Köpa nyproduktion = Ekonomisk masochism?

Jag vill gärna höra hur ni tänker kring att köpa dyr nyproduktion.

Jag sitter just nu i en villa med 70% belåning. Bolån på 4.200.000 kr och circa 10k i amortering och ränta varje månad (2 bundna lån, ett fritt). Jag har dock tröttnat på huslivet och vill flytta familjen till en BRF. Jag tittar på nyproduktioner men något i bakhuvudet säger att det är nog inte en bra idé att köpa in sig i en megabelånad BRF just nu… Vad tänker folk på RF om att köpa nyproducerad och dyr bostadsrätt i dagsläget?

Exakt vad skulle skillnaden vara rent fysiskt? Ingen trädgård? Inget underhåll?
Jag personligen skulle aldrig gå in i en nyproduktion i dagsläget. Eftersom du amorterar så lär ju kontantinsatsen i brf inte göra att du får någon ekonomisk uppsida.
Använd RUT för det du inte vill göra själv, tror att det är billigare än att flytta. Om pengarna styr förstås.

1 gillning

Jag vill helt enkelt inte lägga pengar, energi och tid på underhåll osv. Huslivet är en livsstil jag inte har tid med.

3 gillningar

Verkar inte vara så smart i nuläget. Bostadsrätt är nog den sämsta boendeformen i nuläget bl.a. med tanke på dubbla räntesmällar. Kanske hyresrätt som överbryggning?

1 gillning

Problemet för nyproduktionen som jag ser det är att alldeles för många avgifter fortfarande hålls nere av bundna räntor.

De allra flesta föreningar binder max 5 år men det är ändå rätt många vars lån inte bundits om sedan det forna ränteläget, och när det väl sker kommer avgiftshöjningarna på posten.

Så jag ser väl inget problem med det om du hittar en förening som redan lagt om lånen och justerat avgifterna efter den nya verkligheten. För då gäller det även priset.

3 gillningar

:smiley: Då föreslår jag hyresrätt, alternativt en förening med stabil ekonomi, kanske med renoveringsbehov som ni gör iordning före ni flyttar in.

1 gillning

Ja precis, den ena utan avdrag oxå…

1 gillning

Bo kvar och nyttja Rut-avdraget istället.

1 gillning

Beror helt på när projektet prissattes. Om prisnivån för den nyproducerade BRFen motsvarar när marknaden toppade så kommer det sannolikt ta många år att hämta in värdeminskningen.

JM & Co. kommer i det längsta avvakta med att sänka priserna på det bestånd som är i produktion / färdigställt. Eftersom de inte vill förlora pengar, men även för att det skulle reta upp grannarna som köpt till fullpris.

Det jag skulle akta mig för i nuläget är att köpa nyproduktion som så att säga blivit över (tänk nedre botten utan sol) till för högt pris. Att däremot köpa ett bra boende ni tror att ni kommer trivas med långsiktigt är ofta en bra affär.

SvD - Då väntas rea på nya bostadsrätter

1 gillning