Läget för nyproduktion är tufft i Göteborg och många byggherrar får inte sina lägenheter sålda. Med tiden erbjuder alltfler avgiftsfritt i ett antal månader, men detta känns alltför bra för att vara sant? Någon som besitter mer kunskap som ser det jag inte ser?
Tosito har ändrat sitt erbjudande flera gånger och nu erbjuder man till och med 36 mån avgiftsfritt på sina objekt samt prisgaranti 2-5 år. Om du inte får inköpspriset vid försäljning, täcker Tosito förlusten vad jag förstår.
Det här är ju för bra? Man kan ju rent teoretiskt till och med bo i 3 år och sedan förbereda för försäljning, och inte gå med förlust? Det blir ju nästan gratis boende?
Klart att många kommer bo kvar längre än 5 år och många behöver flytta tidigare än 2 år, men hur kan man gå med vinst med detta upplägg?
Den enda nackdelen jag får fram är att om man går med vinst så behöver dessa avgiftsfria månader räknas in som ”vinst” och beskattas. Men då utnyttjas ju ändå inte prisgarantin och att sälja utöver inköpspris utgör ju inget problem. Gränsen till sinnessjukt upplägg?
Det kan inte jag svara på
men jag har svårt att tro att det skulle vara något fuffens med villkoren. Åk dit och titta. Prata med mäklaren. Fundera på om du vill bo i den delen av stan. Blir säkert jättefint där på sikt, men när?
Jag kommer betala utan lån (av flera olika skäl, men förstår att man förlorar ”hävstång” och att man missar alternativ avkastning på börsen). Är student ett par år till och har ej möjlighet till bolån. Föräldrarna är redan pensionerade och kan ej stå som medlåntagare.
Risken är att företaget går i konkurs. Då finns det inte längre någon som kan betala din månadsavgift eller mellanskillnad när du säljer och du sitter i skiten.
Tositio får in köpeskillingen månad 1,och ska sedan betala ut rabatten de kommande tre åren. Billigt sätt att komma vidare, givet stiltjen för nyproduktion?
Huruvida priset är högt eller lågt har jag inte kompetens att bedöma. Däremot ser jag att entreprenören är ekonomiskt stark, varför risken att prisgarantin inte kan infrias verkar vara låg.
Åker du verkligen på en reavinst på de avgiftsfria månaderna om du säljer utanför prisgarantin? Jag säger absolut inte att du har fel, men jag är förvånad. Prisgarantin tecknas mellan dig och entreprenören och det är ju bostadsrättsföreningen som skickar kontrolluppgift.
Okej, tänker också att om man säljer inom dessa fem år så har man fått tagit del av rabatt och är garanterad att inte sälja med förlust. Låter svindyrt för byggaren. Men kanske något de tvingas till då.
Det kan vara jag som missförstått det hela, det här är en djungel som jag inte förstår. Tack för ditt svar. Hoppas länken kan klargöra läget lite bättre för oss.
Fråga säljaren om du istället för avgiftsfritt och prisgaranti vid försäljning kan få motsvarande avdrag på priset istället. Om de går med på det skulle jag gissa att de är seriösa. Om inte så ligger det nog en hund begravd någonstans… Att få avdrag på pris istället för 36mån avgiftsfrihet ger dessutom köparen lägre lån, och därmed lägre ränta. Kan dock vara svårt att värdera prisgarantin, men säljaren har säkert en kalkyl för det.
När jag tänker efter blir ju faktiskt nettoeffekten av 36mån avgiftsfrihet att köparen lånar ut pengar till säljaren räntefritt. Dvs det är bättre för köparen att bara få motsvarande avdrag på priset.