Hej,
Borde man inte kunna hitta något fynd gällande nyproduktion som blev färdigställt under - räntan. Där den nybilade föreningen låste sina lån på max tid till riktigt låg ränta.
Den tillfälliga styrelsen under bygget låser sällan varken räntor eller avtal på lång tid. Det är upp till den tillträdande styrelsen att göra.
Nej, detta är inte alls min erfarenhet. Jag har suttit i styrelsen för många nybildade föreningar. Vi försökte alltid binda några år framåt till låg ränta om det gick.
Bostadsköparna var nöjda vid tillträdet, och gick räntan upp några år senare, var vi borta från styrelsen sedan länge. Ren självbevsrelsedrift, med andra ord.
Tiden går fort. Säg att du hittar en förening som band räntan för tre år sedan på fem år. Två år kvar är det samma som ingenting för ett bostadshus.
nyproduktion är ju aldrig fynd.
en förening som funnits i 100 år kanske inte har några lån alls, eller lån till skyhög ränta, men bara en bråkdel av värdet på huset/en
Jo, det var det jag menade. Byggande styrelse ser till att allt står bra till vid överlämnandet, de har ju trots allt tagit fram en ekonomisk plan de behöver ansvara för. Man låter sedan de boendes styrelse ta över och får därmed själva ta ansvar för räntan. Men att räntan är bunden i flera år efter att nya styrelsen tagit över måste ju ändå ses som mycket ovanligt.
Skulle jag leta bostadsrätt så skulle de vara en som är skuldfri… Finns sånna som har butiker i hela gatuplanet å de gör att föreningen får in bra me hyra…
Förr i världen använde man i princip alltid 5 årsräntan i föreningens Ekonomiska plan. Det är kanske andra tider nu…
Då lär man få leta länge…
Har sätt sånna till försäljning några gånger, men letar själv inte efter lägenhet å de är mer slumpen att man sätt eller hittat dom… Vet att de är sällsynt…
Tycker det låter som förutsättningarna för ett Anti-fynd. Man har för tillfället låga avgifter för att man lyckats låsa alla lån i exakt rätt tid. När sedan alla lån går ut samtidigt blir det troligen avgiftshöjningar.
Den låga bundna räntan ger lägre avgifter och de lägre avgifterna driver upp priset.
BRF kan låna från flera banker samtidigt till skillnad från privatpersoner. Så man brukar vilja ha olika löptider för att jämna ut avgifterna.
Jag har hört från några vänner som bor i nyproduktion att det inte går att binda räntor för BRF:en förrän alla lägenheter är sålda och tillträdda.
Ofta ger bostadsutvecklaren garanti avseende ej upplåtna bostadsrätter. Ansvaret för osålda ligger då på utvecklaren. Då kan interimsstyrelsen istället ge dig 1-3 avgiftsfria år i rabatt. Inte så dumt om man har is i magen.
Om garantin ej finns får man diskutera med den nybildade föreningen avseende eventuell rabatt.
Nja. Banken brukar kräva att 75-80 procent av lägenheterna har sålts innan man beviljar lån. De lägenheter som inte är sålda vid tillträdet måste entreprenören förvärva.
Det vore ju fruktansvärt om en enda tom lägenhet skulle omöjligöra en långfristig finansiering.
Visst, men då får du betala mer per kvadratmeter. Det du betalar mer kunde du istället ha på banken och få ränta på. Eller slippa låna till merkostnaden. Ett nollsummespel.
Månadsavgiften är inte avdraggill men som räntan är å de finns en gräns för hur mycke mer man kan betala…
Nu har jag bara koll på marknaden i Stockholm så det kanske ser annorlunda ut på andra ställen men min bild är att det inte alls är ovanligt med föreningar som har noll, eller i alla fall väldigt låga lån. Föreningen jag bor i är just nu skuldfri till exempel.
Ska förtydliga att jag avser äldre föreningar som diskuterades tidigare i tråden och inte nybildade som frågan ursprungligen handlade om.
Jag tror det närmaste du skulle kunna hitta ett kap vore om någon av föreningarna har danske bank och band till 3% i 30 år. Utöver det tror jag det är ganska lönlöst.
När ca hälften av bostäderna är tecknade beviljar banken byggkreditiv. Då kan byggnation påbörjas. Några år senare, när byggnationen är klar, upplåts lägenheterna med bostadsrätt. Då binds räntan på föreningslånet.
Nej, riktigt så är det inte. Eftersom entreprenören måste förvärva osålda lägenheter gör banken en riskbedömning huruvida entreprenören har finansiella muskler att kunna göra detta.
I ena ändan har du börsbolag som Peab och Skanska. Lämnar de moderbolagsborgen kan banken i princip bevilja lån innan försäljning börjar. [I praktiken sker inte detta, eftersom de har interna regler som säger att ett visst antal.lägenheter måste vara sålda före byggstart].
I andra ändan har mindre byggbolag med ett begränsat eget kapital. Att lämna en byggkredit på ett objekt på säg 50 lägenheter till en lokal aktör med blott några få miljoner i Eget kapital där 50 procent skulle bli osålda skulle vara en veritabel mardröm för en bank.
Jag har jobbat med både börsföretag och mindre företag vad gäller bostadsrättsföreningar. För mindre och medelstora byggbolag har kravet oftast varit att mellan 75 till 80 procent av lägenheterna skulle vara tecknade.
Tro mig, det är så här det går till. Din erfarenhet har kanske mest varit stora byggbolag.