Köpa större på dagens bostadsmarknad?

Måste bara kasta ur mig mina tankar kring min personliga bostadssituation och höra vad ni själva hade gjort. Jag tänker alldeles för mycket på sådant just :slight_smile:

Jag trivs inte i min egen lägenhet längre. Man har tagit flera steg i jobbkarriären men ändå bor man kvar i den lilla lägenheten man köpte direkt efter avslutade universitetsstudier. Den har optimal planlösning för vardagen men är för liten för tex större sällskap etc. Jag överväger således att köpa större (och dyrare):

• Jag - Precis fyllda 30, bor i Stockholm i bostadsrätt på 29kvm, jobb med bra utvecklingsmöjligheter, nettolön på ca 50k/mån, sparar ca 30k/mån i 50/50 fonder/sparkonto
  • Nuvarande bostad - 29kvm, värdering på ca 2.5M, amorterar 5k/mån + ränta ca 5k/mån på rörligt bolån dvs totalt ca 10k/mån.
  • Ny bostad (scenario) - 40-45kvm, ca 4.5M, amortering 6-7k/mån + ränta 12-13k/mån dvs totalt ca 18-20k/mån

Man skulle alltså fördubbla sin boendekostnad för 50% mer yta (eller ytterligare ett rum). Även om man jobbar 80h/v och >50% av arbetstiden på resande fot känner jag mer och mer att det kanske ändå är värt att acceptera alternativkostnaden för den höga boendekostnaden.

Och även om räntorna är höga, och riskerar att fortsätta stiga något i sommar, är det väl egentligen ett ganska bra tillfälle på bostadsmarknaden att köpa större just nu om det ändå är något man kommer vilja göra de närmsta 1-3 åren?

Eller vad tänker ni? Jag skulle verkligen uppskatta att få input från någon med en mer objektiv syn på saken :slight_smile:

Beror på vilket område nuvarande lägenhet ligger i Stockholm.

Hade jag varit du hade jag avvaktat, finns ju en chans att man träffar en partner och då kanske man vill köpa tillsammans, och då en ännu större lägenhet än 45 kvm.

3 gillningar

avvakta tills priserna gått ner 30-40%

Jag bor i stort radhus i Stockholm. Huset kostar ungefär som den lägenhet du nämner. Jag flyttade till radhuset från en trea i närförort.

Radhuset har låga driftkostnader så någon stor merkostnad jämfört med att bo i lägenhet har jag inte. Lägenheter har ofta stora lån i föreningen samt dyr tomträttsavgäld. Hos oss finns inga lån utöver mitt eget bolån och tomten är friköpt. Jag har också gångavstånd till spårbunden trafik och behöver därmed i princip ingen bil.

Det boende jag har är i någon mening mer ”praktiskt” än tjusigt. Vi har lika många kvadrat som en normal villa i ett smidigt läge och ”innerstadsmässig” tillgång till service. Allting finns inom gångavstånd. Sedan skulle en villa kunna erbjuda mer flexibilitet i en del avseenden. Sett till vad merkostnaden skulle bli är det inte värt det bara.

1 gillning

Först och främst så tänker jag att man köper bostad för att bo, inte för spekulation.
MEN vi vet inte var längenhetspriserna ligger i framtiden, men vi vet att de nu är lägre än vad de tidigare varit. Jag tror att det just nu är ett ganska bra läge för att byta upp sig.

Många gamar sitter och väntar på att priserna ska gå ner ytterligare. Kanske har dom rätt, kanske inte. Risken med att spela det spelet är att man missar möjligheten att bo som man önskar i hopp om att bättre läge kommer.
Med tanke på att det är lite stökiga tider så kan man tänka att en köpt lägenhet är något man ska kunna trivas i under många år, så man slipper vara tvungen att sälja vid uppenbart fel tillfälle. Därav känns invändningen ovan kring ev framtida partner som en sak att tänka igenom.

En reflektion från min sida är också att det låter som att du har många resdagar. Är det verkligen större boende som kommer att ge dej störst mervärde? Egentligen kanske det är billigare att bjuda ut alla vänner på restaurang då och då. En större bostad drar med sej mer undehållsjobb och fix. Personligen hade jag tänkt att litet var perfekt i ditt läge, även om det skulle kännas lite tillfälligt. Men allt detdär kommer ju ner till personliga preferenser.

Lycka till!

2 gillningar

Du sparar alltså i nuläget 70% av din inkomst, vilket innebär FIRE på 10 år om man startar från 0 (med 7% tillväxt & 3% SWR). Och med det nya boendet skulle du spara 56% av inkomsten, vilket ger FIRE på 15 år med samma antaganden. Så kostnadsmässigt har du helt klart råd.
Själv skulle jag dock inte vilja exponera mig onödigt mycket mot en marknad vars priser fortfarande är satta efter en nollräntenivå, där några års sparande lätt kan försvinna när priserna anpassar sig efter ett nytt ränteläge, utan då föredrar jag hyresrätt.

1 gillning

Låter som om du har råd. Om jag varit du så skulle jag nog börja leta. Angående prisutvecklingen gissar jag att det går ned lite till men det är inte värt att vänta och chansa om du vet att du vill ha större.

1 gillning