Signerade nyproduktion början av året!

Hej RT!

Idag bor jag och min familj i en villa på landet utanför en mindre stad. Villan är värd idag cirka 3,5-4 miljoner med ett bolån på 1,8 miljoner. Efter mycket funderande och diskussioner här hemma bestämde vi början av året att vi ville göra en livsstilsförändring. Vi ville lämna livet på landet och flytta till lägenhet utanför Sthlm. I början av våren valde vi att signera en nyproduktion på 3 rok för 5,8 miljoner som ska bli klar årsskiftet 2023/2024. Vi valde nyproduktion eftersom vi skulle flytta till en ny stad och tyckte det var samtidigt skönt att ha extra tid att ordna allt det praktiska med jobb, skola, sälja av grejer och njuta en sista tid med villalivet. Inge bråttom iväg. Efter flytten tänkte vi bo här i 3-5 år för att sedan flytta till något större.

För varje dag blir vi mer orolig över att vi gjort en riktig dålig affär utifrån den stigande räntan. Oron ligger i att vi får mycket mindre betalt för vårt hus och köper en nyproduktion för överpris. Detta kan även göra att kontantinsatsen som kommer från vårat hus idag blir mycket mindre. Som sagt är avtalet på nyproduktionen bindande.

• Vad händer om man ej kan betala kontantinsatsen? Banken godkände att ge bolån på 70%.

• När vi fick detta lånelöftet räknade banken på 2% ränta. Idag skulle de räkna förmodligen på en högre ränta och vi skull ej fått beviljat bolån. Skulle det kunna ske om 1.5 år när allt närmar sig att banken ej vill bevilja ett nytt lånelöfte?

• Vi har även funderat på att sälja vår villa nu och flytta till hyreslägenhet tills lägenheten blir klar. Vad tänker ni om det? Trist dock att lämna något vi ändå tycker om hastigt och bolånet går ut 2023-12-31.

Några andra tankar eller förslag som vi bör tänka på nu?

Tack på förhand!

Läs kontraktet som du har skrivit på. Där står vad som händer vid avtalsbrott.

Även om banken diskuterade 2 procent med dig så var det säkert inte på den räntan man gjorde Kvar Att Leva På-kalkylen. Den låg troligen på 6 procent. Lånelöftet från banken bör därmed vara säkert.

Den tredje frågan är svår att ge råd om. Ta en diskussion med banken och en seriös mäklare.

6 gillningar

Tack för svar Nestor! Jag ska kika på avtalet.
Svårt att veta hur orolig man ska vara när man inte kan förutse marknaden/framtiden.

1 gillning

Om kostnaderna för att bo i nyproduktionen blir väsentligt högre än vad som framgått i byggbolagets kalkyl kan du ha rätt att frångå avtalet. Kolla upp om det är så.

2 gillningar

Är det BRF lånet som du tänker på då? Jag har för mig att beräkningen var strax över 2 % i kalkylen.

Vissa byggbolag skriver tex såhär:

” Rätt att frånträda

Du har rätt att häva dit köp om föreningen inte upplåtit bostaden med bostadsrätt senast vid tillträde, eller om de insatser och avgifter som ska betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än vad som angetts i kostnadskalkyl och förhandsavtal.”

2 gillningar

Jag har letat efter denna mening eller något liknande men kan ej hitta det i avtalet.
När det gäller kontraktsbrott står det att föreningen får erhålla ersättning.

Detta är ju en risk man tar när man inte köper och säljer på “samma marknad” (i tid).

Men, 2023/2024 är också ganska långt bort. Ränteuppgången nu kan vara historia då.

3 gillningar

Absolut, dock hade jag svårt att tänka mig en bolåneränta över 3% när vi signade. Man lär sig alltid något nytt! :slightly_smiling_face: Precis det kan vara en dålig idé att få panik och göra kortfattade beslut. Det värsta kan eventuellt vara över då, som sagt vet man ju aldrig. Bara hålla tummarna. Sen kanske höja bufferten tills dess om det skulle lite extra pengar för en kontantinsats.

Men banken har väl inte räknat med 3%? De gör väl sina kalkyler på 6-7% ränta som de brukat göra? Det ska ju ni också göra oavsett.

Många “väl” där, men banker gillar ju hängslen och livrem. Det skulle förvåna mig om de kalkylerat och lovat saker baserat på en så liten möjlig räntehöjning.

Oavsett håller jag två vidskepliga tummar ändå. :slight_smile:

2 gillningar

I den ekonomiska planen för föreningen sätts en kalkylränta. Den har oftast en viss marginal jämfört med aktuellt ränteläge. Beräknar man att normal ränta i nuläget är exempelvis 1,25 procent så skriver man oftast 2 procent som säkerhesmarginal. Sedan längre bak i planen finns också scenarios vad som händer med årsavgiften om räntan går upp.

