Nyproduktion av lght

Hej
Vågar man som ensamstående köpa nyproducerat idag? Allt kan ju hända känns det som och jag läste lite om hyperinflation, vilket var mindre roligt.

Attraktiv lägenhet i attraktivt område med en attraktiv avgift: ja. I mindre attraktivt område eller med någon annan uppenbar svaghet: nej.
Så skulle jag resonera, oavsett par eller singel eller ev inflation.

Huvudskälet till det är förstås att nybyggt och fräscht är värden som försvinner år för år. Då måste de ha andra mer bestående värden för att fortfarande vara intressanta.

80-talsbyggena runt södra station på södermalm i Stockholm är ett bra exempel. Attraktiva adresser i högsta grad men så omysiga kvarter och fula hus.

Att jämföra med Grubbens torg på Kungsholmen som byggdes på 90-talet och är supertrevligt.

3 gillningar

Beror lite på hur du bor idag. Om du bor i BR eller ägarlägenhet som är känslig för nedgångar kan man ju fundera på att förbereda försäljning så tidigt som möjligt och kanske lösa boendet på annat sätt om det känns som att priserna börjar gå ned och inte kommer vända innan tillträdet på nya. Men som vanligt svårt att tajma marknaden. Att spekulera på att det nya boendet kommer stiga i värde de första 5-10 åren är också vanskligt.

1 gillning

Är det risken att teckna kontrakt långt i förväg du är rädd för? För det skulle jag också vara, men det har inget med hur det ser ut idag att göra. Jag tycker inte att det är något särskilt som gör att man inte skulle våga köpa nyproduktion just idag.

Men läget är väl heller inte som för 5-10 år sedan när folk stod och köade för att köpa attraktiva nyproduktionslägenheter flera år innan färdigställande. Idag kan du hitta helt eller nästintill färdigbyggda lägenheter som inte är sålda. Då slipper du risken att köpa och sälja vid olika tidpunkter.

1 gillning

Det finns säkert som inte håller med mig, men en av de stora fördelarna med att köpa nyproduktion tillräckligt tidigt är att man får göra tillval. Utan den möjligheten blir det lite som att köpa begagnat.

2 gillningar