i hyresrätt så kan tyvärr inte öka något bolån. Tack för svar!

Precis, men verkar väldigt svårt att hitta vettiga lån med en ränta. Men kanske värt att kolla upp kampanjer som du säger. Tack för svar!

Du får köpa en Tesla MY, de har ju 0,74% räntekampanj. Dock kostar de 600’… :wink:

3 gillningar

Jag har aldrig höjt bolånet och kan inte göra det då frugan är arbetslös.

Fråga: Kan man ta billån nu och sen om ett år (när frugan jobbar igen) höja bolånet och betala av billånet?

Om du har pengarna nu så hade jag köpte bilen för de pengarna utan lån. Pengar kan man få ihop på nytt igen, säg att bilånet ligger på 8 % typ 5.5 % efter skatteavdrag. Är ju som många också säger garanterad riskfri avkastning.

1 gillning

Det man också kan tänka på är om man vill ha pengarna upplåsta i bilen eller tillgängliga till annat.

Om man tänker sig att avkastningen på pengarna och räntan går jämt upp och man använder kapitalet till att betala amorteringen med så spelar det inen roll rent ekonomiskt. Men det kan göra stor skillnad om det händer något annat dyrt i ens liv att ha pengarna tillgängligt för att rädda situationen.

2 gillningar

Innan du bestämmer dig så kolla på förslagen kring ränteavdraget som regeringen bollar. Det har pratats om att ta bort ränteavdraget från konsumtionslån som tex billån, om jag inte missminner mig? I så fall blir ju billånet ännu mindre attraktivt i jämförelse med att betala direkt.

Har du en buffert kvar om du betalar allt på en gång? Om inte så skulle det tala för att ta billånet.

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Tack för tips, hade ingen aning om detta med borttag av ränteavdraget!

1 gillning

Hur funkar det om man vill betala direkt? Kan man betala med kort hos bilförsäljaren eller får man en faktura? Ska själv köpa bil i närtid så undrar lite. Hur har ni andra gjort som betala på en gång utan att ta lån? Behöver jag ha hela summan på kontot eller kan jag få några dagar på mig att ta ut pengarna?

När vi köpte för 200k i somras så gjorde vi banköverföring bara. Drygt eftersom jag hade ju inte pengarna då så fick köra hem, vänta några dagar på fondförsäljning och sen köra dit igen. Lättare sagt än gjort med 3h tor med bebis och 2 åring.

1 gillning

Senast använde jag Swish efter att ha höjt beloppsgränsen😉

1 gillning

Bilia skickade faktura via nån samarbetspartner. Köpte iofs på distans. Banköverföring via samma bank borde väl fungera.

1 gillning

Det hade ju varit kung om man fick en vecka på sig åtminstone då det tar några dagar att få loss pengar. Vill ogärna ta ett lån :laughing:

Men fick du ha bilen i besittning innan du hade betalat?

Ja den vsr paxxad, jag skrev under något avtal. Vet inte vad som hade hänt om jag ej betalat? Förutom att inte fått bilen då. :joy:

1 gillning

Sist hos firma gjorde vi banköverföring några dagar innan vi skulle hämta bilen. Lite extra läskigt när många bilfirmor går dåligt. Vissa har gått i KK.
Sista privatköpet gjorde vi via Swish. drygt 50Ksek. Man får kolla vad man kan överföra och hur man höjer gränsen dit. Man kanske behöver ringa och förklara syftet etc…
Om man har konto i samma bank kan man se överföringen direkt vad jag vet. Annars tar det nån dag minst?.

Gillar inte att låna till bil egentligen, men har kommit fram till att det är kan vara en prisvärd försäkring att låna för att sedan betala tillbaka efter ett par månader då man försäkrat sig om att alkt verkar ok. Enligt köplagen har du nämligen rätt att ställa in betalningar om varan inte fungerar, och mycket som ska täckas av diverse extraförsäkringar som säljare försöker erbjuda täcks redan av köplagen, men problemet med både extraförsäkringar och konsumenträttigheter är att det inte alltid är lätt att få dem att faktiskt bekosta att fixa fel, utan de fösöker slingra sig.

Köpte min första bil med lån av en liten handlare får några år sedan, och dagen efter jag kört hem den så gick motorlampan på. Säljaren kollade och konstaterade att felet skulle kosta ca 20% av priset jag betalat, men blev otillgänglig då jag försökte få tag på honom för att boka verkstadstid. Lyckades få tag på en kompis till säljaren som sade att firman gått i konkurs. Kontaktade då kreditgivaren och ställde in betalningar tills felet var löst. De jagade då reda på säljaren och såg till att han fixade det.