Om räntan skulle gå upp till 3-4 procent kan jag inte tänka mig att du har rätt att häva köpet på grund av detta.

2 gillningar

Tack Nestor för svar!

Det är inte bara räntehöjningar på ditt bolån du bör vara orolig över, även föreningens räntor kommer med säkerhet att höjas och med det de avgifterna söm framgår i avtalet.

I mitt fall nästan med 50%. Tyvärr blir tungt. Kanske att inte går bolån beviljat.

Jag kommer bestrida och försöka frånträda från förhandsavtalet.

OBS:- Föreningen kom med besked om de nya månadsavgiften 1,5 månad innan inflyttning.

Hej!

Samma sits här! Vilken byggherre har du? Har du frånträtt än? Jag har haft dialog med vår byggherre (OBOS) och de är så klart inte positiva till frånträde. De är också väldigt kryptiska med hur höga avgifterna verkligen kan bli. Vi har tillträde om ett år och “mycket kan hända på ett år” säger de. Fast vi ser redan nu att projekten med tillträde inom 3 månader har gått upp ca 30% i avgift. Vi kommer också frånträda är vår utgångspunkt.

Jag förstår byggherren. Ingen, absolut ingen vet vad räntan är om ett år.

1 gillning

Ja, det gör jag också. Därför har vi erbjudit dem en förlikning som första steg. Men att räntan inom ett år skulle vända så pass neråt att deras kostnadskalkyl håller ser jag som osannolikt tyvärr.

I samband med att ni skrev på avtalet bör ni ha fått en kostnadskalkyl som visar ett utfall vid olika räntehöjningar. Av hoppa av ett avtal på grund av räntehöjningar är inte självklart. Spännande fortsättning följer.

1 gillning

Det här uppfattar jag som en allmän avtalsrättslig fråga som alltså bör gälla oavsett vad som står i avtalet. Det finns ju flera paragrafer i avtalslagen att falla tillbaka på med generalklusulen i paragraf 18 (om jag minns rätt) som sista utväg. Poängen är inte främst att läsa själva lagen utan att hitta konkreta rättsfall. Det ska helst vara rättsfall från hovrätten eller HD men även vanliga tingsrättsdomar är värda att läsa. Jag har för mig att det skrivits i media om sådana avgöranden. Där har det väl ofta handlat om förseningar istället för fördyringar.
Själva tänket är dock detsamma.

Förmodligen har bostadsföretagen valt att helt utelämna möjligheter för bostadsköpare att frånträda avtalet i själva avtalstexten. Så kan man så klart göra men det finns alltid en bortre parentes när den typen av förfarande i en domstolsprövning skulle bedömas som ”uppenbart oskäligt”.

Det jag skriver här baserar jag på en kombination av medieuppgifter och att själv ha läst en del juridik, för länge sedan nu. Kanske finns det någon jurist på forumet som har mer detaljerad koll?

När det gäller fördyringen så måste den rimligen vara betydande för att det ska finnas något att hämta här. Det skulle kunna handla om en fördubbling av månadsavgiften eller något sådant. Hur finansieringen av BRF:en ser ut är alltså en central faktor.

En fråga här, och jag menar inte att den ska framstå som kritik utan verkligen bara en nyfiken fråga:

När man skriver upp sig för nyproduktion så finns ju en kalkyl, även om 5% ränta inte står med så borde man kanske ändå fråga sig själv om man klarar det tillsammans med egna lånet och avgiften (bankens KALP, men för egen del med).

Ponera att avgiften innan inflytt inte höjs, ni flyttar in till den avgiften som är satt. Efter inflytt höjs räntan och därmed avgiften med 50% nästan direkt, i det läget finns ju ingen klausul som kan berättiga ett frånträde. Den som bor i BRF redan kan ju inte säga tack och hej om avgiften höjs. Skulle ni då sälja pga att det genast blev för dyrt att bo?

3 gillningar

Tyvärr är det ju likadant med exempelvis leasingen på bilen om man har det. Räntorna kan gå upp och ner.
Ingen skulle någonsin kunna bygga om man riskerar att själv stå med ett bygge på > 100 miljoner som man riskerar få in 0:- för.
Jag förstår att det är svårt att häva dessa avtal.
Man sätter ju i praktiken sina grannar i en jobbig sits då dessa måste betala för avhoppare om bostaden inte blir såld.

Det mest rättvisa är ju att löpa linan ut och ta förlusten vid försäljning av färdigbyggd BRF.

2 gillningar