Ska köpa nyproduktion i Stockholms innerstad. Har tecknat förköpsavtal och har betalat in en deposition. Denna vecka blir det till att teckna det bindande avtalet. Men p.ga bostadskraschen så har de bara sålt kanske ca 20% av bostäderna i huset och inflyttning är om ca ett halvår. Jag börjar få panik över detta. Jag vill verkligen ha bostaden och bo där… de är jättefina och toppenläge med mindre än 1 min till tbana (ett par stationer från T-Centralen) och 5 min till bad på somararna. Men börjar bli nojig över hur BRF ekonomi kommer se ut med så få sålda lägenheter.
Det skall inte belasta föreningens ekonomi, att byggherren fått lov att starta bygget utan att ha sålt en majoritet av lägenheterna. Det värsta som kan hända är att byggherren går i konkurs. Gör den det innan bygget är färdigt tycker jag nog att du borde få en bra exit utan att förlora för mycket kapital.
Ställ en fråga till de du har kontakt med i säljprocessen. “Vad händer om jag skriver på det bindande avtalet, huset byggs färdigt, men när jag får tillträde är 80% av lägenheterna inte sålda?”
Låter det inte som ett läge att avbryta affären och hoppas på att kunna köpa till ett ännu bättre pris om/när bolaget som säljer ”rear ut”. Men det beror väl också på depositionens storlek och hur gärna du vill bo där. Hoppas allt går bra!
Som jag skrivit så många gånger förut: Entreprenören är tvungen att köpa de lägenheter som inte blir sålda. Föreningen belastas ej.
Dina inbelda pengar före tillträdesdagen får inte entreprenören ta hand om med en gång. De hamnar på ett spärrat konto hos mäklaren och lyfts när du tillträder lägenheten.
För att länna dig trygg kan du kolla dessa uppgifter med mäklaren.
Risken är konsekvensen på sikt för köparen, inte nu.
Att locka köpare till svårsålda nyproducerade br med avgiftsfrihet är en risksignal.
Ser du inte risken när endast 20% har sålts?
Så… om Nestor har rätt. Då står jag som köpare utan risk? Förutom den vanliga risken att värdet på bostaden sjunker så klart. Men eftersom jag ska bo där i flera år så tror jag marknaden hinner återhänta sig.
Ingen verkar beatrida Nestor? Så man kan lugnt signa papprena då?