Jag har innan alla dessa räntehöjningar bokade och skrev på förstahandskontrakt till en nyproduktion bostadsrätt, inflytt Q2 2024.
Innan:
min egen bostad var värderat mer
räntan var lägre
behövde mindre kontantinsats för lånelöfte
Nu värderas inte min bostad lika mycket samt all kostnader för bostaden avgiften el samt matvaror är högre och det leder till att jag inte kan lägga undan så mycket. Nu kräver banken mycket mer i kontantinsats också, så jag får inget lånelöfte heller.
Jag känner mig klämd och vet inte vad som kan göras. Jag kan inte dra mig ur då det sägs att det blir avtalsbrott. Det är snart dags för att skriva på upplåtelse avtalet och jag vet inte hur det ska lösas. Har mått så dåligt av att tänka på det här nu ett tag. Jag skulle behöva rådfråga någon som är insatt i det här.
Tack på förhand
Vi backar bandet lite först.
Hade du klart med banken att du kunde köpa ny bostad innan du sålde din befinliga bostad? Du kollade upp allt med banken innan du skrev kontrakt med nya bostaden?
Som du skriver så blir det kontraktsbrott och det är tyvärr många som har hamnat i den situationen.
Nu vet jag iofs inte vart du har din bostad men med tanke på världsläget som är nu så ska man nog sälja sin bostad först innan man köper sig ngt annat.
Hur hade du tänkt lösa det om du inte fått din bostad såld?
Är det inte detta som TS undrar? Jag uppfattar trådstarten som: ”Jag sitter i skiten på grund av att saker och ting har ändrats sedan jag gjorde min plan (som kanske inte var så förutseende såhär när jag tänker på det i efterhand). Hur ska jag lösa detta nu när väl situationen har uppkommit?”
Vad pratar vi för straff för sådana här avtalsbrott? Jag antar att det är böter, eller? Är det tillräckligt lågt för att det ska vara rationellt att bara betala och gå vidare?
Från Hallå konsument: Ibland händer det att du vill säga upp förhandsavtalet av någon anledning. Det kan kosta en del pengar eftersom avtalet är bindande.
Men det finns tre undantag där du ibland kan dra dig ur utan att det kostar dig något:
Om inte lägenheten, villan, radhuset eller kedjehuset upplåts med bostadsrätt senast vid inflyttningen.
Om föreningen varit försumlig och upplåtelsen inte sker inom skälig tid från det från den beräknade tiden för upplåtelsen.
Om avgiften för bostadsrätten är väsentligt högre än vad som angivits i förhandsavtalet och du säger upp avtalet på grund av detta inom tre månader från att du fick veta det.
Om du inte uppfyller något av kraven och ändå bryter avtalet riskerar du att få betala den merkostnad du orsakar och ersätta föreningen för den skada den lider. Exempel på merkostnader kan vara:
kostnader för annonsering och visning
mellanskillnaden på vad föreningen får betalt av en ny köpare och vad de skulle ha fått av dig
om det hinner bli obetalda avgifter.
Observera att din ersättningsskyldighet inte är begränsad till det förskott som du betalt i samband med att du skrev förhandsavtalet.
Vanligtvis får man betala mellanskillnaden för det som personen köpte det för och vad de säljer om den för. Jag vet flera som har fått betala upp mot miljonen i skadestånd (mellanskillnaden, räntekostnad + obetalda avgifter tills den blir såld). Min erfarenhet är att byggbolagen då dumpar ut lägenheten för att få ett snabbt avslut då de vet att det är den ursprungliga säljaren som ändå får ta smällen.
Kalkylen idag bygger ju på en ökad ränta från dagens läge. TS kanske kan klara dagens läge utan problem precis som banken förutsåg för något år sedan, men idag kollar ju kalkylen om TS klarar ännu en höjning.
Hur mycket mer i kontantinsats kräver banken? Är det görbart att spara ihop summan om du drar ned på allt och lever på existensminimum fram till inflytt?
Det var nog inget fel på bankens kalkyl. Problemet är att 7 procent gäller nu också!
Frågeställaren har uppenbarligen haft för liten marginal. Sjunker den egna insatsen med några 100 000 kr samtidigt som månadsavgiften stiger med ett par tusen kr så hamnar man lätt under gränsen.
Förmodligen hade frågeställaren klarat av ett befintligt lån, men kruxet är att det handlar om ett NYTT lån.
Först får du ta reda på exakt vad ditt skadestånd till motparten blir. (Böter betalar man till Staten, och är något annat). Börja med mäklaren. Hen borde kunna ge besked och är gratis till skillnad från en jurist.
Sedan får du ta ställning till hur du går vidare.
Personligen hade jag nog svalt ett par 100 000 och gått vidare. I annat fall hade jag nog gett ett motbud. Varken mäklare eller entreprenör vill hamna i tidningen med ett snyftreportage. Här är det oerhört svårt att ge råd, eftersom förutsättningarna är så olika för olika personer.
För de som inte vet hur det här funkar så binder man upp sig långt innan upplåtelseavtalet. Det kan vara 2 år emellan, och inget bolånelöfte sträcker sig så långt. Vid köp av nyproduktion behöver man alltså binda sig utan någon garanti från banken i en potentiellt ganska lång period.
Jag tror vissa hamnar i den här sitsen trots relativt goda marginaler inräknade tyvärr.
Känns som denna typ av upplägg kommer vara stendött i Sverige efter senaste månadernas agerande från byggbolagen, där de motsätter sig att avgiftshöjningar på 40% räknas som betydande bara för att de i korta perspektivet har ett övertag över konsumenten genom att driva det till domstol.
Jag skulle råda TS att kolla om det finns någon slags grupptalan du kan ansluta dig till. Annars, gå igenom avtalet med en advokat och ta det därifrån.
6 gillningar
Anonym
(Anonym)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
20