Bor idag i en hyreslägenhet i första hand med en dyr hyra (liten nybyggd 2a 43kvm på ca 8400, känner att sovrummet är onödigt då jag bara sover där, så kollar nu på 1or). Har följt ett nybyggnadsprojekt som precis lagts ut. Visade sig att både månadskostnad och priset på lägenheterna vad betydligt mer än jag planerat.
Om jag räknar på en bolåneränta på 4%, inkl allt, så får lite mindre månadskostnad än idag (ca 7300). Pris 2 195 000 för en ca 35kvm 1a näst högst upp med balkong och bra utsikt i ett spännande nytt kvarter, månadskostnad 3300 och insats på ca 900 000.
Men känns lite osäkert att köpa nyproduktion idag med tanke på ränteläget.
Hade ni köpt en nyproduktion med inflytt om 2år om ni bodde i en hyreslägenhet idag? Eller borde jag vänta och köpa något från en förening med ett sen tidigare längre bundet lån senare i år eller i början på nästa då marknaden kanske gått ner ytterligare?
Bor även själv idag, men hoppas inte vara singel om 2år vilket komplicerar läget ytterligare
.
Helst hade jag velat få ner månadskostnaden rejält så kan kan gå ner i arbetstid och ägna tiden åt mitt egna företag/hobby. Men vill gärna bo centralt i en stor stad också.