Om man träffas på banken och bankmannen är med och känner mäklaren och ser till att alla panter släpps och alla dokument blir korrekta och signerade är det klart värt detta. När vi köpte sist tog vi nya lån i banken och dom tog då ingen separat avgift. Det var dock en del faxande som pågick till gamla långivare i realtid om släppande av pant etc då det visade sig att säljaren inte hade pengar nog att lösa alla sina lån. Kändes mycket bra att ha banktjänstemannen på plats. Kändes som han höll koll. Själv är man rätt stressad då. Lätt värt 5000 sek !.
Måste man inte betala för pantbrevet då?
Beror på:
Är det lägenhet finns inga pantbrev (eller de har föreningen så det är inget du betalar, brukar vara en administrativ avgift på ett par hundra dock)
Är det hus beror det på om det redan finns pantbrev. Du behöver bara köpa pantbrev om du vill låna mer än tidigare högsta belånade summan. Så tar man litet lån blir det mindre kostnad.
Bara för pantbrev som inte ännu finns. Om man behöver ytterligare pantbrev så kostar dom 2% pantbreven kan vara ett eller flera och är oftast på ett större belopp än säljarens nuvarande lån. Finns fördelar med att ha flera mindre pantbrev. Enklare att byta långivare för delvis av totalen när olika lån förfaller. Vi har bara bytt allt på en gång och det är enklast.
Nyfiket formulerade frågor:
-
Vad, rent tekniskt skiljer en transaktion i den kalibern vs. t.ex en bilaffär för 350.000kr? Är det komplexiteten av flertalet inblandade instanser som gör det “värt” 5.000kr?
-
Och följdfråga för mig som trångsynt, varför klassas det rimligt att det skall kosta 5.000kr för köparen bara för att summan i transaktionen är hög?
Jag hade också blivit frågvis av förslaget, och tänkt att dem 5.000kr kan jag hellre lägga på [valfri böjelse] …
Håller helt med dig, kan dock tycka att det är mäklarens uppgift att bistå med detta vid affären. Åligger knappast köparen att lösa säljarens lån. Är väl inte konstigare än att köpa en bil via bilhandlare.
Samtidigt är 5000kr ganska billigt för att slippa huvudverken så personligen hade jag accepterat bankens avgift.
Morsan hade samma problem då hon köpte lägenhet utan att ta lån. SEB ville inte backa på avgiften, men det gick bra via Nordea om man utnyttjade konceptet “kontanttillträde tambur”.
Förvånad över att det är en fast avgift och inte procentuell.
Funderar också på det. Det sker ju massvis med både låga och höga överföringar varje dag. Allt är automatiserat, så vad är det man betalar för?
Fel av mig. Detta gäller vid bostadsrätt
För bostadsrätter finns det inga pantbrev, istället görs en pantförskrivning, dvs en notering i bostadsrättsföreningens lägenhetsregister. Banken behöver då meddela bostadsrättsföreningen om att bostadsrätten är pantsatt så att de kan registrera pantförskrivningen i lägenhetsförteckningen. Detta meddelande kallas för denuntiation.
En del bostadsrättsföreningar tar ut en avgift vid pantförskrivningar, vilket i så fall måste stå i föreningens stadgar. Avgiften för en pantförskrivning är vanligtvis runt 500 kr, oavsett hur stort bolån man skall ta.
Jo men här kan jag allt bidra med min (o)-klokhet!
2018 köpte jag en lägenhet via Svensk fastighetsförmedling. Det var ett kontantköp på 1.875.000:- (tack Ratos, HM, Precise Bio m.fl)
Det lyftes inte på många ögonbryn då förutom att jag bads sätta in mindre summor, vill minnas max 500.000 åt gången.
2022 köpte vi en villa för 6.000.000:- (Tack SSAB, Nordea m.fl) via Fastighetsbyrån och då var det tvärstopp! En bank måste finnas med på min sida. Min bank Swedbank kunde naturligtvis vara med men först startades jooooordens karusell där jag och min fru tvingades redovisa varje tjänad krona sedan 2000-talet. Inkomstutredningen tog nära 3 nervösa veckor där jag fick höra att banken kunde frysa pengarna om de misstänkte att det inte var “vita” pengar.
Ska nämnas att jag månaden innan vi ens la bud på huset sålde alla våra aktier hos Avanza och flyttade allt till mitt Swedbank-konto. Ingen ifrågasatte den pengaflytten heller.
Hur som fanns det inga misstankar om skumraskaffärer och banken kunde gärna hjälpa till men ville ha 4.750 för besväret. Om jag tog ett lån bjöd de på den avgiften. Sååå…jag tog ett lån på 500.000, investerade dessa i globala indexfonder. Sålde dessa efter en uppgång på nära 16% på 6 månader.
Ringde banken och ville amortera bort 499.000 och då började karusellen igen…“du behöver visa vart pengarna kommer ifrån”. Tror jag smällde av!
-Ska jag visa vart ni fick pengarna ifrån som ni lånade till mig för mindre än 6 månader sedan, är ni helt tappade eller?
Slutade med att jag fick tag på någons chefs chef som lovade lösa allt så nu har jag bara 1.000:- i lån på huset.
Bästa är ju att det är Swedbank också. De om någon har ju inga problem att tvätta pengar till diverse oligarker etc.
Har haft typ samma resa med LF men jag var även tvungen att bevisa att jag hade bolån i en annan bank samt att jag verkligen fått en faktura för att betala av lånet…
Min erfarenhet är att åtminstone storbankerna brukar ta ut en avgift för kontanttillträden, undantaget Handelsbanken. De gör inte det.
En vän kom runt detta genom att låna tusen kronor eller någon sådan struntsumma för att deras “interna regler” inte medgav något annat än att de uttog en avgift på 5000 för att medverka om han skulle casha köpet. Sjukt att man ens ska behöva hålla på sådär.
Det skiljer i princip inget på ett kontantillträde och ett tillträde med lån förutom att det inte finns några framtida intäkter för banken vid kontanttillträde.
Det vill säga banken gör kontroller att kontraktet är ok (säljaren kanske har sambo som inte godkänt försäljningen mm), kontroll för säljarens ev. lån, löser dessa lån och har kontakt med mäklare och säljarens bank. Detta tar tid och någon måste avsätta tid vid tillträdet. Är det rimligt att banken ställer upp på flera timmars (ja det tar det) arbetstid utan ersättning?
Många kontroller ska mäklaren ha gjort, men de missar saker och det är bra att ha den säkerheten som köpare.
Ok, det förklarar åtminstone en del (men inte 5000 i mitt tycke)!
Blir nyfiken på varför 5000kr skulle vara för mycket. Vad hade du tyckt va rimligt?
Jag tänker så att går det åt ett par timmar är det rimligt att tusenlapparna tickar iväg. Hade banken sålt konsulttimmar hade man snabbt varit uppe i 5000kr.
Din bank lurar dig. Har själv köpt både fastighet och BR kontant flera gånger och min bank har inte tagit någon extra avgift.
Öppna ett konto i en bank som inte tar någon “administrativ avgift”, för över pengarna till det kontot och betala därifrån. Avsluta därefter dina konton i “gangsterbanken”.