Hejsan!
Jag och min sambo står i valet och kvalet att tacka ja till att köpa en nyproducerad lägenhet på 118 kvadratmeter i södra centrum av Göteborg för 5,700,000 kr och bygget är beräknat att vara klart i Juni 2023. Vi är nu rädda för att ta fel beslut och riskera stora delar av våra tillgångar eller minskad chans att kunna spara och skulle vilja ha hjälp med att förstå vad som är det smarta valet.
Vi är 28 och 30 år gamla, och detta blir vårt första köp av bostad. Jag har jobbat som IT-konsult i 6-7år, och min sambo har precis börjat sin karriär som IT-konsult han med. Vår gemensamma månadsinkomst vid tidpunkt för lån kommer minst vara 87,000 och vi har ett sparkapital på 1,400,000 tillsammans idag.
Vi har räknat på 3st exempelfall med olika kontantinsats.
1. Om vi sparar aggressivt kommer vi att kunna gå in med 30% kontantinsats. Detta skulle resultera i en månadskostnad på ca 14,000.
2. Jämfört med fallet om vi bara skulle använda vårt nuvarande kapital (25%) så skulle vi ha en månadskostnad på ca 18,000.
3. Alternativt gå in med endast 15% och ha resterande i passiva hinken, och således ha en månadskostnad på ca 24,000.
Alla dessa fall beräknade på en genomsnittlig ränta på 2%.
Anledningen till att vi är intresserade av denna gigantiska lägenhet är för att jag annars gått i husdrömmar, och ser denna lägenhet som ett bra substitut för det jag värderar med ett hus men utan krav på att vi också måste ha bil. Det finns mycket yta och frihet, samt att vi kan bestämma hur det ska se ut eftersom det är nyproduktion. Lägenheten har även 5 rum, vilket gör att det finns gott om plats för våra kommande barn. Med andra ord ser vi inte detta som en investering alls, men är det dumt att köpa denna yta innan vi ens är gravida med vårt första barn (men hoppas på att vi är inom ett halvår)? Bör vi tänka att vi missar en chans att spara pengar som kan gå till att göra oss ekonomiskt oberoende?
Vi har funderat på alternativ så som att köpa en “mellan-landnings” lägenhet som inte har mer yta än vi egentligen behöver just nu, exempelvis en trea på 80 kvadratmeter för 3-4 miljoner. Men om vi då säljer den efter 4-5 år, då finns det såklart risk att vi inte går med vinst och på så sätt förlorar kapital. Vi har också lekt med tanken om att eventuellt kunna byta det förstahandskontrakt vi har på våran nuvarande hyresrätt-tvåa till någon större hyresrätt när det behövs.
Vi får olika polariserande råd från våra nära och kära, allt från “Köp för bövelen!” till "Är ni säkra på att detta är vad ni vill ha? Har ni kollat runt tillräckligt?. Jag och min sambo funderar på vad som är bäst för oss. Om vi köper lägenheten kommer det öka våra utgifter för boende från 7000 kr/månaden till minst 14,000kr/månaden, givet 2% ränta. Men vi ser också att desto mindre insats, desto mer räntekänsliga blir vi. Särskilt med en nybildad BRFs belåning. Vi inser också att vi vid detta köp kommer flytta nästan alla våra tillgångar till mellanrisk-hinken istället för att ha dem i den passiva hinken där de har chans att växa som mest. Är det dumt när man är i vår ålder? Även om vi tycker att lägenheten är helt fantastisk och något vi vill köpa?
Hur hade du resonerat i vår situation? Är den nyproducerade lägenheten för mycket för den ekonomin jag och min sambo har? Hur har du tänkt när du köpt bostad?