Köpa bostadsrätt eller inte köpa?
Hej, jag skulle uppskatta era kloka råd. Jag och min man har fått möjligheten att köpa en bostadsrätt men jag är osäker på om det är ett ekonomiskt bra beslut för tillfället.
Vi har hittat en större lägenhet i det område (Stockholm) som vi bor i som vi gärna bor kvar i. Bor idag i en tvåa hyresrätt på 57 kvm. Vi har ett barn som är 1,5 år.
Om vi köper skulle vår ekonomi se ut på följande sätt. 85% belåning.
Vi har just nu en sammanlagd inkomst på 45 000 (netto).
Efter avgift, ränta, amortering samt alla fasta utgifter - räkningar, försäkringar, bil, gymkort osv.
Har vi kvar 15.700 till mat och nöje.
Om vi inte köper nu kommer nästa möjlighet komma om ca 3-4 år. Då kommer framförallt min man men även jag tjäna mycket bättre än nu. Om två år har vi troligen ett till barn och det hade varit skönt med lite större och eget rum iaf för den större.
Jag förstår självklart att många bor med fler barn i 2rok och att det fungerar.
Frågan är. Är det hållbart att ha 15700 kvar? Nu har vi räknat med dagens ränta 3 mån rörligt. Bör vi avvakta? Vi kommer endast ha en liten buffert som får fyllas på sakta under åren om vi köper.
Tacksam för svar!
1 gillning
Jag tror absolut ni kan få det att fungera med den summan varje månad. Men jag skulle fråga mig själv om jag kan sova gott på natten med 85 % belåning och en liten buffert.
Om ni skaffar ett till barn blir det ju en till period med mamma- och pappaledigheter. Hur kommer ekonomin att se ut under den tiden? Det kanske blir svårare att både leva och kunna spara då och det kan bli en mental last även om ni kommer att få det att gå runt.
Jag skulle inte titta så mycket på siffrorna här utan mer de mjuka värdena. Det går ju som du säger att bo i en tvåa med små barn. Hur pass mycket lider ni av att bo där ni bor just nu? Hur pass mycket längtar ni efter något större?
Man måste fundera över alternativen och över era personligheter.
Alternativet inte köpa större nu: Om ni nu börjar leva med 15700 kvar att leva, fast ni bor kvar på 57 kvadrat, då kan ni spara en hel del pengar på 3-4 år. Ex 50/50 i global indexfond och sparkonto på bank.
På lång sikt överträffar börsens utveckling bostadsmarknadens prisutveckling. Så sparar ni långsiktigt är börsen bättre investering än bostad.
Personligheter?
Vissa människor har svårare än andra att skjuta upp njutning, lyx, resor etc på framtiden. De vill få känna att de har ett bra liv, nu.
Har någon av er sådan personlighet så kommer det bli jobbigt att leva på 15700 kr per månad för familjen.
Jag tycker ni ska pröva att leva på 15700 kr/månad i ett par månader för att se var du och din partner befinner er mentalt när ni lever snålt. Blir det konflikter om pengar då?
Kan ni gemensamt enas om långsiktiga sparmål och lagom sparande/inkomst?
Blir det stora konflikter om ekonomi när ni prövar att leva snålt, då kanske ni inte ska köpa större än.
2 gillningar