Jag ska köpa en gård och då jag inte arbetat på många år så får jag inget lån utan jag behöver tyvärr lägga hela summan själv. När jag frågar SEB om hjälp så tar de 5000 kr som schablonbelopp. Gården är obelånad (pantbrev finns på 100 000 men är lösta) och mäklaren fixar med lagfart, jag kan även skicka köpeskildringen till mäklarens klientmedelskonto för en smidigare affär (depositionsavtal upprättas dessförinnan). Desto mer jag läser på desto mindre säker känner jag mig dock. Vad är det som blir viktigt för mig att hålla koll på som banken annars hade löst åt mig?
Om en mäklare är inblandad ska väl inte banken ta ut något?
När jag kontantköpte en lägenhet (via mäklare), så var jag bara inne hos banken och godkände beloppet för tillträde nån dag innan. Sen löste mäklaren tillträdet med de två respektive bankerna.
Vad har du för bank? Det verkar som att de flesta tar 5000kr eller mer.
Vad är de 5000 kr för avgift? Du ska väl bara föra över pengar från ditt eget sparkonto till mäklarens klientmedelskonto?
Hade Swedbank då. Om jag inte minns fel är 5000kr de belopp de (bankerna) brukar ta för att upprätta kontrakt o.s.v. Det jobb som säljaren redan betalar mäklaren för.
Du ska väl bara ha ett tillträde? Köpekontrakt är väl upprättat av mäklaren?
Vad skall banken göra som motiverar en avgift på 5000 kr?
Är mäklaren ansluten till en kedja typ Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsbyrån etc kan du vara lugn. Är det en “frifräsare” utan ansvarsförsäkring hade jag låtit banken vara med.
Frågar man banken är det en lång lista de rabblar upp en lång lista men inte mycket av det jag behöver hjälp med. De har ju som sagt schalonbelopp på tjänsten. Det är ju därför jag mfl blir upprörda på dom.
Bara tillträde, köpekontrakt vill de se innan jag får hjälp.
Banken ringde nyss tillbaka kanske efter att ha sett min utvärdering om att jag tänkte byta bank(eller som hon sa som svar på mitt epost) och tipsade att dubbelkolla med lantmäteriet att pantbrevet var löst och att det i övrigt inte skulle vara några problem.
Jag köpte en skogsfastighet utan att blanda in banken (som ville ha 25 000 kr för att upprätta avtal!!). Jag använde en avtalsmall som jag hittade på nätet.
Det mesta går ju att avtala, men en detalj som kan vara bra att känna till är att eventuella “svävarvillkor” måste vara med i köpebrevet för att vara bindande (så man inte bara har med dom i köpekontraktet).
Det vore skräp till mäklare om hen inte hade kollat detta!! Men OK, ring Lantmäteriet och kolla att pantbrevet ligger i Ägararkivet för säkerhets skull. Om inte, är det mäklarens uppgift att verifiera att lånet löses på tillträdesdagen.
Skogen! Vad menar du med svävarvillkor?
Köpte en gård för två år sen, med mäklare. Banken tog 2500 kr för att föra över pengarna (sitta redo då köpare, säljare, mäklare hade tillträde).
Från SEB till SEB.
Jag var inte helt nöjd kan sägas…
Svara banken att ni har en mäklare som sköter allt det där och att det enda du behöver är att de gör en överföring till klientmedelskontot. Jisses, tänk om man gick in på Pressbyrån för att köpa en macka och de började mansplaina att man måste boka en tandläkartid för att småätande kan ge hål i tänderna.
I och med att det är ett klientmedelskonto hos mäklaren så kan du till och med föra över det några dagar innan och få verifierat från mäklaren att det kommit in så finns det inga frågetecken på tillträdesdagen sedan. Om du känner dig bekväm med det alltså.
Ja, det är ett begrepp som kanske kräver en förklaring. Ett svävarvillkor är ett villkor som måste uppfyllas för att affären ska anses giltig, men som inte kan uppfyllas innan affären är genomförd.
Det kan egentligen vara vad som helst, men när det gäller skog och andra lantbruksfastigheter handlar det ofta om att köparen ska få förvärvstillstånd (vissa fastigheter kan nämligen bara köpas om du varit skriven på orten i ett år). Det kan inte delas ut i förväg utan bedöms i efterhand märkligt nog. Vill det sig illa och man nekas förvärvstillstånd och man inte har det som svävarvillkor i köpebrevet kan det vara grund för skadestånd som ska betalas av köparen till säljaren. Surkål!
Låter märkligt. Behövs förvärvstillstånd brukar man bara få vilande lagfart, tills förvärvstillstånd erhållits.
Enligt min mening räcker det att övriga villkor endast behöver anges i köpekontraktet. Ett köpebrev är endast ett kvitto på att säljaren har erlagt köpeskillingen och ingenting annat.
https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
“Eventuella svävarvillkor måste tas med i köpeavtalet och i ett eventuellt köpebrev för att vara juridiskt bindande”
Tackar. Alltid lär man sig något nytt.