Jag har precis sålt en bil, och nu vill banken veta vart pengarna som sattes in på mitt konto kommer ifrån.
Det räckte tydligen inte med att jag sa att jag sålde en bil (vilket jag ju kan förstå) o de vill att jag laddar upp ett kvitto på internetbanken.
Problemet är att jag innan denna bil bara haft bilar i 10-20tkr klassen och aldrig haft en tanke på avtal/köpekontrakt osv.
Nu gällde de en bil i 100tkr klassen och köparen betalade på samma sätt som jag är van vid och uttryckte aldrig något intresse om något avtal.
Hur går jag nu tillväga för att bevisa detta för banken? Som normal människa krävs det en snabb googling för att se att jag ägde bilen och att det nu mer är köparen (som dessutom är den som satte över pengarna) som är nuvarande ägaren och att bilen är värderad till ungefär det belopp som sattes över. Men Google kanske inte nått in hos bankerna än?
Jag vart så ställd när hon frågade om det fanns ett kvitto för affären så jag sa inte mycket mer än “nej” och fick därefter instruktioner om att jag skulle ladda upp ett på internetbanken, och kom på det jag skrev ovan efter samtalet var över😬
Det är ju bra i alla fall. Så vitt och transparent som det kan bli
Förstår det…
Lite märkligt kan jag ändå tycka att det är när det är bankpengar som flyttats och inte kontanter. Men jag tycker du ringer tillbaka och säger just ovanstående.
Räcker inte det får ni väl skriva ett kontrakt i efterhand eller något Alternativt skanna och skicka in bekräftelsen från Transportstyrelsen om att ägarbytet gått igenom?
Banken gör inte såhär för att jävlas utan de har väldigt strikt lagstiftning kring penningtvätt att förhålla sig till.
Jo jag förstår ju att det är något de måste göra, och jag förstår nyttan i det hela och tycker själv att de är bra att dessa kontroller görs.
Sen förstår jag ju nu i efterhand att köpekontrakt eller liknande är relevant för bilar i dessa prisklasser😅 Men att komma från att ha haft “skitbilar” tidigare o noll koll på köpekontrakt sen tidigare var det något som flög mig förbi.
Har du inte möjlighet att ta ut en kopia på ägarbeviset (eller snarare bytet på ägare via ägarbeviset) från Transportstyrelsen?
Tänker att det kanske kan underlätta, du står ju som tidigare ägare - beloppet sattes in vid ungefär samma tidpunkt för ägarbytet etc. etc.
Där borde det ganksa klart styrka att du sålt din bil samt att pengarna bör rimligtvis komma därifrån.
I annat fall, kontakta personen som du sålt bilen till. Förklara att banken har lite frågor & funderingar gällande pengarna och om ni kan sätta upp ett dokument där ni båda skriver på att hen köpt bilen samt för vilken summa.
Jag gjorde ett liknande misstag för typ 8 år sen.
Jag sålde en bil för 60tkr och snubben som köpte betalade cash.
Vi skrev ett kvitto o sen när jag ville sätta in pengarna på Handelsbanken var det tvärstopp.
Dom hävdade att jag inte kunde bevisa pengarna inte kom från terrorverksamhet eller nåt liknande trots det handskrivna kvittot.
Dom föreslog att jag skulle sätta in 10tkr i månaden i en insättningsautomat istället, detta ifrågasatte jag och undrade hur det kunde vara ett bra sätt att hantera pengar som dom trodde kom från olaglig verksamhet. Jag fick inget bra svar på frågan.
Jag spenderade istället pengarna under några månaders tid på vardagliga utgifter, och bytte ganska omgående bank.
Kanske jag missat det men som säljare får man väl inte något kvitto. Det är väl köparen som får ett kvitto som bevis att denna har betalat för varan.
Mera en semantisk fråga. Gissar att banken vill ha ett undertecknat köpeavtal som visar transaktionen.
Sålde en gång en billig bil ( ca 10K ) och då löste jag det med ett antal besök till den lokala ICA-butiken där jag kunde sätta in pengarna i omgångar på mitt dåvarande ICA-konto.
Mina synpunkter på bankernas vidriga beteende tål inte detta forum.
Lika bra att du försöker lösa det snabbt annars får du sannolikt ett brev från banken där de hotar att säga upp dig som kund och stänga ditt konto om du inte gör som de säger, det har hänt mig två gånger. Försök fixa med köparen.
En god vän till mig tog ut 50.000 kronor i kontanter för att köpa en bil för några år sedan, det blev dock ingen affär så han gick tillbaka till banken några veckor senare för att sätta in pengarna igen men de vägrade ta emot dem om han inte kunde bevisa var de kom ifrån.