Står mitt i köpet av min första egna bostad och har möjligheten att kunna betala kontant, alltså utan att ta bolån. Det gäller en nyproduktion.
När jag pratade med banken ville de ta ut en ”administrativ avgift” på 5000:- för att göra överföringen. Tycker det låter som en orimligt hög avgift, undrar därför om det finns något man kan göra för att slippa avgiften? Jag har redan försökt förhandla med banken till ingen nytta.
Kan man betala via mäklaren på något sätt? Eller göra flera överföringar i mindre summor, med risk att banken inte blir så nöjd…?
Jag är helt ny på bostadsmarknaden och ska självklart prata med mäklaren, men vill höra vad andra har för erfarenheter kring detta. Tack på förhand!
Vet ej hur stora belopp vi pratar om men ett alternativ skulle vara att föra över pengarna till mäklarfirman i god tid innan tillträde, kan du i så fall göra utan att gå över bankens beloppsgränser.
Förövrigt sjukt konstigt från bankens sida, aldrig behövt betala för överföringar när jag ringt in eller besökt bankkontoret.
Betalar för att bankman ska sitta med via länk vid tillträdet. Jag behövde ha pengarna på rätt konto en vecka innan tillträde så de hann med att räkna dem…
Göra vanliga överföringar handläggs inte direkt. Säljaren vill troligtvis inte släppa lägenheten utan att få betalt.
Verkar jävligt konstigt att banken vill ha en avgift på 5.000 kr… Är du kund i banken ska de behöva kosta någe alls…
Ni vi gjorde senaste bostadsköpet va vi inne på banken med säljaren å gjorde en överföring … Kostade inget…
Kan va att vi å säljaren hade samma bank… Svenska Handelsbanken…
Tack för alla svar!
Skönt att få medhåll om att det är en konstig avgift. Det gäller en storbank där jag varit kund under hela mitt liv så lite förhandlingsbart hade jag hoppats det skulle va… om det inte gällde en nyproduktion, dvs betalningen ska gå till brf:en, antar jag att det hade varit enklare med överföringen. Men nu gissar jag bara
@nicolas Stämmer. Inte avgift för överföringen i sig kanske, utan mer att banken är med och hanterar kontanttillträdet om jag förstått rätt. Lite luddigt förklarat från både mig och banken.
@svanis Lite så jag hade funderat på att göra, tack! Ska ta det med mäklaren imorgon och se om det är möjligt.
När jag köpte en lägenhet kontant för ca 15 år sedan frågade banken inte om någon avgift, men då var jag kund sen barnsben och de hoppades sälja på mig andra saker (bankmannen blev irriterad när jag inte gjorde det).
Jag har hört om detta tidigare och 5000:- verkar vara en vanlig avgift.
Mäklaren vill not inte hantera pengar, då får han problem med penningtvättlagen.
En lösning kan ju vara att ta ett lån ändå (säga att du kom på att du vill låna lite för att renovera).
Gissar för att ni tog ett lån i samband med köpet?
Just för kontantköp brukar man betala denna avgift. Inte helt hundra men har för mig att det handlar om att betalningen ska gå omedelbart samt att man ser till att lösa gamla/befintliga lån samtidigt så att köparen är säker på att det inte finns panträtter eller lån när den tillträder.
Hmm konstigt jag kan ej minnas att jag var tvungen o betala banken någon avgift när jag köpte min bostad för några år sedan.
Och yes jag köpte min bostad utan lån.
Eller kanske jag har förträngt att jag betalat en liknande avgift
Ser inte det orimliga i att banken tar betalt för att genomföra en transaktion de inte tjänar några pengar på i övrigt? Såna här stora belopp kräver aktivt handläggande.
En mkt rimlig avgift vi pratar om. Det är ingen vanlig överföring vi pratar om. Banken måste säkerställa att det inte förekommer penningtvätt, tar på sig risken för detta IOM att pengarna hanteras samt att det är en personell kostnad. Ett kontanttillträde görs inte heller i bankernas vanliga tillträdesprocess utan kräver en hel del extrajobb.
Gilla läget. Ibland blir det mkt konstiga frågor på detta forumet för att undvika rimliga avgifter. 5 lax är en rimlig avgift för detta enligt mig.
Jag tycker avgiften kunde varit rimlig om man är ny kund där som kommer med en större summa pengar som banken behöver kontrollera. Om det gäller köp av bostadsrätt som inte är nyproduktion krävs det trots allt lite arbete från banken, lösen av lån, ringa över likviden och oftast sitta i kö till säljarens bank.
I ditt fall misstänker jag att du får en slutfaktura som ska inbetalas till banken? Den processen går mycket snabbare än sedvanliga tillträdeshanteringen. Banken för en bankgirobetalning och skickar ett kvitto till dig.
Trist att de inte vill justera priset. Som andra föreslagit, ta ett lån på 100 tkr och lös det dagen efter.