Med tanke på nuvarande situation med stigande räntor & kostnader kan väl inte de kostnadskalkyler som har gjorts de senaste åren att hålla?
Stigande räntor - Avgifter behöver höjas redan innan inflytt?
Stigande byggkostnader - Försöker byggherren öka skulden ytterligare i föreningen för att maximera sin vinst?
Med tanke på att nyproduktion idag redan är såpass högt belånade, kommer det bli en stor chock vid inflytt och vad har man som konsument rätt till om kostnader, lån, avgifter skiljer sig väsentligt från kostnadskalkylen?
Menar du en ny bostadsrättsförening, så kan entreprenören aldrig öka belåningen mer än vad som står i kostnadskalkylen och Ekonomisk plan. Jag upprepar ordet aldrig en gång till för säkerhets skull…
Kanske off-topic, men det har väl aldrig varit ekonomiskt medvetna människor som köpt nyproduktion, där de tillsammans med en drös andra står med hög belåning inte bara på sin egen andel, utan också på hela fastigheten?
Jag tycker att de etablerade byggföretagens beräkningar är ganska rimliga. Till exempel köpte vi vårt nyproducerad radhus 2020 när snittet såg ut så här i området vi köpte:
kr/kvm enligt Mäklarstatistik: 25 000
kr/kvm BRF lån enligt FI: 6 000
Totalt: 31 000
Så om man tänker på “totalpriset” (pris och BRF-lån) så är det inte så långt borta. Sedan är det i det här fallet nyproduktion också, så allt är modernt och i bra skick, vilket innebär att det inte ska bli något större underhåll de kommande 10-15 åren och värde ligger troligen lite högre än genomsnittet. Vi ska nu snart flyttar in och under denna tid har snittet kr/kvm på Mäklarstatistik redan ökat till 30 000 i det området för bostadsrätter.
Räntedelen av avgiften beräknades med 2,8 % och den erbjudna räntan 2020 var 0,9 %. Så även med räntehöjningen borde det finnas en god marginal kvar tills BRF skulle behöva höja avgiften.
Så jag tror inte att den högre belåningsgraden är något stort problem för de flesta.
JM:s nybyggnadsprojekt jag tittat på har haft 3% kalkylränta i den ekonomiska planen. Det tyckte jag verkade ok (fram till nyligen iaf) då Riksbanken uttalat att räntorna kommer förbli låga under lång tid framåt. Idag vet jag inte… Dessutom, hur mycket lägre brukar en normalstor brf’s ränta vara mot en vanlig bolånetagare?
Kolla på Växjö, det byggs för fulla muggar samtidigt som bostadsrättsföreningar går i konkurs och höghus efter höghus står tomma för ingen har råd att bo i dom. Hyror från 10-15K i månaden liksom… Herregud… Varför? Är det för höga krav på standard i Sverige? Skulle man kunna bygga billigare på nåt sätt som innebär lägre standard på boendet?
Varför görs ingenting?