För bra för att vara sant? 36 mån avgiftsfritt och prisgaranti | Vad är det jag inte förstår?

Fördelen med avgiftsfritt och prisgaranti kontra prissänkning är att det inte sänker värdet på försäljningarna i huset. Det insulerar också mot framtida avgiftshöjningar de kommande 3åren. Något som signalerar soliditet till potentiella köpare.

2 gillningar

Funderar på allvar att köra på detta, men obeskrivligt jobbigt läge om företaget går i konkurs och inte kan täcka förlusten.

Och hur man vet hur stabilt ett företag är har jag noll kunskap om. @Nestor är ju kunnig så tycker det ger en bra fingervisning. Får se vad mäklare och andra säger efter en djupare research.

Tycker bara föreningen är intressant egentligen om de verkligen kan leva upp till prisgarantin. Övriga föreningar i området har generellt något lägre belåning och inköpspris. Men garantin ger trygghet, särskilt då det finns en liten risk att behöva sälja på lite kortare sikt och att då slippa risk i en potentiellt osäker marknad. Prisgarantin måste täcka det högre beloppet.

Det jag spontant ser är ju att nuvarande ägarna av husen säljer av och därefter ger rabatt på föreningens inkomst. Det är ju BRFen som inte får in pengarna, inte byggaren.
Detta slår då i den längre sikten för ekonomin för föreningen som kommer ha stora lån pga konstruktionen. På lång sikt ger det då ökade avgifter om några år när denna garanti/rabbat/bonus gått ut.
Ska man vara smart, behöver man nog sälja innan dess då.

Det brukar vara att säljaren täcker avgiften till BRF:en i tre år. Dvs att föreningen inte försvagas på upplägget.

Så du betalar x miljoner för lägenheten till säljaren och de betalar sedan y tkr i månaden i tre år till BRF:en.

NEJ! Detta har du totalt missuppfattat. Entreprenören betalar in avgiften i stället för kunden.

Skulle Brf inte få sin avgift under tre år skulle den lika gärna skriva på en konkursansökan med en gång. Ingen, jag upprepar ingen bank skulle godkänna ett sådant upplägg.

Enligt entreprenadkontraktet skall Entreprenören förvärva osålda lägenheter och betala månadsavgift. I detta fall väljer alltså Entreprenören att upplåta lägenheten men skriver ett separat avtal med köparen om att betala avgiften i tre år.

Låt bli att sprida felaktiga uppgifter på detta forum.

2 gillningar

Ja. Se till att det är det ekonomiskt starka moderbolaget som du tecknar avtal med. Är det något annat bolag i koncernen, bör det i så fall finnas en moderbolagsborgen. Mäklaren får ta tag i detta.

Att inte sett alla detaljer är inte samma sak som att sprida felaktiga uppgifter. Ingen ovan i diskussionen har nämnt

förns nu. Jag säger tydligt att “det jag spontant ser” Det är ju inte heller direkt såsom att jag råder till något skattebrott.
Detta är ett diskussionsforum. Inte en rättssal.

Chalmers håller på att tömma Campus Lindholmen så om det inte dyker upp en ny stor hyresgäst kommer det bli ganska ödsligt ett bra tag i området. Det påverkar givetvis resturang och serviceutbudet vilket i sin tur påverkar efterfrågan och attraktivteten.

Har du behov av ett boende med det här läget och storleken i 5-10 år? Eller är det här mer en spekulation?

Nä jag håller med Nestor.

Om du inte vet, eller är osäker, fråga gärna istället :+1:

2 gillningar

Du skrämmer folk helt i onödan genom ditt påstående att brf skulle gå miste om årsavgifterna.

Att skriva “Banker är sk-t” har jag inga problem med. Det är en åsikt som var och en får ha. Att skriva felaktiga fakta däremot, skall man inte göra.

4 gillningar

Att sitta och trycka ut ideologier, direkt hävda saker och presentera det som fakta, argumentera för poänger utan meriter och uttryckligen sprida ogrundade uppgifter som fakta är en sak. Att höja ett varningens finger för en farhåga eller fråga som dyker upp ett ämne är en helt annan. Att den därefter motbevisas, fine all good!

Det är inte bara experter som sitter och läser i detta forum. Om någon normal människa också ser och läser detta ämne är det absolut en frågeställning som är relevant.
QED

Att enkelt svara “nej det behöver man inte oroa sig för. Enligt entreprenadkontraktet skall Entreprenören förvärva osålda lägenheter och betala månadsavgift. Så detta täcks av entreprenören” hade varit ett supertydligt, konstruktivt och informativt sätt att möta tanken och mitt inlägg.

Nä vet Ni vad, då är det ju lika bra för oss normala människor att hålla käften och lämna alla svar till de 5-10 individer som driver forumet och kan alla svar på allt.
Dags att gå tillbaka till att vara lurker.

Andra saker att kika på:

Hur ser andelstalet ut jämfört med din del av den totala bostadsytan?
Parkering är löst via Karlastaden garage. Värt att kika på priserna och ta höjd för prisökningar.

https://garage.karlastaden.se/

Rent spontant hade jag lätt köpt om man orkar bo i lite byggkaos. Om 5 år så kanske området är mer ”färdigt” och priserna kommer gå upp en hel del. Det har nog företaget räknat med därför de lämnar en sån här garanti.

Men då hade du ju inte fått smäll på fingrarna med juristklubban, och det funkar ju inte! Pöbeln skall veta hut!

1 gillning

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Min poäng är att man bör uttrycka sig mindre kategoriskt. Du skrev ju faktiskt i klartext att det var Brf som inte fick in pengarna.

2 gillningar

Ett tips är att om du inte är säker, så svara inte som att du är säker, då blir forumet bättre för alla. Om alla bara killgissar konstant innebär det att de få som faktiskt kan någonting blir helt utmatchade och inte orkar rätta alla fel längre, och de som vill lära sig kommer få svårt att veta vem som har rätt och fel :+1:.

Istället för att ta det som ett personligt påhopp så ta det som konstruktiv kritik.

6 gillningar

Ja, jag behöver ett boende och gillar Lindholmen. Kommer bo där minst 2 år. Prisgarantin tycker jag inger trygghet, behöver jag flytta efter två år kan jag göra det utan förlust.

Vad menar du med spekulation, att köpa utan att bo?

Verkar som det endast går att upprätta ett avtal mellan mig som kund och Tosito. Men ska se om det går att göra som du föreslår, det hade känt så mycket tryggare. Uppskattar dina och andras svar, tack!

Så kan det absolut vara och det behöver inte vara fel motpart. Det du vill ha med är att moderbolaget tryggar avtalet, dvs att de går i borgen ifall din motpart inte klarar sitt åtagande.