Hej!
Jag och min sambo bor med våra två små barn i Stockholm i en trea på 85 kvm. Vi har bolån på 2.5 mln kr och lägenheten är värt ca 4.5-4.7 mln kr. Inom en snart framtid planerar vi att köpa en fyra i samma område som kostar idag mellan 5.6 - 6.5 mln kr. Vi har sparat ihop en kontantinsats på ca 650 000kr som ligger på ett sparkonto (vi har även ca 50 000 kr på ett buffertkonto och 50 000 i olika fonder). Vi har inget akut behov av att flytta till större (det går bra om barnen delar rum några år till). Samtidigt så skulle det förstås vara väldigt skönt och praktiskt med extra rum och framförallt med extra badrum.
Och nu till min fråga - vad är bäst/bättre i vår situation ur ett privatekonomiskt perspektiv - köpa nu eller avvackta några år (2-4 år)? Va blir det för för- och nackdelar? I dagsläget sparar vi ca 25000kr/månad. Om vi väntar med bostadsköp sparar vi ihop en större kontantinsats men om vi istället köper större lägenhet nu då skulle vi kunna amortera med motsvarande belopp på det nya lånet. Det känns som att rent ekonomiskt gör det inte så stor skillnad men kan jag ha missat nåt ?Finns det något annat man bör tänka på?
Hej!
En enormt svår fråga, då den innefattar att man ska försöka förutsäga vad som händer med bostadspriserna de kommande åren, vilket är helt omöjligt…
Fördelen med att köpa nu är att ni får en större bostad och ni vet hur priserna ligger.
Om ni väntar finns en risk att priserna stiger ytterligare (det verkar inte finnas något tak…) och om det är goda tider tappar ni avkastning på kapitalet. Å andra sidan kan priserna också sjunka och era boendekostnader (ränta, avgift, mm) bör ju vara lägre under tiden. Då kan ni spara mer än vad ni annars hade kunnat amortera. Så om man bortser från prisändringar är det bättre att vänta med att köpa, rent ekonomiskt.
Men det handlar så klart mest om hur ni vill bo och vad ni tycker det är värt att betala för det. Inte funderat på att flytts till någon ort med lite mer humana bostadspriser?
(Om ni väntar med att köpa så kan ni fundera på om ni verkligen behöver de 650 000 till insats, ni sitter ju på en stor vinst i er nuvarande lägenhet. Då kan ni investera pengarna istället, men det ger ju även en lite högre risknivå.)
Som ovanstående är inne på, det går ju inte att förutsäga framtiden med avseende på bostadspriser etc. Effekten av generella ned/uppgångar blir ju dessutom begränsad eftersom ni redan har en bostad i samma område.
Då återstår om ni tycker det är värt de högre drifts och kapitalkostnaderna under de 2-4 år ni funderar på att vänta med en flytt? Det kan ju bara ni svara på.
Personligen hade jag flyttat direkt om ni upplever att det skulle vara skönt med större än vad ni har nu, kanske mest för att få det “avklarat”. Men det är bara så jag tänker.