Var intresserad av en bostadsrätt i Stockholms Söderort men kunde inte buda för att jag inte hade lånelöfte ( vilket jag inte kan få då jag är pensionär ).
Hade tänkt köpa kontant men tydligen måste man i alla fall ändå ha lånelöfte. Intressant utveckling. Cash is no King anymore,
Var i kontakt med honom både före visning och under visningen och då var han väldigt påstridig om lånelöfte. Fanns nog inte i hans sinnevärd att det finns kontantköpare.
Skrev inlägget mera för att peka på att som kontanköpare hamnar man lite på sidan av och normen är att man skall låna till allt.
Kanske kan vara en god idé att kontakta lite mäklare på de största lokala firmorna och sälja in sig i förväg. Säga att jag är på jakt efter denna typ av bostad och att jag har för avsikt att betala kontant, då jag hellre äger en fastighet än aktier. Kanske även ordna med papper som intygar att kapitalet finns.
Har de lite koll på vem man är innan, så kanske det kan gå även utan lånelöfte och om inte annat, så vet man i förväg vilka mäklare som det inte går alls hos.
Som säljare hade jag inte gått med på attmin mäklare hittar på detta. Visst, när det är säljarens marknad så kanske man bara vill ha en snabb affär. Men vem vill avvisa en budgivare i den här marknaden?
Jag har alltid ringt och pratat med mäklare när jag varit intresserad. Det är viktigt att visa att man är en seriös intressent.
Det är ju lite större risk för säljaren med en kund som vill köpa kontant. Banken kan säga nej till kontanttillträdet för den inte förstår ursprunget av pengarna som ska användas. Så från en mäklares perspektiv kanske det känns enklare eftersom de som har ett lånelöfte har genomgått någon sorts kontroll redan.
Däremot begår ju mäklaren ett fel om han inte stämt av med säljaren om ditt intresse. Mäklaren ska förmedla alla bud till säljaren.
Vissa mäklarfirmor använder något som heter Cetti, vilket är budgivning via BankID och en del i den processen är att bankerna bekräftar att det finns ett lånelöfte vid vinnande bud så det kanske är en sådan budgivning här.
Jag köpte lägenhet kontant i innerstan för ett år sedan. Säljaren hade anlitat en ”toppmäklare” som inte hade problem med det och krävde inga bevis för att jag hade pengarna när jag gav mig in i budgivningen och förklarade situationen.
Styrelsen i föreningen däremot fick jag bevisa att jag hade medel för att de skulle bevilja medlemskapet, så fick öppna upp min ekonomi för mina framtida grannar…
Tror det för man var tvungen att använda BankID för att kunna ge ett bud.
Fick det inte att fungera så jag gav upp när jag sedan såg att man måste ha ett lånelöfte.
Hade det varit angeläget hade jag naturligtvis ringt mäklaren för att få hjälp att kunna lämna bud.
Tycker att det är bra att det är ordning och reda på budgivningen - det finns säkert goda skäl till det.
Men vad jag är bekymrad över att detta är ännu ett exempel på hur personer utan lån och med sparade pengar lite kommer på undantag.
Vi som barn som uppfostrades att spara och inte slösa och nu på äldre dar är fostrade av Dave Ramsey att vara skuldfria undrar om vi dragit en nitlott?
Kontakta mäklaren och säg att du vill kontantköpa. Om de ändå trillkas lägg ett bud och påtala att mäklaren är skyldig att framföra alla bud till säljaren. Mäklaren har inget val, de måste framföra budet. Annars kan du anmäla till fastighetsmäklarinspektionen.
Jo, det står det i annan text som jag inte tog med.
Först måste mäklaren godkänna mig som budgivare och för det krävs lånelöfte. Men som du säger, jag kan alltid maila eller ringa och lägga bud som sedan måste framföras.
När jag köpte den nuvarande bostadsrätt förhördes jag som en misstänkt penningstvättare innan man släppte loss mina sparpengar frårn min sparade tjänstepension.
Trodde jag skulle bli framburen på sammestkudde som en kung när jag skulle betala kontant och dessutom utan krav på försäljning av tidigare bostadsrätt,
Nej, det blev att sitta vid “förhörsbordet” på storbanken till dess man släppte mina pengar.
Skall vara tydlig att man gjorde det snyggt, professionellt, vänligt och faktiskt gratis - men en lite surrealistisk upplevelse var det faktiskt.
Det finns i princip. Hade TS pratat med mäklaren i stället hade inte så många behövt förfära sig.
TS har klippt in en standardtext, där kan man kanske inte gardera sig för alla eventualiteter.
Styrelsen har skyldighet enligt lag att säkerställa detta för att skydda befintliga medlemmarnas ekonomiska intressen. Inte så konstigt väl, du ingår ju i en ekonomisk förening där ett personligt obestånd skulle drabba andra. Sen har styrelsen tystnadsplikt, så inte alla dina grannar som får insyn direkt.